Vliegbasis Soesterberg

Fortificaties onderdeel van bijv. de BB en de IJssellinie
FitzChevalric
Berichten: 79
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:56

Vliegbasis Soesterberg

Bericht door FitzChevalric »

Zoals ik had begrepen van documenten had USAF 20 stuks F-15 vliegtuigen op soesterberg staan.

Maar als ik kaarten bekijk merk ik het volgende op 16 vliegtuigshelters van een oud type op het middenveld en 18 shelters van het nieuwe type op de amerikaanse kant. Ik heb begrepen dat nederland alleen maar wentelwieken had staan op hun kant.

Mijn vraag is als je 18 F-15C en 2 F-15D had staan waarom mis ik dan 2 nieuw type shelters op de amerikaanse kant. Waarom tel ik totaal 35 shelters op vliegbasis soesterberg?

Wat stond er precies op vliegbasis soesterberg rond 1989?
Laatst gewijzigd door FitzChevalric op 15 apr 2012, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
FitzChevalric
Berichten: 79
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:56

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door FitzChevalric »

dus als ik het goed begrijp was het de thuisbasis van de 32nd Tactical Fighter Squadron.

18 F-15's stonden in hun shelters en 2 F-15's stonden in de Zulu hangar klaar om te vertrekken.

Dan is nog steeds mijn grote vraag wat er in de 17 oude shelters in het middenterrein stond. En als er 1 afgebroken is en dit dus ook 18 maakt, welk squadron zou hier dan moeten staan?
FitzChevalric
Berichten: 79
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:56

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door FitzChevalric »

de OOB spreekt op de plaatsing van 24 F-15C maar geschiedenispagina's van de eenheid spreekt over 18 F-15C en 2 F-15D met aanvulling mogelijk van 6 F-15C.

Wat is waarheid, ik denk dat de OOB fout is want daar staan toch best wel veel andere fouten in.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door wattman »

Je zou je kunnen aanmelden bij www.scramble.nl/forum. Daar zitten ongetwijfeld vliegtuigspotters die alles over Soesterberg weten uit die tijd.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door Martijn »

Aan exacte aantallen kan ik je niet helpen, maar wellicht heb je hier iets aan:

Toen Soesterberg nog operationeel was, werd er onder het personeel een onderdeelsblad verspreid. Dit tijdschrift heette het "Rotorblad". Bij het vertrek van de KLu werd er een 'speciale' laatste editie uitgegeven, waarin de geschiedenis van het veld uit de doeken werd gedaan. Daarin staat onder andere het volgende te lezen:

"...Verder waren er de reforger (REdeployment of FORces to GERmany) oefeningen. Hierbij was het de bedoeling dat er binnen de kortste tijd aanvullingen vanuit Amerika naar deze kant van 'de grote plas' werd overgevlogen. Dan kwamen F-15's van Langley, met FF op hun staarten, naar Soesterberg gevlogen die we stalden in de speciaal daarvoor gebouwde vliegtuigshelters in de derde generatie..."

De auteur van het artikel waar deze quote uit komt is de majoor Ton Vermaas bd. Hij was hoofd luchtverkeersleiding op Soesterberg ten tijde van de sluiting in 2008.


Groeten,
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door Martijn »

Heb nog wat verder gezocht in mijn boekenkast. In het boek "300 jaar bouwen voor de landsverdediging" wordt ook gerefereerd aan de shelters op Soesterberg. Hierin staat oa. het volgende:

"...de aanwijzing van Soesterberg als COB (Colocated Operating Base) waarbij faciliteiten voor een extra squadron in oorlogtijd nodig werden ...".

Dit lijkt dus de reden te zijn voor de 18 extra shelters op Soesterberg.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
FitzChevalric
Berichten: 79
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:56

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door FitzChevalric »

Dank jullie wel, weer stukje verder in de puzzel.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 aug 2009, 10:09

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door Eric »

Hetzelfde gold voor de vlb Gilze-Rijen. Daar staan shelters die permanent door de NF-5's van 316 sqn werden gebruikt maar daarnaast staan er aam de zuidkant van het veld een aantal US-shelters die in tijden van spanning door F-15's uit Holloman AFB bezet zouden worden. Ook een sqn-OPS bunker maakt deel uit van die infra.
Gebruikersavatar
Iron
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 nov 2009, 22:56

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door Iron »

Na een gesprek te hebben gehad met een oud wachtloper van Vliegbasis Soesterberg kwam het verhaal naar voren dat er een duitse bunker staat in de omgeving van het einde van de start/landingsbaan, wie kan dit bevestigen?
Volgens de wachtloper was er een flinke munitiebunker (ww2) aan het einde van de baan..
Ik ben zelf aan het zoeken gegaan maar kan niks vinden :roll:
u can't beat the bunker
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door Martijn »

Het is alweer even geleden dat ik zelf op het terrein was, maar er stonden inderdaad nog verschillende Duitse gebouwen / bunkers op de basis. Sinds de sluiting is er echter veel verdwenen en ik heb geen goed beeld van de gebouwen die gespaard zijn gebleven. Ik meen dat het grootste deel van de Nederlandse infra op het noordelijk deel van de basis is gesloopt, maar ook hier zijn objecten gespaard gebleven (zo is het voormalige hoofdgebouw afgebroken, maar is, dacht ik, bunker 500 blijven staan). Ik kan me dus zeer goed voorstellen dat de Duitse gebouwen ook zijn gespaard.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
RobertJ

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door RobertJ »

Onlangs is onder de gesloopte hangaar een duitse bunker gevonden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door Martijn »

Mooi!
Weet je ook onder welke hangaar deze stond? En natuurlijk wat de plannen zijn met dit object?

Groeten,
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
RobertJ

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door RobertJ »

De bunker was te vinden onder hangaar 1, de oude F.27 hangaar. Wat ze ermee gaan doen geen idee. Op deze plek komt het nieuwe defensiemuseum dus denk dat ie gesloopt wordt.....
RobertJ

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door RobertJ »

De shelters op CNA waren voor de F-15's van het 32nd FS. Op een gegeven moment bezat het 32nd 26 F-15's. Dit verklaard ook waarom de unit werd opgewaardeerd naar een (T)FG. Doordat er zoveel F-15 waren kon de host unit, een (T)FS alle bijkomende zaken niet meer aan en kwam er een parentunit boven te staan. Een parentunit is een Wing of een Group. Er was even sprake van dat de parentunit het 78th TFG zou worden maar dit werd later het 32nd TFG. Tussen rwy 09-27 en 13-31 kwamen de zgn 3rd Gen shelters deze werden gebruikt voor bezoekende F-15 units van oa Langley (FF), Eglin (EG) en Holloman (HO). Doordat er dus zoveel F-15 waren stonden de gebaseerde F-15's ook in de 3rd Gen Area.
BunkerOwner

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door BunkerOwner »

Als er dan toch een museum komt, dan zal men de bunker wel in tact laten lijkt me...
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)”