Vliegbasis Soesterberg

Fortificaties onderdeel van bijv. de BB en de IJssellinie
Cornelis
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2017, 09:24

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door Cornelis »

Je eerste foto is van de binnenkant van een igloo. Bijgevoegd fotos van sas tharde en havelterberg. Ook op het munitiepark van volkel hebben ze tot begin jaren 90 gelegen in igloo's. Tegenwoordig lijkt het waanzin. Maar vergeet niet dat ze werden behandeld als gewone wapens. Maar dan met meer geheimhouding. Het leger was er zelf op tegen dat de permissive action link er kwam. De reden dat op deze foto's een extra hek voor de igloo ingang zit is omdat er nucleare artillerie shels lagen die geen permissive action link hadden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BunkerOwner

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door BunkerOwner »

Weer wat geleerd.

Je zou verwachten dat deze opslag military-grade bescherming zou moeten kunnen bieden bij nucleaire dreiging... minstens muren om een 20MT (Bravo klasse) op 5-10 km te weerstaan. Al heb je kans dat de vorm al veel goed maakt ten opzichte van minder beton.
Cornelis
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2017, 09:24

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door Cornelis »

Nope, want dan zouden ze de oorlog overleven waarvoor ze ontwikkeld waren om in te gebruiken. Nato ging uit van
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Mutual_ ... estruction dus als ze er nog zouden liggen na een aanval had de tactiek niet gewerkt.

Echter nu blijkt dat door het gebruik van o.a. Permissive action links het waarschijnlijk veel te lang zou hebben geduurd voordat de kernwapens afgegeven zouden worden aan de unit in het veld om ze daadwerkelijk te gebruiken. Iets wat de sovjetunie na de cubacrisis wist en wat de grooste voorwaarde was van de sofjet unie tijdens de onderhandelingen met Kennedy.
Cornelis
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2017, 09:24

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door Cornelis »

Overigens ontkennen ze niet meer dat op de site's van 't Harde en havelterberg kernwapens gelegen hebben.
Zie: https://www.defensie.nl/onderwerpen/tij ... ude-oorlog# onderaan 1960.

Echter klopt dit niet helemaal. Zeker is dat er meer was. Introductie geleide wapens staat er boven. Dit waren Nike hercules raketten die alleen werden geleverd in combinatie met kernkoppen. Maar die lagen in Duitsland. Soesterberg, camp New Amsterdam was amerkaans grondgebied. Handig, hoef je dat ook niet te vermelden.

32th tactical squadron stond trouwens niet helemaal onder Nederlands commando. Het viel gewoon onder USAFE wat weer onder commando stond van de Nato. Die oppereerde vanuit de bunker in Maastricht. Maar vanuit hier werd het gehele commando gevoerd over de luchtsectoren. Dus ook Nederland.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/NAVO-ho ... Cannerberg
oscaralexander
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jan 2018, 15:09

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door oscaralexander »

Allereerst excuses voor het weer doen bovendrijven van een oud topic!

Ik ben de mede-oprichter van UFO Meldpunt Nederland en voor een hieraan gelieerd project doe ik samen met wat deskundigen een poging het onderzoek naar de ufo van Soesterberg uit 1979 (artikel niet van ons) te heropenen.

Omdat er tijdens de Koude Oorlog met regelmaat ufo-waarnemingen werden gedaan bij kerncentrales, opslagplaatsen van kernwapens en lanceerinstallaties, ben ik eens gaan grasduinen naar het antwoord op de vraag: lagen er in Soesterberg kernwapens? Niet omdat het een verklaring oplevert, maar wel omdat het 't incident uit '79 in een trend zou plaatsen.

De tot dusver gedeelde informatie hier vind ik waanzinnig interessant en was benieuwd of er in de tussentijd wellicht nog nieuwe bevindingen waren.
Cornelis
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2017, 09:24

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door Cornelis »

Nope, geen nieuwe informatie. Wel ben ik er 99% zeker van dat ze er moeten hebben gelegen. Maar nergens is er iets echt "op papier" op internet over te vinden. De archieven zitten nog dicht. Dit zullen ze de komende decennia ook nog wel blijven omdat veel plannen nog steeds strategie zijn.( denk aan kernwapens die nu nog op volkel liggen) Daarnaast leven de verantwoordelijke nog, en die hebben geen zin om zich te moeten verantwoorden waarom er ooit 10.000 kernkoppen in Europa hebben gelegen. Als je een keer wilt sparren, stuur een pb.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door ErwinZ »

Niet zozeer Soesterberg maar wellicht interessant in de discussie over de ligging van kernwapens:
https://www.nu.nl/buitenland/5966013/na ... olkel.html

Zie ook de link naar het NAVO document in het artikel.
11E
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 dec 2011, 20:08

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door 11E »

Afbeeldingpic hosting
De extra deur vanuit een ander perspectief

Afbeelding
De ''echte'' deur achter het voorbouw geval

''Bunker art'' van de Amerikaanse eenheid die hier zat
Afbeeldingclosest shell

Afbeeldinggoogle citibank near me
59th Ordnance Brigade (US Army)

Afbeeldingsantander find a branch
552 Artillery Group (US army)
11E
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 dec 2011, 20:08

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door 11E »

Afbeeldingfrank horrigan fallout new vegas
En de oude opslag''kokers'' van de Lance raket. Je kan ng net ''Guiden missile'' lezen.

Ik had geluk, er waren mensen aan het oefenen op de site met drones, even toestemming gevraagd om die oude dingen te fotograferen en het mocht ook nog, mooi buitenkansje. Toch een stukje koude oorlog geschiedenis.

Wat ik van oude artilleristen die bij 19 Afdeling Speciale Opdrachten hadden gezeten heb begrepen is dat ze bij een bepaald dreigingsniveau met de hele vereniging (stukken, munitie, beveiliging etc) al op de Noord Duitse laagvlakte zaten. Dit juist om te voorkomen dat ze verdampt werden door een 20 MT. Hetzelfde zal denk ik gegolden hebben voor de Lance eenheden
Laatst gewijzigd door 11E op 11 aug 2019, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
11E
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 dec 2011, 20:08

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door 11E »

https://www.usarmygermany.com/Sont.htm? ... 0USAAG.htm
Een link welke middelen er speciale wapens konden afvuren van 59 Ordnance Brigade binnen het 1e Legerkorps
Cornelis
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2017, 09:24

Re: Vliegbasis Soesterberg

Bericht door Cornelis »

Mooie foto's. Wat mij inmiddels duidelijk is geworden is dat SAS sites van verschillende onderdelen er anders uitzien. Het hek aan de buitenkant is eind jaren 70 geplaatst op de meeste custodial army sites en duit op nucleare artillerie. Deze kon niet beveiligd worden met een PAL en dus deze extra laag van beveiliging.

Dit zijn custodial igloo sites van het leger. Niet de luchtmacht. Op basen waar Amerikaanse squadrons waren gevestigd zag het er anders uit. Minder beveiliging omdat ze minder bang hoefde te zijn voor terrorisme.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)”