Algemene Vragen

Fortificaties onderdeel van bijv. de BB en de IJssellinie
Plaats reactie
communicatieko

Gezocht: uitgave van MinBZ uit 1979

Bericht door communicatieko »

Voor een scriptie ben ik op zoek naar het navolgende document:

'Technische gegevens ten behoeve van de bouw van schuilplaatsen en beschermde werkruimten'
Uitgave van ministerie van Binnenlandse Zaken in 1979


Bibliografische verwijzing:
http://www.worldcat.org/oclc/67451731

Heeft één van de geëerde collega's dit document toevallig al in gescande vorm? Dat spaart een ritje naar het Nationaal Archief :oops:

René
jan lugtmeijer †

Algemene Vragen

Bericht door jan lugtmeijer † »

In dit deel van het forum kunt u terecht voor vragen in het algmeen. Indien een vraag is opgelost kan deze desgewenst door een moderator naar een nieuw of toepasselijk topic worden verplaatst.
communicatieko

Re: Algemene Vragen

Bericht door communicatieko »

Vraag is opgelost. Toch een ritje Nationaal Archief geworden...

René
Joop Schreuder †

Benton Koffieblikken

Bericht door Joop Schreuder † »

Beste Forumleden,

In een donatie aan ons museum zat een partij volle koffieblikken van het merk Benton.
Donateur vertelde dat de blikken wellicht afkomstig waren uit de periode 1940-1945 of voedseldroppings (oa operatie manna). Donateur is een erfgenaam dus hij had dit van horen zeggen door de erflater.

Gelet op de uitvoering, het logo en de teksten kan ik de aangegeven periode vrijwel uitsluiten maar wat is het dan wel? Ik vermoed dat ze afkomstig zijn van militaire of civiele (nood)rantsoenen uit de koude oorlogperiode. Iemand hier bekend mee?

Greetz,

Joop
Koffie Benton.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
VincentW
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 apr 2020, 23:22

Re: Algemene Vragen

Bericht door VincentW »

Hallo,

Ik heb een vraag over de commandobunker die in Groningen tussen de inmiddels afgebroken belastingtorens stond.
Jaren liep ik wekelijks langs de ingang van deze atoombunker zonder te weten dat dit een bunker was.
Kan iemand mij meer over deze bunker vertellen, heeft er bijvoorbeeld beelden, verhalen, foto's of plattegronden van hoe het er van binnen uitzag enz.
De enigste info wat ik van deze gesloopte bunker weet is van dit filmpje van RTVnoord uit 2012 ( zo kwam ik er ook achter destijds :D )
Greetz Vincent

https://youtu.be/3KIKW2XrimA
Gebruikersavatar
Ergo
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 feb 2017, 22:50

Re: Algemene Vragen

Bericht door Ergo »

Volgens mij hebben we het hier over noodzetel Groningen.

Ontwikkeld/gebouwd in de periode 1968-1976. Gelegen onder een gebouw voor Sociale Zaken, hoofdgebruiker uiteindelijk Verkeer en Waterstaat.
Entree begin jaren ’80 verbouwd (de ‘hellingbaan’) en eind jaren ’80 overgegaan naar de PTT. In 2012 met bovenbouw gesloopt.

Gebouwd volgens de principes van het noodzetelplan (een ‘Mierenhoop’, capaciteit uiteindelijk 117 i.p.v. 100 personen)

Zie: https://repository.overheid.nl/frbr/sgd ... 002223.pdf
En dan blz. 25 (teksten tussen haakjes toegevoegd):

‘Behalve aan de behoefte aan centra civiele verdediging is ook aandacht geschonken aan de noodzaak tot het zo goed mogelijk beschermd onderbrengen van departementale organen, op nationaal en provinciaal niveau. Ten einde in de daarvoor benodigde beschermde werkruimten te voorzien is een noodzetelplan opgesteld, dat in een eerste fase van circa zeven jaar (gerekend vanaf 1967) gericht is op de bouw en inrichting van circa 25 noodzetels. Gerekend wordt op een zevental noodzetels op nationaal niveau, waarin de meest vitale diensten van de overheid hun taak kunnen voortzetten (dus in Den Haag), terwijl de overige noodzetels, verspreid over het land, voor de gezamenlijke onderbrenging van de rijksinstanties in de provincies zijn bestemd. De noodzetels worden gebouwd volgens twee standaardtypen ruimte biedend aan respectievelijk ca. 100 en ca. 60 personen. Een noodzetel voor ca. 100 personen (‘Mierenhoop’ zoals b.v. Groningen en Zwolle) zal onderdak en werkruimte bieden aan een beleidskern van 60 personen, geassisteerd door verbindingspersoneel, administratief personeel en verzorgingspersoneel. In een noodzetel voor ca. 60 personen (‘Hoenderhok’ zoals b.v. Amsterdam, Rotterdam en Tilburg) is plaats voor een beleidskern van 35 personen met toegevoegd personeel. De bouw van deze noodzetels zal geheel door het Rijk worden gefinancierd.’ (toen het noodzetelplan midden jaren ’80 gestopt werd had men, volgens de principes van het plan, uiteindelijk 12, en 1 die niet tot de oorspronkelijke 25 behoorde, gerealiseerd)

Groet, Erik
VincentW
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 apr 2020, 23:22

Re: Algemene Vragen

Bericht door VincentW »

Bedankt voor je uitleg en info Erik!
Ik ga de pdf eens rustig doorlezen en zodra de Groninger Archieven weer open mag zijn ga ik daar ook eens kijken of er meer over kan vinden.

Groeten Vincent
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)”