pontonbrug bij Gorinchem

Fortificaties onderdeel van bijv. de BB en de IJssellinie
Plaats reactie
jop

pontonbrug bij Gorinchem

Bericht door jop »

Tussen Gorinchem en Sleeuwijk, net aan de oostkant van de brug ind e A27, staan in de uiterwaarden van de Merwede een groot aantal zware betonnen pijlers, waarvan die aan de Noordzijde binnenkort verwijderd worden i.v.m. "ruimte voor de rivier".
Naar omwonenden mij vertellen heeft hier tot de jaren 60 ook een wegdek op gelegen. Tussen de pijlers kon een pontonbrug gelegd worden. De pontons lagen in de haven van Sleeuwijk. Deze brug is gebouwd in de koude oorlog (de brug in de A27 was er toen nog niet) om snel troepen vanuit de garnizoensstad Gorkum naar Brabant te kunnen brengen (of terug). De brug is slechts eenmaal gebruikt, als oefening om troepen die vanuit La Courtine terugkwamen over te zetten.

Ik kan niets over deze brug vinden, wat ik hierboven schrijf kwam ik te weten van een oudere inwoner van Werkendam.

Wie weet hier meer over??
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: pontonbrug bij Gorinchem

Bericht door Rene Ros »

jop schreef:Wie weet hier meer over??
Ik ken dat verhaal ook, van wijlen Anne Visser. Meer weet ik er niet over.
Veel ruimte voor de rivier zal de pijler niet opleveren...

Mvg,
René
Joop Schreuder †

Re: pontonbrug bij Gorinchem

Bericht door Joop Schreuder † »

Werk moet tussen 1953 en 1959 aangelegd zijn, gelet op het kaartmateriaal.
Kan koude oorlog zijn (verband met plan C en D?) maar ook tbv een hulpbrug voor de bouw van de verkeersbrug.

Greetz,

Joop
Gorinchem1959.jpg
Gorinchem1969.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: pontonbrug bij Gorinchem

Bericht door Rene Ros »

Joop Schreuder schreef:Werk moet tussen 1953 en 1959 aangelegd zijn, gelet op het kaartmateriaal.
Kan koude oorlog zijn (verband met plan C en D?) maar ook tbv een hulpbrug voor de bouw van de verkeersbrug.
Wat ik begrepen heb, was dat er een depot met Bailey-materiaal in de buurt lag en dat het een reservevoorziening was voor het geval de normale verkeersbrug zou zijn vernietigd.

Mvg,
René
Joop Schreuder †

Re: pontonbrug bij Gorinchem

Bericht door Joop Schreuder † »

René, Dat van die bailleybrug staat inderdaad aangegeven in de MER rapportage die voor het gebied is opgesteld. Daarin wordt het object aangemerkt als mogelijk van cultuurhistorische waarde. En vervolgens gaan ze het slopen.

MER te downloaden op:

http://www.gorinchem.nl/content.jsp?objectid=48327" target="_blank

Greetz

Joop
jop

Re: pontonbrug bij Gorinchem

Bericht door jop »

Joop, bedankt. Het doornemen van de MER was een heel werk maar gaf toch voor het eerst wat solide informatie anders dan van "horen zeggen".
Het gaat dus om een geniebrug, het moet iets zijn uit de tijd van plan B/C. De brug over deA27 bestond toen nog niet (werd pas geopend 15 maart 1961). De pijlers zijn niet erg hoog (schatting 4 m boven het normale rivierpeil). Op de zuidelijke oever eindigt de rij van pijlers met een betonnen platform waar de pontons aan bevestigd konden worden . Als die gemonteerd waren, was de scheepvaart op de drukste rivier van Europa dus afgesloten. Dat moet een hele operatie geweest zijn, die niet onopgemerkt gebleven kan zijn!
Nergens foto's van de baileybrug, of zelfs van het invaren van de pontons?
RonEr †

Re: pontonbrug bij Gorinchem

Bericht door RonEr † »

Dit soort maatregelen werd vrij laat in de mobilisatieperiode genomen, dus
pas op het moment dat een conflict onvermijdelijk lijkt.

Het doet me trouwens denken aan het bericht dat de Schellingwouder
bruggen in Amsterdam deels uit het NATO Infrastructuurfonds zijn
betaald, om de zekerheid te hebben dat de in Noord Holland opgeslagen
munitie ook het meer zuidelijk gelegen legerkorps kon bereiken.
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: pontonbrug bij Gorinchem

Bericht door Rene Ros »

RonEr schreef:Het doet me trouwens denken aan het bericht dat de Schellingwouder
bruggen in Amsterdam deels uit het NATO Infrastructuurfonds zijn
betaald, om de zekerheid te hebben dat de in Noord Holland opgeslagen
munitie ook het meer zuidelijk gelegen legerkorps kon bereiken.
Er zit in een een der landhoofden een openbare schuilplaats. Archiefstukken over de bouw en de financiering heb ik nog niet gezien dus durf ik niets over te zeggen.
Dat er slechts een handjevol magazijnen (nauwelijks munitiemagazijncomplexen) ten noorden van het Noordzeekanaal lagen, en de aanwezigheid van de Afsluitdijk, pleit niet echt voor je veronderstelling...

http://maps.forten.info/?initcat=ko-magazijnen" target="_blank
http://www.stelling-amsterdam.nl/index. ... n/oost.htm" target="_blank

Mvg,
René
RonEr †

Re: pontonbrug bij Gorinchem

Bericht door RonEr † »

Ik geloof je onmiddellijk, maar was er tamelijk zeker van dat
op het voormalig vliegveld Bergen een redelijk grote hoeveelheid munitie lag.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)”