Informatie over origineel Defcon-bord

Fortificaties onderdeel van bijv. de BB en de IJssellinie
Plaats reactie
BunkerOwner

Informatie over origineel Defcon-bord

Bericht door BunkerOwner »

Er zijn nogal wat spullen waar ik aanvullende informatie over zoek.
De hoeveelheid is dermate groot dat ik het maar even in porties zal plaatsen.

Als eerste het volgende bord;
bord.png

In het midden onderin kon men aangeven of het DEFCON I, II of III was (Wiki).

Mijn vragen:

1) De term 'Defcon' komt uit de US armee, was het in de Nederlandse krijgsmacht ook 'algemeen' gebruikelijk de term te gebruiken?
2) Wat bedoelen ze met 'LAA GUN STATE' ?
3) Wat bedoelen ze met 'GFA - CLASS' ?
4) Kan iemand nog meer bijzonderheden vertellen?

U zijt bedankt!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Informatie over origineel Defcon-bord

Bericht door Ruud »

Mogelijk werd de (Amerikaanse) Defcon status bijgehouden, daar er in Europaveel Amerkanen gelegerd waren was het wellicht handig te weten in welke staat deze mannen verkeerden, uiteraard was het ook een graadmeter voor de dreiging vanuit het Oostblok!?
LAA = LA = LuchtAfweer A Artillerie!?... maar dit had je ws. ook al bedacht.
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
BunkerOwner

Re: Informatie over origineel Defcon-bord

Bericht door BunkerOwner »

Hoi Ruud,

Ja, het was inderdaad bedoeld voor de dreiging uit het oosten.
Zover ik begreep is de bunker, waar dit bord uit afkomstig is, puur door Nederlanders gebruikt en bezet geweest.
Van anderen begreep ik al dat de defcon-aanduiding inderdaad gebruikelijk was in het Nederlandse leger dus dat zal het verklaren.

Betreffende de LAA en A markeringen; het leek me zo 'raar' dat ze met de dreiging van een atoom-bommenregen nog rekening hielden met het gebruik van dergelijke wapens :)
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Informatie over origineel Defcon-bord

Bericht door Rene Ros »

BunkerOwner schreef:Betreffende de LAA en A markeringen; het leek me zo 'raar' dat ze met de dreiging van een atoom-bommenregen nog rekening hielden met het gebruik van dergelijke wapens :)
Alle opties openhouden he. Stel je voor, je hebt je voorbereid op een atoomwapen aanval en dat gebruiken 'ze' niet maar komen met conventionele bommen je vliegvelden bombarderen. Sta je mooi voor ...
Bovendien, is het niet zo dat (ongeacht welk tijdperk) de vijand altijd gebruik zal proberen te maken van je zwakste plek? Liefst een zwakheid die je zelf nog niet bedacht had. Eben-Emael komt dan bij mij in gedachten.

Mvg,
René
BunkerOwner

Re: Informatie over origineel Defcon-bord

Bericht door BunkerOwner »

Rene Ros schreef:
BunkerOwner schreef:Betreffende de LAA en A markeringen; het leek me zo 'raar' dat ze met de dreiging van een atoom-bommenregen nog rekening hielden met het gebruik van dergelijke wapens :)
Alle opties openhouden he. Stel je voor, je hebt je voorbereid op een atoomwapen aanval en dat gebruiken 'ze' niet maar komen met conventionele bommen je vliegvelden bombarderen. Sta je mooi voor ...
Bovendien, is het niet zo dat (ongeacht welk tijdperk) de vijand altijd gebruik zal proberen te maken van je zwakste plek? Liefst een zwakheid die je zelf nog niet bedacht had. Eben-Emael komt dan bij mij in gedachten.

Mvg,
René
Ja, logisch inderdaad...
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Informatie over origineel Defcon-bord

Bericht door wattman »

De praktijk leert dan ook dat na 1945 er geen atoomwapens zijn gebruikt door "vriend" of "vijand". Dus of het zo bijzonder is... ;)
BunkerOwner

Re: Informatie over origineel Defcon-bord

Bericht door BunkerOwner »

wattman schreef:De praktijk leert dan ook dat na 1945 er geen atoomwapens zijn gebruikt door "vriend" of "vijand". Dus of het zo bijzonder is... ;)
In de jaren '50, '60 en '70 was die dreiging toch een stuk groter als voor WOII :)
Sterker nog, de hele koude oorlog draaide zo ongeveer om de realistische 'atoomdreiging'.
De wapenwedloop uit die tijd gaf aan dat de kans op een atoombom relatief vrij groot was natuurlijk.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Informatie over origineel Defcon-bord

Bericht door wattman »

Ik bedoelde het anders: dat een niet-nuclair conflict realistisch was (zie bijv. Korea).
RonEr †

Re: Informatie over origineel Defcon-bord

Bericht door RonEr † »

Ik zie dit verhaal vandaag voor het eerst, maar ik denk dat ik als ex-luchtverdediger er nog wel wat meer over kan vertelllen.
De kreet 'DEFCON' is inderdaad Amerikaans, en werd binnen NATO (en Nederland) niet gebruikt. Binnen NATO was de term DEFREP in gebruik (Defence Readiness Posture). Daar had je er 4 van - DEFREP A was de laagste en DEFREP D was de hoogste.

LAA = Light Anti Aircraft guns. Vergeet niet dat tot eind jaren 1970 bijna alle vliegbases in Europa door dergelijk luchtdoelgeschut werd verdedigd. Meestal 20mm of 40 mm, al dan niet radargeleid.

Verder staan de termen 'guns free' en 'guns tight' op het bord, dat geeft aan hoe de wapens worden ingezet. Guns free = alle vliegtuigen die niet als eigen vliegtuigen worden geidentificeerd kunnen worden bestreden. Bij 'guns tight' worden doelen alleen aangevallen als ze positief als vijandelijk worden herkend. Een klein nuanceverschil dus.

Ook de afkorting GFA komt voor: Guns Free Area - je kunt namelijk ook vooraf gebieden aanwijzen waar het luchtdoelgeschut alles mag aanvallen, bijvoorbeeld een cirkel van 3000m rond een brug of electriciteitscentrale.

Verder kun je ook spelen met 'Doeltoewijzing', je kunt doelen door de afdelingscommandopost laten toewijzen, of iedere batterij kan zelf zijn doelen opzoeken, identificeren en bestrijden.

Kortom, het is een bord uit een Nederlandse commandopost voor luchtdoelartillerie of iets dergelijks.
BunkerOwner

Re: Informatie over origineel Defcon-bord

Bericht door BunkerOwner »

Nog geen dankjewel gezegd heren!
Merci voor den info.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)”