Hulp bij uitzoeken locaties etc gevraagd

De Stützpunktgruppe Schouwen.
Plaats reactie
EricW

Hulp bij uitzoeken locaties etc gevraagd

Bericht door EricW »

Hallo allen,

Sinds ik vorig jaar zomer per ongeluk weer eens (bijna letterlijk) struikelde over een restant van een bunker in de Zeepeduinen is mijn interesse in die bouwsels weer helemaal terug. Als kind woonde ik in de buurt van Renesse en zat ik een aantal jaren op de padvinderij in Haamstede.
En van uit die tijd weet ik nog dat we vaak op onderzoek (al spelend) gingen in de toen nog open bunkers.

In ieder geval, nu ik weer weet dat ze er zijn ben ik al een aantal keer deze winter in het gebied geweest (Zeepeduin, Meeuweduinen en rond het vliegveld) om wat foto's te maken en te speuren naar locaties die ik nog dacht te kennen.

En al speurend op internet en in boeken kom ik er achter dat er meer mensen geinteresseerd zijn in bunkers/verdedigingswerken. Uiteindelijk ben ik nu op dit forum aanbeland en heb ik in ieder geval voor het Stp. Gr. Schouwen de meeste onderwerpen gelezen. Een aantal van jullie heeft ook al het een en ander op van die Google kaarten aangemerkt. Een aantal van de locaties ken ik maar een deel wist ik het bestaan niet van.

Los van het uitzoekwerk (leuk werk vind ik) van welke locaties welke typen bunkers bevatten zou ik het interessant/mooi vinden om ooit een volledige lijst te kunnen achterhalen van alle nog bestaande bouwwerken met foto's en details. Ik vrees dat ik hierbij hulp goed kan gebruiken.

Dus mijn vraag is ook, zijn er al mensen hier bezig met dit gebied (vast wel) en zouden jullie het aardig vinden als ik me aansluit bij jullie?
Of anders, zijn er nog mensen die het leuk vinden om met mij tijd te besteden aan de bunkers op Schouwen?

Overigens, ik ben woonachtig in Goes en de leeftijd is 44.
Harras

Re: Hulp bij uitzoeken locaties etc gevraagd

Bericht door Harras »

Eric,
Voor de nodige informatie kan je mogelijk in de richting van de stichting Bunkerbehoud wenden.
http://www.bunkerbehoud.com" target="_blank of info via de website http://bunkersite.com" target="_blank
gr.Ron
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Hulp bij uitzoeken locaties etc gevraagd

Bericht door Ruud »

Menno van Coehoorn heeft hier een nieuwe werkgroep voor opgericht 'Betonnen werken', de correspondenten in het land gaan dit oppakken en men tracht tot een volledige inventarisatie te komen. Wellicht kan je met de correspondent uit je regio contact opnemen, hulp is hierbij vast en zeker welkom (vereist!)!
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Hulp bij uitzoeken locaties etc gevraagd

Bericht door ducatim901 »

Dag Erik,
Allereerst welkom op het forum.
Goed dat er nog meer schouwse bunkeradepten rondwaren in Nederland.
Er wordt hard aan twee boeken over de bunkers op Schouwen gewerkt.
Door Jeroen Rijpsma en Peter Heijkoop.
De andere boeken van de heren gebruik ik al als naslag en "even snel
opzoek" werk.
Zonder de heren onder een heftige werkdruk te zetten (ik heb makkelijk
praten ik lees de boeken alleen maar) Ik ga er stiekem van uit dat de
boeken die nu op stapel staan ook weer van die zelfde goede kwaliteit zijn!
Even tanden op elkaar en daarna lekker in één ruk uitlezen.
Misschien heb je nog wel foto's uit vervlogen tijden voor ze.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
EricW

Re: Hulp bij uitzoeken locaties etc gevraagd

Bericht door EricW »

@Jack: bedankt voor de tips mbt die boeken, ik ben benieuwd naar de info die daar in zal staan.
Is er een planning bekend van wanneer ze klaar verwachten te zijn?

@Ruud: is die Menno lid op dit forum? Of is er een website/adres om met hem in contact te treden?
Ben zowieso wel benieuwd naar de activiteiten van deze werkgroep.

@Ron: dank je voor de links, ik heb er gekeken en afgezien van de interessante informatie op die websites vind ik niet heel veel over deze locatie (Schouwen).

Groeten, Eric
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Hulp bij uitzoeken locaties etc gevraagd

Bericht door Ruud »

Nee Menno is geen lid vh forum ...
Menno van Coehoorn (1641-1704) is een van de meest veelzijdige militairen uit de Nederlandse geschiedenis. Hoewel hij ook als infanterist en troepencommandant zijn sporen heeft verdiend, is hij vooral bekend geworden als vestingbouwkundige. Op basis van zijn praktijkervaringen ontwikkelde hij een nieuw bouwconcept. Dit Nieuw-Nederlandse Stelsel werd vanaf het eind van de zeventiende eeuw en deels nog onder zijn leiding op grote schaal toegepast. Verder bouwde hij dankzij verschillende succesvolle belegeringen een grote reputatie op. Zijn belangrijkste wapenfeit is de verovering van Namen in 1695. Uit waardering hiervoor werd hij tot luitenant-generaal bevorderd en kreeg hij de titel van baron.
Coehoorn is tevens de uitvinder van een kleine mortier, die in 1702 in de bewapening kwam en door twee man te dragen was. Door de massale inzet van dit geschut werd bij de bestorming van een vesting de vuurkracht aanzienlijk verhoogd. De Coehoornmortier is tot in de twintigste eeuw bij het leger in gebruik gebleven. Klik voor meer bijzonderheden over onze naamgever op Menno van Coehoorn.
Je kan de organisatie Menno van Coehoorn vinden via de link; http://www.coehoorn.nl/" target="_blank"
Ik heb geen idee wanneer alles gereed moet zijn, ze hebben onlangs pas het idee gelanceerd. Ik zou zeggen neem eens contact op met het secretariaat 030 - 231 22 30
.
Succes, Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Schouwen”