BP 57 - Stp. XXVIII HM (Hellevoetsluis)

De Stützpunktgruppe Oostvoorne.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: BP 57 - Stp. XXVIII HM (Hellevoetsluis)

Bericht door ducatim901 »

Ha die Sven, allereerst bedankt voor het posten van de tekeningen, ziet er goed uit.
A45 is een Duits onderkomen, deze zijn gebouwd in een breed scala van versies, soms met aanbouwtjes voor water o.i.d.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: BP 57 - Stp. XXVIII HM (Hellevoetsluis)

Bericht door Bunkertju »

Erg mooie tekeningen :)

Jan
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: BP 57 - Stp. XXVIII HM (Hellevoetsluis)

Bericht door Jeroen R. »

Hallo Sven,

mooie tekeningen.
A45 is een 'Betonbunker fur 7 Mann' voor de bediening van het geschut.
A48 is een bedding voor 2 cm Flak Oerlikon.
A39 is een bedding voor 2 cm Flak 38, hier was ook een 'Unterstand fur 7 Mann'. Onder de bedding?

verder was er nog een 2 cm en een 3,7 cm Flak in Hellevoetsluis. Deze 4 stukken waren onderdeel van een lichte Flakabteilung van de Marine en hebben er zo'n beetje de hele oorlog gestaan. In verschillende KTB's van Heer en Marine is regelmatig hun inzet terug te lezen. De Leitstand was overigens ook van beton, kort na de oorlog afgebroken, en stond op de plek waar nu restaurant Aquarius staat (als dat nog zo heet en er nog staat).

Groet,

Jeroen
Gebruikersavatar
Sven Maaskant
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 apr 2008, 09:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: BP 57 - Stp. XXVIII HM (Hellevoetsluis)

Bericht door Sven Maaskant »

Bedankt voor jullie informatieve reacties. Ik ben altijd al benieuwd geweest naar de bewapening op de beddingen. Misschien weet ik ook de locatie van de twee andere stukken van de Marine FlakAbt.

Op bastion VII
De bedding A39 is - zoals Nathan schreef - gebouwd op een Nederlandse betonnen schuilplaats/munitiebergplaats. Direct naast (oostelijk van) bedding A39 lag het werk A40. Dat is een woonschuilplaats (mw/beton) met op het dak nogmaals een bedding. Ik heb er even geen schetsje van, maar die volgt. Het werk is overigens gesloopt. In de buurt van A39 zijn nog wel restanten van een waterbergplaats te vinden, maar dat terzijde.

Op front I-II
Iets ten noorden van de kanonskazemat R612 die werd gebouwd op de hoek van de tegemoetkomende en evenwijdige batterij werd ook een woonschuilplaats+bedding gebouwd. Deze lag op een traverse, wederom boven een Nederlandse schuilplaats/munitiebergplaats, en was gebouwd tegen de meetpost uit 1917 (zie mijn vorige post). Schets volgt. Ook dit werk werd gesloopt.

De locatie van de Leitstand is nieuw voor mij. Het BRV heeft het werk voor zover ik weet niet opgenomen. Plattegrondje/locatie is welkom!

Sven

PS Voor degene die het niet had herkend: tekeningen zijn Google Sketchup. Een aanrader, kan niet anders zeggen.
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: BP 57 - Stp. XXVIII HM (Hellevoetsluis)

Bericht door Jeroen R. »

Hoi Sven,

Werk A40 heeft m.i. geen bedding op het dak, dat is werk A5. Beide zijn echter op hetzelfde blad getekend wat enigzins verwarrend is.
Werk A5 (bij bastion VIII gelegen) is denk ik 1 van de andere locaties van de Flak, evenals het door je genoemde werk A2, ten noorden van de 612. Ik zal de locaties van de Flak, evenals de plattegrond Leitstand nog even gaan napluizen. Volgt!

gr. Jeroen
Gebruikersavatar
Sven Maaskant
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 apr 2008, 09:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: BP 57 - Stp. XXVIII HM (Hellevoetsluis)

Bericht door Sven Maaskant »

Hoi Jeroen,

Je hebt gelijk, ik ben er in getrapt, maar dan is wel gelijk de woonschuilplaats bij bedding A39 terecht.

Ik ben trouwens meer van het pre-wo2 gebeuren, dus het is leuk om eens de Duitse werken in Hsluis in perspectief te zien. Trouwens, weet je wat over de volgende werken:
1. A6 op bastion VIII, een waarnemingspost, en
2. A32 op het saillant van front I-II, een remise of garage? zoeklicht, aggregaat?

mvgr Sven
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: BP 57 - Stp. XXVIII HM (Hellevoetsluis)

Bericht door Jeroen R. »

Hallo Sven,

e.e.a. verder uitgezocht: ook ik heb verkeerd gekeken. Ik noemde als locatie van de Leitstand het terrein bij het restaurant Aquarius. Onjuist, moet zijn Bastion VIII. Het is allemaal zeer onduidelijk aangegeven in dit gebied. Er staat: Leitstand m. Flak. Los hiervan aangegeven staat ook: 4 cm Stand. Verder Unterkunft fur 8 Mann, Unterstand fur 12 Mann, 3 Muni-Bunker en klein spul als meerdere MG-Stellung, Zisternen, Ringstand. Allemaal gepropt op dat stukje en helaas niet uit elkaar te rafelen zodat ik geen eenduidige link kan leggen met de overzichtskaart van het BRV. Dus ik kan geen antwoord geven op de functie van A6, maar gezien de geringe omvang van het bouwwerk kan het nooit bedoeld zijn voor Flak of Leitstand. Mogelijk wel als 'oude' waarnemingspost of FluWa.

Kwestie Leitstand. Gezien de gegevens die voorhanden zijn lijkt het mij zeer waarschijnlijk dat A5 de Leitstand is met op het dak een geschutsbedding. De Bedding heeft een aparte 'hoek' waar de persoon met hoogtemeter kon staan. Aangezien de 4 cm Stand de enige genoemde Flak is op dit stukje terrein zal dit 'em zijn. Eerder gaf ik aan dat er 2 x 2cm, 1x Vierling en 1x 3,7cm op Helvoetsluis stond. Dit was van een andere lijstje, want nu kom ik op 1x 2cm, 1x Vierling en 1x 3,7cm en 1 x 4cm. Logisch, er zullen gedurende de tijd natuurlijk wisselingen zijn geweest van soort geschut. De 3.7cm stond overigens i.d.d. op werk A2.

Op de locatie van A32 op het saillant van front I-II staan twee objecten aangegeven: een Scheinwerfer 60cm en een Unterstand fur 5 Mann. Deze combinatie stond overigens bij het mijnendepot! De locatie waar dit topic z'on beetje mee begon.

De combinatie van de Nederlandse en Duitse werken in de Vesting is erg mooi. Het is apart om te zien dat, net als in Brielle, de oude vesting ook echt weer als vesting in gebruik werd genomen. Bijna middeleeuws. Alle toegangspoorten voorzien van Walzkorpersperre (hier aangegeven als Strassensperre - link met ander topic op dit forum), oude werken weer met herbestemming als onderkomen of opslag, overal op de vestingwallen MG-stellungen, etc.

Misschien dit alles voor andere lezers een beetje saai gezien het gebrek visuele ondersteuning, maar hoop dat je er wat aan hebt.

Groet,

Jeroen
Gebruikersavatar
Sven Maaskant
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 apr 2008, 09:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: BP 57 - Stp. XXVIII HM (Hellevoetsluis)

Bericht door Sven Maaskant »

Jeroen,

Helaas heb ik ook even zo gauw geen plattegronden/kaarten voorhanden van de situatie waarover we het hebben. Niettemin stel ik je info bijzonder op prijs, niet op de laatste plaats omdat de gem. Hsluis druk is met het maken van (museale) plannen voor de vesting en daarbij wordt nogal veel "aangenomen" (d.i. gefantaseerd). Via via is daar iets in te sturen, mits er natuurlijk een goed verhaal ligt. Met het pre-wo2 inventaris lukt dat al aardig, maar wo2-objecten hebben nog niet de aandacht van de gemeente die ze verdienen.

De situatie op bastion VIII blijft puzzelen. Ik heb alleen BRV-gegevens en die blinken niet altijd uit in volledigheid. Zoveel werken als jij uit je bronnen haalt heeft de BRV er in elk geval niet opgemerkt. Die komt niet verder dan:
- 1x Ringstand (die vond jij ook)
- 1x combi woonschuilplaats+bedding (is dat combi Unterkuft, Leitstand, Flak ?)
- 1x schuilplaats (sowieso groter dan een Unterstand fur 12 Mann !)
- 4x levensmiddelenbergplaats (w.o. 3 Muni-Bunker ?)
- en A6, de waarnemingspost (FluWa klinkt wel aannemelijk)

Kan het trouwens zijn dat Nederlandse werken ook werden opgenomen in het Duitse plan? De Unterstand fur 12 Mann kan bijvoorbeeld het oude Ned. wachtgebouw zijn (voorm. munitiebergplaats, in mw.).

Hoe dan ook, wat een logistiek drama: drie kalibers lua in 1 batterij!

Dat A32 een schijnwerperremise kon zijn, vermoede ik al. Leuk om dat nu bevestigt te zien. Ik snap alleen niet zo goed wat je bedoelt met "Deze combinatie stond overigens bij het mijnendepot". Bedoel je het depot bij de Tramhaven? Stond daar dan ook een schijnwerper?

Over je besluit: volkomen waar! Het is fantastisch om in een wandeling van een goed uur eeuwen vestingbouw aan je voorbij te zien trekken. Er is - in Brielle nog meer - al veel verdwenen of minstens verstopt, maar er is aan de andere kant nog steeds een enorme potentie aanwezig voor een "Gesammt" beleving van onze (vestingbouwkundige & militaire) geschiedenis. Er ontbreekt helaas veel kennis, maar ook maatschappelijk en politiek draagvlak. Ik hoop dat de cirkel een keer doorbroken wordt, maar gelukkig zijn er veel enthousiaste mensen in Hsluis actief die zich daarvoor inzetten: Arie van den Ban, Bram Kap e.a. Er is goede hoop, maar nog vele horden. Maar goed, een bekend verhaal, niet?

Hg, Sven
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: BP 57 - Stp. XXVIII HM (Hellevoetsluis)

Bericht door tim »

hoi jeroen.
beetje offtopic misschien, maar in leiden en delft hebben de duitsers ook de oude vestingen weer als zodanig in gebruik genomen,
(compleet met o.a walzkorpersperren.)
volgens een duits documentje wat ik laatst las, diende in geval van een aanval alle duitse angehorigen zich terug te trekken binnen deze zone om hem te verdedigen..
gr, tim.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: BP 57 - Stp. XXVIII HM (Hellevoetsluis)

Bericht door Jeroen R. »

Hoi Tim,
Ja, zal zeker niet alleen gelden voor Helvoet en Brielle. Het is ergens een beetje naïef gezien het gebrek aan bomvrije bunkers en het vrije spel van de geallieerden in de lucht (ik heb het niet over de oude bomvrije Nederlandse werken, want die waren natuurlijk niet meer bomvrij).

Sven,
Of de Leitstand ook als Unterkunft werd gebruikt weet ik niet, maar lijkt me niet geheel ondenkbaar. Het is een redelijk groot bouwwerk. Ik denk i.d.d. dat de levensmiddelenbergplaatsen van het BRV de Muni-Bunkers zijn. De Nederlandse werken zijn gewoon meegenomen in de Duitse bron. Dus heel goed mogelijk dat de Unterstand fur 12 Mann in een voorm. Ned. gebouw was. Probleem is dat de posities van de werken in de Duitse bron niet gelinked zijn aan de naamgeving (voor wat betreft dit stukje Helvoetsluis). Althans dit was wel zo, maar is onleesbaar geworden. Er is dus geen 1 op 1 mapping te maken met een BRV-overzicht. Overigens zijn niet alle objecten op de Duitse kaart bouwwerken. Bijv. MG-Stellungen waren veldversterkingen, de Zisternen gewoon regenwateropvang(bakken), zijn uiteraard niet door het BRV opgemeten. Als we de NL werken meetellen komen we volgens mij aan een zelfde aantal bouwwerken.
Met combinatie bedoelde ik de combinatie Unterkunft fur 5 Mann en Schijnwerfer. Dit stond vlakbij werk A45. Dus 2 schijnwerpers doorsnee 60cm in Hellevoetsluis.
Ik ben dinsdag de 13e bij de door Arie georganiseerde lezing over de ‘vergeten Polen’, mocht je daar ook zijn, laat even weten.
Groet,
Jeroen
Stafford

Re: BP 57 - Stp. XXVIII HM (Hellevoetsluis)

Bericht door Stafford »

Sorry voor het omhoog halen van dit topic. ik heb zelf 23 jaar in hellevoetsluis gewoond en ging vaak naar de vesting waar heel veel bunkers staan, veel meer als de paar foto's hier geplaatst. Ook heb je nog het bomvrijhospitaal e.d zijn er nog mensen met foto's van de bunkers in Hellevoet heb er zelf nooit foto's van genomen helaas :cry: misschien ooit weer, mijn familie woont er nog steeds.
Gebruikersavatar
Janus X
Berichten: 714
Lid geworden op: 15 nov 2009, 02:28
Locatie: Koudekerke (zld)

Re: BP 57 - Stp. XXVIII HM (Hellevoetsluis)

Bericht door Janus X »

Is men er van op de hoogte dat nu de Vesting word opgeknapt, ze zijn nu bij de 612 bezig en de 1e wo stellingen, de torpedo batterij is al opgeknapt!

Gr, Ramon
Wahnsinnige Fahrt Voraus !
Stafford

Re: BP 57 - Stp. XXVIII HM (Hellevoetsluis)

Bericht door Stafford »

Janus X schreef:Is men er van op de hoogte dat nu de Vesting word opgeknapt, ze zijn nu bij de 612 bezig en de 1e wo stellingen, de torpedo batterij is al opgeknapt!

Gr, Ramon
Ik ben wel op de hoogte betreft de nieuwe huizen daar in de vesting ( klein curacao word het genoemd) maar van de bunkers e.d die er staan niet.... wat is er in de torpedo batterij gekomen ??
Gebruikersavatar
Janus X
Berichten: 714
Lid geworden op: 15 nov 2009, 02:28
Locatie: Koudekerke (zld)

Re: BP 57 - Stp. XXVIII HM (Hellevoetsluis)

Bericht door Janus X »

Remco de Goede schreef:Ramon,

viewtopic.php?f=26&t=1552

Ik kwam het later ook tegen, ik was weer te snel :oops:
Bedankt ;)

Gr, Ramon
Wahnsinnige Fahrt Voraus !
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Oostvoorne”