BP 57 - Stp. XXVIII HM (Hellevoetsluis)

De Stützpunktgruppe Oostvoorne.
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

BP 57 - Stp. XXVIII HM (Hellevoetsluis)

Bericht door Bunkertju »

Hallo Allen

Gisteren op bunkerstrooptocht geweest in Hellevoetsluis.
Met een kaartje gemaakt met Google Earth heb ik wat rondgelopen.

Aan een ieder die hier bekend is kloppen de gegevens aan de hand van de foto's.

Groetjes Jan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Bunkertju op 25 feb 2008, 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
jan lugtmeijer †

Re: BP 57 - Stp. XXVIII HM (Hellevoetsluis)

Bericht door jan lugtmeijer † »

Hoi Jan,
je bent de bijlage vergeten
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: BP 57 - Stp. XXVIII HM (Hellevoetsluis)

Bericht door Bunkertju »

De foto's staan erbij :oops:

Jan
Gebruikersavatar
Nathan
Berichten: 286
Lid geworden op: 12 feb 2008, 11:37
Locatie: Spijkenisse

Re: BP 57 - Stp. XXVIII HM (Hellevoetsluis)

Bericht door Nathan »

Ha Jan,

Foto 1 betreft idd een flak bedding op een Nederlands bomvrij onderkomen.
Foto 2 is een VIS-kazemat, maar ik moet je bekennen dat ik me dat wijs heb laten maken hoor ;)

Helaas is dat gedeelte al jaren niet meer te bereiken, aangezien van de loods een woonhuis is gemaakt en ik al meerdere malen voor een afgesloten hek heb gestaan!!! Ik heb ook geen BFK van de stelling ik zal vanavond even de BRV registratie tekening raadplegen en je proberen een preciezer antwoord te geven!!!

Groeten, Nathan
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: BP 57 - Stp. XXVIII HM (Hellevoetsluis)

Bericht door Bunkertju »

Hoi Nathan

Bedankt voor je reactie !!

Het hek was open gisteren...
Ben een stuk naar binnen gelopen.. maar toen zag ik een bord met "Gevaarlijke Hond ".
Dus nam maar vlug de weg naar de uitgang.
Iets bekend van de andere werkjes op dat terrein, Iemand !!!

Groetjes Jan

PS..

De locatie staat op mijn site met de GE map.
Weet dus niet als de werkjes allemaal kloppen. :(

http://www.Bunkertju.eu :lol:
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: BP 57 - Stp. XXVIII HM (Hellevoetsluis)

Bericht door Danny »

Leuk gedaan die GE locaties erbij Jan.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: BP 57 - Stp. XXVIII HM (Hellevoetsluis)

Bericht door ducatim901 »

Er ligt idd wel een tobruk op het terrein maar die kun je vanaf de overkant van het water niet zien, zelfs als je weet dat hij er ergens moet staan is het een lastig ding om te vinden, de onderste foto is waarschijnlijk ook een Nederlands ding waarschijnlijk voor munitie of voorraden.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: BP 57 - Stp. XXVIII HM (Hellevoetsluis)

Bericht door AvB »

Een VIS kazemat, wil ik eerst even een plattegrondje of ander bewijs.. :|
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Nathan
Berichten: 286
Lid geworden op: 12 feb 2008, 11:37
Locatie: Spijkenisse

Re: BP 57 - Stp. XXVIII HM (Hellevoetsluis)

Bericht door Nathan »

Oke, allereerst mijn excuus dat ik niet meer gereageerd heb Jan.... De BRV vermeld idd een woonschuilplaats. En de 2 werkjes daarachter zijn idd van NL origine. Ik zal er morgen eens heen gaan, samen met degene die mij wijs heeft gemaakt dat het een VIS kazemat is!!! 8-)

Groeten Nathan
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: BP 57 - Stp. XXVIII HM (Hellevoetsluis)

Bericht door Bunkertju »

Kijk wel uit voor de hond

Jan
Joop Schreuder †

Re: BP 57 - Stp. XXVIII HM (Hellevoetsluis)

Bericht door Joop Schreuder † »

Volgens mij hebben jullie de zuidelijke decentrale meetpost van de kustbatterij te pakken. Geen VIS, die moesten toen nog gevangen worden....
Gebruikersavatar
Nathan
Berichten: 286
Lid geworden op: 12 feb 2008, 11:37
Locatie: Spijkenisse

Re: BP 57 - Stp. XXVIII HM (Hellevoetsluis)

Bericht door Nathan »

Het object waar dus verwarring over bestond betreft dus idd een Duits woonverblijf. Helaas helemaal potdicht!!!! Dus uitsluitsel wat het precies is kan ik helaas niet geven. Aangezien het BRV hier ook een Duits woonverblijf heeft ingetekend (heb helaas geen plattegrondje) zal ik hun maar geloven. :P Alleen heeft het BRV hier wel 2 tobruks gemist. Eentje tussen de twee Nederlandse werkjes in en eentje een stukje verderop langs het Haringvliet.

Joop, decentrale meetpost? Er liggen 4 meetposten op de vestingwallen, maar de Nederlandse werkjes die bij de haveningang liggen lijken niet op meetposten, maar zijn volgens mij dunwandige onderkomens. Heb je misschien wat meer info over de Nederlandse kustbatterij?
Joop Schreuder †

Re: BP 57 - Stp. XXVIII HM (Hellevoetsluis)

Bericht door Joop Schreuder † »

Nathan, mijn antwoord valt eigenlijk buiten dit topic, maar voor het verklaren van het aantal resterende Hollandse betonnen opstellingen tussen het vermoedelijk Duitse spul is het van belang om hier weer te geven :roll: (Even wat geleend van Bram Kap (http://members.chello.nl/a.kap1/jaren.htm), die "doet" Hellevoetsluis)

1874 Start van de samenvoeging van het Westelijk hoornwerk en het Haerlems bolwerk voor de bouw van de westelijke kustbatterij met dertien 24-cm kanonnen
1880 Het fort (kazerne) “Haerlem” wordt gebouwd. Met daarbij het Kruit- en Projectielen magazijn en de Poterne die toegang geeft tot het torpedostation met kanonkazematten (uitgevoerd als capponiere).
1890 De Vesting wordt uitgebreid met twee meetstations en 2 waarnemingsposten, ook wel genaamd batterijposten.
1902 Groepsstations (meetstations) worden gebouwd en nissen voor spreekbuisbedienden.

Ter verduidelijking:
Tegemoetkomende batterij: 9 stuks 24cm IJzer
Evenwijdige batterij: 2 stuks 24 cm IJzer en 2 stuks 24 cm lang 25
Saillant Bastion III 4 stuks 12 cm lang Brons
Rechterflank Bastion VIII 4 stuks 12 cm Kort

Er was dus nogal wat te meten.
De noordelijk gelegen decentrale meetpost is overigens geheel verdwenen
Gebruikersavatar
Sven Maaskant
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 apr 2008, 09:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: BP 57 - Stp. XXVIII HM (Hellevoetsluis)

Bericht door Sven Maaskant »

Beste mensen, nog even een late nabrander over dit onderwerp (de objecten bij de Tramhaven). Ik moet wel zeggen dat ik er in jaren niet meer ben geweest, dus wellicht is er wat verdwenen of laat mijn geheugen mij in de steek.

Nederlandse objecten
1. Het betonnen torpedomagazijn;
2. De betonnen laad- en lossteiger voor het torpedomagazijn;
3. Twee betonnen bergplaatsen op het 'schiereiland', met gronddekking.

Voor wie wel eens in Veere komt: daar is ongeveer hetzelfde ensemble te zien bij het kanaal. Daarnaast is er in elk geval in Den Helder een soortgelijk torpedomagazijn gebouwd. Het was blijkbaar een 'standaard'. De twee betonnen bergplaatsen (met 1 lokaaltje en interessante betonnen 'pantserdeur') dienden misschien voor: de opslag van ontstekingen/de veilige gereedmaking van mijnen/de tijdelijke opslag van scherpe mijnen? Voor de gebouwtjes lopen betonnen hellingbanen richting het Haringvliet.

Duitse objecten
1. Diverse gemetselde scherfmuren;
2. De bedding (zie foto Jan en onderstaande tekening);
3. De tobruks (1 tussen de Nederlandse bergplaatsjes aan zijde Tramhaven en de andere die Nathan ontdekte);
4. De betonnen woonschuilplaats (dat maakte het BRV er tenminste van).

Dit laatste werk is natuurlijk het meest interessant op deze locatie. Het is van beton (wanddikte 60cm) en daarmee, natuurlijk behoudens de kanonkazemat op front I-II, het enige betonnen Duitse object in Hellevoetsluis. Er werd dus enig belang aan gehecht. Niet in het minst doordat het op een kwetsbare locatie lag, maar waarschijnlijk ook door de functie. Maar ja, wat was die? Ik weet het niet, maar ik denk dat het meer was dan een woonschuilplaats. Goeie suggesties (m.b.t. mijnversperringen bijvoorbeeld) zijn welkom! Het is in elk geval geen VIS-kazemat. Misschien helpt onderstaande schets een beetje (opgemeten in 1990, helaas ben ik de hoogtematen kwijt, dus die moeten jullie met een korreltje zout nemen; de plattegrond klopt verder wel). Volgens het BRV is het werk A45. Daarna een tekening van de bedding. Dat is A48.

Afbeelding
Afbeelding

Tot besluit nog een beetje vuurleiding voor de kustbatterij op front I-II en bastion VIII (tegemoetkomende en evenwijdige batterij).
1. Tot 1890 directe richting;
2. In 1890 bouw twee betonnen afstandmeterposten (afstandmeting op horizontale basis): 1x op zeedijk voor saillant bastion III en 1x op zuidfront voor bastion VIII, met batterijposten in resp. front I-II (bestaat nog) en bastion VIII (gesloopt, net als al het andere op dat bastion), voor resp. tegemoetkomende en evenwijdige batterij;
3. In 1901/1902 bouw 4x afstandmeterposten (afstandmeting op verticale basis), twee voor tegemoetkomende en twee voor evenwijdige batterij (er bestaan er nog drie op front I-II);
4. Ca. 1915 bouw tijdelijke, houten meetpost (Zeiss telemeters, basis 1,5 resp. 3m) op front I-II voor 2x15cm L/35 en 2x12cm L/40 kanonnen;
5. Ca. 1917 bouw meetpost voor idem, ter vervanging tijdelijk meetpost (zie boek J.R. Verbeek voor meer info, werk is kort na WOII gesloopt, hebben nog mensen in gewoond).

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben (en doe eens een rondleiding van Bram Kap!)

Sven Maaskant
Gebruikersavatar
Sven Maaskant
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 apr 2008, 09:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: BP 57 - Stp. XXVIII HM (Hellevoetsluis)

Bericht door Sven Maaskant »

En nog een plaatje van de bedding (de eerste foto van Jan), met een vraag: hoe kan je er achter komen welke bewapening hierop was geplaatst? Zijn er deskundigen te vinden?

Afbeelding

Sven Maaskant
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Oostvoorne”