Getal op muur in tobruk.

De Stützpunktgruppe Oostvoorne.
Plaats reactie
Dieselaar
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 okt 2017, 23:46

Getal op muur in tobruk.

Bericht door Dieselaar »

Afgelopen zondag tijdens een wandeling bij de tenellaplas op een bunker geklommen vlakbij het betonnen fietspad door de duinen. Ik ben met mijn zoontje en dochter in de tobruk geklommen en zagen toen het getal 5803 op de muur. Heeft dit een betekenis?
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Getal op muur in tobruk.

Bericht door tim »

Hoi, dat is het bouw/ registratienummer van de tobruk!
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Joop Schreuder †

Re: Getal op muur in tobruk.

Bericht door Joop Schreuder † »

Dieselaar schreef: 12 okt 2017, 23:31 Afgelopen zondag tijdens een wandeling bij de tenellaplas op een bunker geklommen vlakbij het betonnen fietspad door de duinen. Ik ben met mijn zoontje en dochter in de tobruk geklommen en zagen toen het getal 5803 op de muur. Heeft dit een betekenis?
In aanvulling op het antwoord van Tim: het betreft de tobruk van de manschappenbunker type R501(Gruppenunterstand). Het nummer geeft aan dat het de derde bunker is in een bouwreeks op de bouwwerf (Baupunkt) 55. Uit de bijbehorende dokumentatie (zie onderstaande) blijkt dat op die lokatie Widerstandsnest 104H was gelegen. Dit was een steunpunt voor infanteriereserves voor het landleger (Heer) met de benaming "Heesterhof".
Gebouwd zijn op die locatie 5 stuks manschappenbunker R501 (Gruppenunterstand), één manschappenbunker R622 (Doppelgruppenunterstand) en één munitiebunker type R134 (Munitionsunterstand I), dus er zit op die plaats nog meer onder het zand.

Overigens is de Tenellaplas een overblijfsel van de Duitse zandafgraving tbv de bunkerbouw op Voorne en De Beer.

Greetz,

Joop
Oostvoorne Wn 104H.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Dieselaar
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 okt 2017, 23:46

Re: Getal op muur in tobruk.

Bericht door Dieselaar »

Leuk om te vertellen aan mijn kinderen. Mijn oudste dochter (7 jaar) dacht dat het een telefoon nummer was.
Dieselaar
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 okt 2017, 23:46

Re: Getal op muur in tobruk.

Bericht door Dieselaar »

Dat er nog meer bunkers zijn was me al bekend,net als in Mildenburg. Staan deze bunkers nog met elkaar in verbinding dmv een tunnel? Ik heb trouwens een stukje richting Oostvoorne nog een stuk bunker gevonden met (wat ik vermoed) stukken ijzer van een onderstel van luchtafweergeschut.
Joop Schreuder †

Re: Getal op muur in tobruk.

Bericht door Joop Schreuder † »

Er werd op Voorne sporadisch gebruik gemaakt van "onderaardse gangen" cq overdekte loopgraven. Het was in ieder geval niet gebruikelijk om grote bunkers ondergronds met elkaar te verbinden. Wat wel gebeurde is dat een vooruitgeschoven waarnemingspost (Fluwa) of Tobruk voor de rondomverdeding van een stelling met een gemetselde overdekte loopgraaf of bedekte gang, gemaakt van betonnen prefab buizen, met de achterliggende bunker werd verbonden.

In WN104H zitten (of zaten?) er toevallig wel een aantal, dit had te maken met de sterke rondom verdediging van het WN (6 tobruks en nog een aantal open opstellingen).

Het overdekken of ondergronds maken van een loopgraaf was in veel gevallen ingegeven als maatregel tegen de ongelofelijke hoeveelheden stuifzand in de duingebieden, zeker na een periode van harde wind. Er waren zelfs dagelijks veegploegen actief die niets anders deden dan gedurende de gehele bezettingstijd het ingestoven zand uit de stellingen scheppen en afvoeren.


Greetz,

Joop
Oostvoorne WN104H BRW1.jpg
Oostvoorne WN104H BRW3.jpg
Oostvoorne WN104H BRW5.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Dieselaar
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 okt 2017, 23:46

Re: Getal op muur in tobruk.

Bericht door Dieselaar »

Na wat spitten op internet ben ik er achter gekomen dat het ijzeren restant dat ik tegen was gekomen het onderstel is van het Würzburg riese radar is dat naast de bunker ligt.
Adrie
Berichten: 74
Lid geworden op: 11 mar 2008, 11:15
Locatie: Oostvoorne
Contacteer:

Re: Getal op muur in tobruk.

Bericht door Adrie »

Wurzburg onderstel staat sinds een half jaar bij de stichting biberbunker .
Tijdens het uitgraven van het tandwiel kwam nog een leuke verassing naar boven het stuk arm wat eraan hoort te zitten.
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Getal op muur in tobruk.

Bericht door Bunkertju »

5801
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Oostvoorne”