Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

De Stützpunktgruppe Scheveningen
Pilgrimsplaza
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mar 2013, 12:29
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Pilgrimsplaza »

tim schreef:Probeer nou met z'n allen op feiten en originele documenten af te gaan, anders blijven we gissen.
Als ik dat had gekund, dan was het al gebeurd en was deze lange discussie niet ontstaan. Een leek kan nu eenmaal niet beoordelen welke deskundige wanneer op of naast de realiteit zit, welk archief niet helemaal betrouwbaar is qua data of spiegeling van foto's, welk Duits document er soms net een slag naast zit, @cetera, @cetera...

Zou iemand met kennis van zaken niet in drie minuten in lekentaal kunnen opschrijven wat er op het Kwartelduin, de Vulkaan en de Haagse Piek heeft gestaan en dat illustreren met enkele goede, bijna goede of -als dat interessant is voor het verhaal- bij gebrek aan beter zelfs foute afbeeldingen ter illustratie? Die foto vanuit de Flakkeesestraat en van die Mammut met z'n muts zijn uniek en heel opwindend, voor wie daar gevoelig voor is...

Verlos ons svp uit ons lijden en schrijf dat stukkie nou ff... Dan citeer ik het op m'n weblog en hou ik op met zeuren!

Bij voorbaat dank en groet,
Geert

PS: In 2009 is hier ook al over getobt in de Haagse Beeldbank; zie de foto’s 0.61953 en 0.61954 met het commentaar.
Joop Schreuder †

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Joop Schreuder † »

Tijd om deze discussie, ahum vergelijkend warenonderzoek van websites, even op te porren, zie onderstaande afbeelding.
Elefanten en Mammuts.... Dipool arrays van Freya gerate... Seelowe en Kammhuber.....

Greetz,

Joop
Stelling Mortiz.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door tim »

ha Joop, dit is een foutje van trenkle (daar kwam dit plaatje uit toch?).

gr, Tim.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door jopaerya »

Ik ben het met Tim eens de rechter foto is genomen in Max ( Wasserman met ontvanger )
de twee Elefant masten stonden op afstand van elkaar . http://www.gyges.dk/Elefant.htm

Groeten Jos
Pilgrimsplaza
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mar 2013, 12:29
Contacteer:

foto broodrooster in Haagse Beeldbank toch niét gespiegeld

Bericht door Pilgrimsplaza »

Zojuist ontving ik van het Haags Gemeentearchief het antwoord op mijn vraag over veronderstelde spiegeling:

"Foto 6.15850 is uit 1941, een specifiekere datum is niet bekend. Ik heb het originele negatief bekeken en gezien dat de foto correct is afgedrukt, hij is dus niet gespiegeld."

Waarvan akte!

-----------------

"Laan van Poot hoek Kramsvogellaan; op de achtergrond de radarinstallatie in de duinen, z.g. broodrooster. Links het electriciteitshuisje aan het eind van de De Savornin Lohmanlaan"
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Pilgrimsplaza
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mar 2013, 12:29
Contacteer:

Re: foto broodrooster in Haagse Beeldbank toch niét gespiege

Bericht door Pilgrimsplaza »

Pilgrimsplaza schreef:"Laan van Poot hoek Kramsvogellaan; op de achtergrond de radarinstallatie in de duinen, z.g. broodrooster. Links het electriciteitshuisje aan het eind van de De Savornin Lohmanlaan"
Dan moet dit ongeveer de standplek, het blikveld en de kijkrichting zijn geweest: rechts de Vulkaan [met de ANTON oftewel het broodrooster] en links in de verte precies achter het electriciteitshuisje en de hoeve de Haagse Piek.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Genie 4

Re: foto broodrooster in Haagse Beeldbank toch niét gespiege

Bericht door Genie 4 »

Pilgrimsplaza schreef:
Pilgrimsplaza schreef:"Laan van Poot hoek Kramsvogellaan; op de achtergrond de radarinstallatie in de duinen, z.g. broodrooster. Links het electriciteitshuisje aan het eind van de De Savornin Lohmanlaan"
Dan moet dit ongeveer de standplek, het blikveld en de kijkrichting zijn geweest: rechts de Vulkaan [met de ANTON oftewel het broodrooster] en links in de verte precies achter het electriciteitshuisje en de hoeve de Haagse Piek.

Hoi Geert,
Dat is inderdaad de juiste plaats waar de`Anton`in de oorlog heeft gestaan, maar ik dacht dat we aan het zoeken waren naar welk type `Kriegsmarine Mammut` daar toen heeft gestaan en vanaf welk jaar.???

Als je een rechte lijn trekt van wat jij de Haagse Piek noemt naar de ingang van het voormalige Julianakamp, dan zie je halverwege rechts een kruispunt van 3 paden in het duin. Daar in de omgeving liep vroeger ook een ruiterpad en langs dat ruiterpad in die omgeving lag voor de oorlog al een gecamoufleerde Hollandse kazemat. Die zal daar ook nog wel steeds onder het zand liggen.?
Geert, niemand op het forum schijnt voor 100% zeker te weten welke types Mammut de`Anton`en de `Moritz`zijn geweest en daarom zou je er misschien wat meer info. over kunnen krijgen van het...
MUSEUM "WAALSDORP"
"Radio Communication with an antenna built during World-War II
This part discusses Radio Communication at the former Physics Laboratory RVO-TNO in The Hague (near Scheveningen) with an antenna that was earlier built and used by the Germans used during World War II. At first some background on the German second World War radar systems..."
http://www.museumwaalsdorp.nl/en/german_radar.html -

Groet,
Kim

Nb. Algemene Radar info. maar alleen voor de liefhebbers,

Ground radar; Freya; Coast Watchers (Seetakt) - Cdvandt.org
http://www.cdvandt.org/T%2011-219%20part%202.pdf
Pilgrimsplaza
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mar 2013, 12:29
Contacteer:

Re: foto broodrooster in Haagse Beeldbank toch niét gespiege

Bericht door Pilgrimsplaza »

Genie 4 schreef:Hoi Geert,
Dat is inderdaad de juiste plaats waar de`Anton`in de oorlog heeft gestaan, maar ik dacht dat we aan het zoeken waren naar welk type `Kriegsmarine Mammut` daar toen heeft gestaan en vanaf welk jaar.???
Hi Kim,
Zeer bedankt voor je reactie! Tijdens onze zoektocht is de aandacht af en toe naar andere aspecten verschoven omdat die de nieuwsgierigheid prikkelden. Mijn doel was en is een simpel verhaaltje op mijn weblog rond die twee Mammuts in de titel [die ik niet verzonnen heb; ik zou er toen nog een vraagteken achter hebben gezet]. Ik moet zeggen dat het voor mij een heel opwindende zoektocht is geweest, waar ik m'n oude joernalistieke neigingen naar hartelust heb kunnen botvieren. Ik ben iedereen die heeft geholpen dan ook zeer dankbaar! Het was een leuk feestje!

Maar, aan alles komt een end en deze constatering
.. niemand op het forum schijnt voor 100% zeker te weten welke types Mammut de`Anton`en de `Moritz`zijn geweest...
lijkt me een goed moment om de jacht op z'n hoogtepunt af te blazen. Alles te weten maakt niet gelukkig en we hebben met z'n allen in nauwe samenwerking meer dan ons best gedaan.

Misschien heb je mijn hamvraag: "Waarom staan daar nou opeens twee van die joekels bijna op elkaars lip?" impliciet ook al wel beantwoord met het plaatje onderaan http://www.museumwaalsdorp.nl/en/german_radar.html waarbij ik me iets kan voorstellen van hoe die radars op de grensvlakken van hun bereik samenwerkten. Maar, of ze daartoe ook fysiek zo dicht bij elkaar moesten staan? Zou dat geen geconcentreerde aanvallen uitlokken? Hogere krijgskunde...

Wat ik me tot gister echt niet kon voorstellen was dat die ene foto niet gespiegeld zou zijn, maar mijn bron is authentiek. Helaas zei hij geen tijd voor meer details te hebben. Gisteravond heb ik nog eens een paar van de gevonden foto's naast elkaar gezet en er met verbazing op zitten turen, denkend: kanniewaarzijn! Leuk, hè!? Misschien zet ik later de nummers nog wel even op een rijtje; dat is een heel gezoek waarbij mijn pc allerlei kuren [niet terug willen naar vorige pagina's] vertoont. [Zie bovenaan http://westduinmammuts.blogspot.nl ; hoe kan dit?]

Dank en groet en hopelijk tot ziens op een excursie!
Geert

PS: "Haagse Piek" staat vermeld op alle nieuwe informatieborden bij de ingangen aan de duinrand.
Gebruikersavatar
Janus X
Berichten: 714
Lid geworden op: 15 nov 2009, 02:28
Locatie: Koudekerke (zld)

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Janus X »

Ik neem aan dat het 2 verschillende types Mammut radars zijn.
Misschien ook wel voor 2 verschillende leger onderdelen, dus dan is het niet zo gek dat deze bij elkaar staan.

Radar systemen stonden wel vaker bij elkaar, meestal meerdere types.

De eenigste die wij hier hadden was bij Hamster in Oostkapelle (nu weg).

Is er al wel bekend voor welke doeleinden bijde Mammuts werden gebruikt ?

Gr, Ramon
Wahnsinnige Fahrt Voraus !
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door maarten-stahlbeton »

Ben ik nu de enigste die er niks meer van snap?

M.b.t. de Flum-Fm-Gerät versie van de Mammut heb ik onderstaand nog gevonden. Komt uit het GEMA boek van Harry von Kroge. Ik heb nog geen van de testlocaties terug kunnen vinden.
Die Marine ging wieder eigene Wege. Anfang 1941 mußte die GEMA, trotz aller Anspannung, mit dem NVK eine spezielle Fernsuch- und Seewarnanlage entwickeln, die als FuMG41G(gA) auf der Welle g unter dem Decknahmen „Mammut-Gustav" eingeführt wurde. Auf einem Betonfundament stand, drehbar auf einem Schienenkranz, die stabile Gerätekabine mit einer gitterartigen Dachkonstruktion zur Befestigung von sechs Antennenfeldern der Calais-Anlage. Als reine Such- und Warnanlage war der Mammut-Gustav mit einem DeTe I-Gerätesatz nur für Maximumpeilung ausgerüstet. Die Reichweite entsprach der des Würzburg-Riesen. Da die Marine dieses Gerät von Telefunken einzuführen gedachte, wurden nur vier Mammut-Gustav aufgebaut.
Lord of the Ringstand
Genie 4

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Genie 4 »

maarten-stahlbeton schreef:Ben ik nu de enigste die er niks meer van snap?

M.b.t. de Flum-Fm-Gerät versie van de Mammut heb ik onderstaand nog gevonden. Komt uit het GEMA boek van Harry von Kroge. Ik heb nog geen van de testlocaties terug kunnen vinden.
Die Marine ging wieder eigene Wege. Anfang 1941 mußte die GEMA, trotz aller Anspannung, mit dem NVK eine spezielle Fernsuch- und Seewarnanlage entwickeln, die als FuMG41G(gA) auf der Welle g unter dem Decknahmen „Mammut-Gustav" eingeführt wurde. Auf einem Betonfundament stand, drehbar auf einem Schienenkranz, die stabile Gerätekabine mit einer gitterartigen Dachkonstruktion zur Befestigung von sechs Antennenfeldern der Calais-Anlage. Als reine Such- und Warnanlage war der Mammut-Gustav mit einem DeTe I-Gerätesatz nur für Maximumpeilung ausgerüstet. Die Reichweite entsprach der des Würzburg-Riesen. Da die Marine dieses Gerät von Telefunken einzuführen gedachte, wurden nur vier Mammut-Gustav aufgebaut.
Hoi maarten-stahlbeton,
Als mijn kennis van de Duitse taal me niet in de steek laat ben je dus op zoek naar de 4 locaties van de Mammuts -Gustav.
In dat geval kan je al 3 locaties van de Mammut-Gustav terugvinden op de onderstaande link. Onderaan op `KVA F` vind je er al 2
KVA F A Fécamp
(Semaphore) - Fe08 FuMO 51 Mammut Gustav
(Cap de la Hève) Gertrud Wn05 FuMO 51 Mammut Gustav

KRIEGSMARINE RADAR
users.telenet.be/Atlantikwall-15tharmy/Funkmessmarinetekst.htm

Misschien werkt deze link beter ???
Kriegsmarine radar stations
http://users.telenet.be/Atlantikwall-15 ... etekst.htm

Groet,
Kim.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Ruud »

Ik zie een uitdaging voor één van de moderators om dit onderwerp te splitsen in Scheveningen en in 'Radar algemeen/Mummut' ofzo.

De radars (51/52) had ik al (deels!) eerder in een kaartje gezet. Wellicht helpt het bij de discussie 51/52.
Kijk wbt de discussie 51/52 ook even hier: http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 2&start=15
g,Ruud

plaatje FuMo 51, via AHF: http://forum.axishistory.com/download/f ... &mode=view

Hier nog wat discussie over de twee in scheveningen: http://www.scheveningen-duindorp.nl/for ... 6#msg18356
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Ruud op 24 mar 2013, 19:47, 3 keer totaal gewijzigd.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Pilgrimsplaza
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mar 2013, 12:29
Contacteer:

2 broodroosters + 1 aanplakbord = 3 radars in het Westduin?

Bericht door Pilgrimsplaza »

Die spiegeling liet me niet los et voilà: 5.00793, 6.15850, 6.15851 èn 6.15853 - 1942:
'Laan van Poot; op de achtergrond radarinstallaties op de duinen (z.g. broodroosters)'
Twee broodroosters met daartussen vermoedelijk de commandopost die Tim noemde.
Het rechter is duidelijk herkenbaar als de Vulkaan met al die omhoog stekende palen.
http://www.haagsebeeldbank.nl/beeldbank ... ld=6.15853+ - click om te vergroten
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door maarten-stahlbeton »

Genie 4 schreef: Als mijn kennis van de Duitse taal me niet in de steek laat ben je dus op zoek naar de 4 locaties van de Mammuts -Gustav.

In dat geval kan je al 3 locaties van de Mammut-Gustav terugvinden op de onderstaande link. Onderaan op `KVA F` vind je er al 2
KVA F A Fécamp
(Semaphore) - Fe08 FuMO 51 Mammut Gustav
(Cap de la Hève) Gertrud Wn05 FuMO 51 Mammut Gustav
Ik heb ze inmiddels al gevonden, inclusief een plaatje van deze Mammut-Gustav.

Voor meer verwarring zie http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 0&t=184782
Lord of the Ringstand
Pilgrimsplaza
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mar 2013, 12:29
Contacteer:

Re: 2 broodroosters + 1 aanplakbord = 3 radars in het Westdu

Bericht door Pilgrimsplaza »

Pilgrimsplaza schreef:http://www.haagsebeeldbank.nl/beeldbank ... ld=6.15853+ - click om te vergroten
Met foto 6.15853 is de discussie op viewtopic.php?f=18&t=3543&start=135#p37635 over spiegeling [waterplas links of rechts] door de werkelijkheid achterhaald. Kennelijk zijn die beide foto's op vrijwel dezelfde plek gemaakt waarbij iets meer naar links cq rechts is gekeken. Kennen jullie meer afbeeldingen van zulke bouwkoepels langs de Atlantikwall?

Wat ik eerder op viewtopic.php?f=18&t=3543&start=135#p37635 het transformatorhuisje heb genoemd, was in den beginne een alarmmeldpost; zie 0.61968, 0.61981 en 1.12590 van de MILVAs. Er moet ook nog een kleurenfoto zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Scheveningen”