Tankgracht

De Stützpunktgruppe Scheveningen
Plaats reactie
jan lugtmeijer †

Tankgracht

Bericht door jan lugtmeijer † »

Ik kan bij deze kaart geen datum vinden. Iemand enig idee?
Bij de havens staat ook wat ingetekend, wellicht helpt dat?
tankgracht den haag.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Tankgracht

Bericht door wattman »

Op te merken is dat de hier ingetekende loop van de tankgracht bij de Promenade - Waterpartij niet zo gerealiseerd is. Bij de Promenade was het hoofdzakelijk een tankversperring (drakentanden) met een smalle gracht ervoor, en de tankgracht volgde verderop de loop van de Waterpartij. Dat laatste kan trouwens ook aan een wat ruwe schets op deze kaart liggen.
De werken bij de Haven lijken mij deels de Nederlandse opstellingen. Links bij het Verversingskanaal is dat dan de opstelling van geschut. Dat puntje in het midden is dan de S7. De rest lijkt niet te kloppen met het kaartje bij Verbeek, Kustversterkingen 1900-1940, maar wellicht is juist dat kaartje weer theoretisch. Het overzicht bij Ambachtsheer geeft trouwens die voormalige Nederlandse werken daar weer niet aan.
Weer typisch dat de S3 bij de Vuurtoren niet is ingetekend, terwijl die wel in de vroege Duitse kustverdediging zou zijn opgenomen. Lijkt me dan dat deze kaart uitsluitend betrekking heeft op het ontwerp van de tankgracht en tankmuur/versperringen. Alleen waarom dan die opstellingen bij de haven aangetekend?
jan lugtmeijer †

Re: Tankgracht

Bericht door jan lugtmeijer † »

wattman schreef: Lijkt me dan dat deze kaart uitsluitend betrekking heeft op het ontwerp van de tankgracht en tankmuur/versperringen. Alleen waarom dan die opstellingen bij de haven aangetekend?
Precies, dat vroeg ik mij dus ook af.
Tenzij het niet de Nederlandse bunkers betreft kan ik (in dit geval) van 1+1 geen 2 maken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Tankgracht

Bericht door tim »

ha jan, mooie kaart! deze kende ik nog niet.. NIMH?

het lijkt inderdaad een vroege kaart te zijn. voor de opname van xtp. clingendaal
de nederlandse verdedigingswerken in het havengebied kloppen wel met de brv opmeting van na de oorlog, alleen de open opstelling (4 pijltjes rechts van het afvoerkanaal) heeft het brv opgemeten als onbekend werk- ondergewerkt.
in het boek van cees bal (R.I.P.) staat ergens een foto van een ws. nederlandse open opstelling met een lantarenpaal erin, dat zou dit werk kunnen zijn.

de tankgracht klopt ook wel redelijkt, alleen het stukje waar het de waterpartij inloopt bestond in de praktijk uit drakentanden...?
of zie ik iets over het hoofd?
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Tankgracht

Bericht door tim »

het stukje waar de gracht het talud van de waterpartij doorsnijd, zal zoals hendrik aangeeft een tekenfout zijn.

ik moet trouwens terugkomen op mijn eerdere veronderstelling:
de bunker met het schootsveld west tussen het afvoerkanaal en het havenhoofd moet de 667 (R8679) zijn.
dan zal de kaart dus gedateerd zijn rond september '43 want toen werd de 667 gebouwd.

zo zie je maar hoe snel je een voutje makt :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Tankgracht

Bericht door ducatim901 »

Ha die Jan,
De tekening is naoorlogs.
Er zijn er meer van en ze komen dacht ik uit het NIMH, De kaartjes zijn totaal niet volledig maar wat er op staat klopt wel aardig.
Er staat alleen weinig nieuws op de kaarten, had er wel enkele gekopieerd, deze heb ik in de melee van documenten al lang niet meer gezien.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Tankgracht

Bericht door tim »

hoio jack, dat durf ik te betwijfelen... hoe kom je daar bij?
ik heb zo'n kaartje uit het NIMH waarop op z'n duits de ''kustenfunkstelle scheveningen'' aangegeven staat.
of het moet heel toevallig op een zelfde stadskaart gemaakt zijn :?: .
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Tankgracht

Bericht door wattman »

De "ondergrond" van de tekening van de tankgracht is in elk geval een vooroorlogse topografische kaart. Zo te zien eind jaren '30.
Naar de argumenten dat de kaart na-oorlogs ben ik ook benieuwd.
jan lugtmeijer †

Re: Tankgracht

Bericht door jan lugtmeijer † »

wattman schreef:...in elk geval een vooroorlogse topografische kaart. Zo te zien eind jaren '30.
Klopt, kaarten zijn uit 1939.
En ik ben ook benieuwd naar de argumentatie van het na-oorlogse.
Onderstaande kaart komt uit dezelfde serie en volgens mij is "Bt." een Duitse afkorting die niet door Nederland is overgenomen. Maar daar kan ik ook mis mee zijn.
den helder.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Tankgracht

Bericht door tim »

radio is wel weer nederlands afkomstig uit zelfde archiefdeel?...
ik zal de kaart van radio scheveninen eens inscannen ter vergelijking.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
luchtkastelen 40-45

kaartmateriaal

Bericht door luchtkastelen 40-45 »

Kaartondergrond en opgetekende informatie staan m.i. los van elkaar. En Duits lijkende aantekeningen hoeven niet persé Duits te zijn. Zowel in het NIMH als het BRV-archief zijn voorbeelden te vinden van (vooroorlogse) Nederlandse kaarten waarop na de oorlog gegevens zijn ingetekend uit zowel Duitse documenten als naoorlogse inventarisatie. Duits materiaal is zowel in het Duits overgenomen alsook vertaald naar Nederlands, soms met fouten of vreemde woorden. Van lang niet alle kaarten is duidelijk wie, wat, wanneer en waarom. Deze vorm van "copiëren" zal ongetwijfeld te maken hebben met de beperkte beschikbaarheid van kaartmateriaal en "copieer"machines in de prille naoorlogse jaren.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Tankgracht

Bericht door ErwinZ »

De politiek was toen ook al bemoeizuchtig ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Scheveningen”