Wn 61H - Gerät Freya

De Stützpunktgruppe Katwijk & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen

Moderator: Danny

Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Identificatie verzocht

Bericht door Danny »

Ghehe :P je kan het niet vaak genoeg zeggen :P Denk dat ik maar eens een keer ga proberen die radars van Katwijk in kaart te brengen. Dan is de structuur gelijk duidelijk.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Klasio †

Re: Identificatie verzocht

Bericht door Klasio † »

Danny, hoe zeker is het dat die Freya in 'Katwijk alt' gestaan heeft? Ik weet dat het zo in het boek van de Harffen staat, maar in dat boek staan wel meer fouten. Heb jij een bron voor de locatie van deze radar? Bovendien was het volgens mij geen Freya, maar een FuMO 5 'Boulogne', dat is een van de Freya afgeleide radar, gebruikt door de Kriegsmarine.

Wel vreemd is dat de locatie van de Würzburg Riese radar de aanduiding WN 61H heeft. Omdat het om een Kriegsmarine radar gaat zou je op zijn minst de aanduiding Wn 61 HM verwachten. Mogelijk was het eerder (of later) alleen Heer wat hier zat?

De locatie van de FuMB 4 'Samos' & FuMB 5 'Fanö' zou wel eens heel moeilijk te achterhalen kunnen zijn. De antennes van deze systemen zijn erg klein en hadden vaak niet meer dan alleen een paaltje nodig...

Groeten, Klaas
pauldijkstra

Re: Identificatie verzocht

Bericht door pauldijkstra »

Klasio schreef:Danny, hoe zeker is het dat die Freya in 'Katwijk alt' gestaan heeft? Ik weet dat het zo in het boek van de Harffen staat, maar in dat boek staan wel meer fouten. Heb jij een bron voor de locatie van deze radar? Bovendien was het volgens mij geen Freya, maar een FuMO 5 'Boulogne', dat is een van de Freya afgeleide radar, gebruikt door de Kriegsmarine.

Wel vreemd is dat de locatie van de Würzburg Riese radar de aanduiding WN 61H heeft. Omdat het om een Kriegsmarine radar gaat zou je op zijn minst de aanduiding Wn 61 HM verwachten. Mogelijk was het eerder (of later) alleen Heer wat hier zat?

De locatie van de FuMB 4 'Samos' & FuMB 5 'Fanö' zou wel eens heel moeilijk te achterhalen kunnen zijn. De antennes van deze systemen zijn erg klein en hadden vaak niet meer dan alleen een paaltje nodig...

Groeten, Klaas
Hoi Klaas,

Op de Baufortschrittskarte van dit complex wordt het complex aangegeven als 'Gerät Freya'. Ik denk dat daarom snel de keus gemaakt is om het in het boek van Harff ook maar meteen een Freya te noemen. Dergelijke voorbeelden zien we tenslotte ook bij Castricum, het complex wordt W.N. 38 L 'Elefant' genoemd, terwijl er ook een Wassermann M-Gerät gebouwd is. Ik denk dat in 'Katwijk-Alt', het complex met 'Gerät Freya', dit ook het geval was.

Gr,

Paul
Klasio †

Re: Identificatie verzocht

Bericht door Klasio † »

Hoi Paul,

Ik raak het spoor een beetje bijster in jouw redernatie met de vergelijking over Castricum....ik denk eerder dat WN 61H de stellingnaam 'Gerät Freya' had, omdat er aanvankelijk ook een Freya gestaan heeft, maar dat deze later vervangen is door de FuMO 5 'Boulogne'. De Duitse lijst met de opgave van de radarapparatuur is van 1945, dus best wel mogelijk dat er eerder een gewone Freya heeft gestaan.

In Wn 38 L heeft nooit een Wassermann M gestaan, wel de ontvangstmast van de Elefant radar, dit was dezelfde mast als van de Wassermann M IV met hierop gemonteerd een antenneraam dat op zijn beurt leek op de antenne van de Klein Heidelberg radar.

Groeten, Klaas
pauldijkstra

Re: Identificatie verzocht

Bericht door pauldijkstra »

Klasio schreef:Hoi Paul,

Ik raak het spoor een beetje bijster in jouw redernatie met de vergelijking over Castricum....ik denk eerder dat WN 61H de stellingnaam 'Gerät Freya' had, omdat er aanvankelijk ook een Freya gestaan heeft, maar dat deze later vervangen is door de FuMO 5 'Boulogne'. De Duitse lijst met de opgave van de radarapparatuur is van 1945, dus best wel mogelijk dat er eerder een gewone Freya heeft gestaan.

In Wn 38 L heeft nooit een Wassermann M gestaan, wel de ontvangstmast van de Elefant radar, dit was dezelfde mast als van de Wassermann M IV met hierop gemonteerd een antenneraam dat op zijn beurt leek op de antenne van de Klein Heidelberg radar.

Groeten, Klaas
Hoi Klaas,

Raar zeg, ik heb dit nooit geweten. Ik bedoelde in mijn overige bericht ook Wassermann M IV. Maar dat dit gemonteerd was op een Elefant voet heb ik nooit geweten. Heb jij een tekening van het complex? Volgens mij stonden er namelijk drie antennes in de volgende volgorde:

- Wassermann M IV
- Große Elefant
- Kleine Elefant

Tussen deze drie antennes zat ongeveer een 750m á 1000m afstand tussen.

Gr,

Paul
Klasio †

Re: Identificatie verzocht

Bericht door Klasio † »

Hoi Paul,

"Maar dat dit gemonteerd was op een Elefant voet".........Ik begrijp niet goed wat je nu bedoeld met Elefant voet, ik heb niet beweerd dat de WM IV mast op een olifantenvoet stond, hoor....

De onvangstantennne van het Elefant radarsysteem was een Wassermann IV mast op een Wassermann IV mastsokkel met daarop gemonteerd een antenneraam dat leek op het antenneraam van de klein Heidelberg radar. Zie bijgevoegde foto van deze antenne.

Groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Identificatie verzocht

Bericht door Danny »

Op bladzijde 334 van het boek van de harffen (Derde herziene druk) staat een foto uit het NIMH. Hierop zijn beide radars te zien. Je ziet hier dat de Freya in Katwijk Alt staat. De aanduiding Wn. 61H zal waarschijnlijk te maken hebben met het feit dat Batterie Katwijk Alt een Heeres Batterie is. De Würzburg maakte deel uit van het radarsysteem dat bij de batterij hoorde. Dus vandaar.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Klasio †

Re: Identificatie verzocht

Bericht door Klasio † »

Hoi Danny,

Katwijk alt is toch Stp XXXVIb H? De H van WN 61H heeft, denk ik, niets met een nabij gelegen batterij te maken, maar wel met welke troepen er in dat Wn gelegerd waren.

De Würzburg Riese van Katwijk werd door de Kriegsmarine gebruikt voor Seetakt en niet voor Seeart, bovendien was Batterie Katwijk alt een Heeresbatterie. Dat deze radar gebruikt werd voor de vuurleiding van de Heeresbatterie lijkt me dus niet logisch.

Ik heb de 2e druk van de Harffen, daar staat die foto niet in, maar ben er wel benieuwd naar. Zou je een scan van de foto willen posten?

Groeten, Klaas
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Wn 61H - Gerät Freya

Bericht door Danny »

Nee dat snap ik. De Freya radar werd gebruikt om vijandelijke vliegtuigen op te merken en deze te volgen. Vervolgens werden met behulp van de Würzburg de Duitse jagers naar de vijandelijke vliegtuigen geloodst. Ook werden de gegevens verkregen met de Freya doorgegeven aan de flakbatterijen zodat ook deze klaar waren voor een eventuele aanval. De reden waarom de Freya midden in batterie Alt stond vraag ik me nu eigenlijk ook af... Ik zal vandeweek die foto even scannen.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Wn 61H - Gerät Freya

Bericht door Danny »

Hier de foto's uit het boek van Harff. Op de voorgrond de 636 en de Freya. Op de achtergrond is tevens de Würzburg Riesse te zien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Klasio †

Re: Wn 61H - Gerät Freya

Bericht door Klasio † »

Hoi Danny,

Bedankt voor het posten van de scan, fraaie foto. Ik denk dat die ene geen Freya is maar, zoals ook genoemd in de Duitse lijsten, de FuMO 5 'Boulogne'. Maar zeker wetern doe ik het niet, want een FuMO 5 lijkt erg op een gewone Freya........

Het gebruik van een Würzburg Riese om jagers aan sturen om vijandelijk vliegtuigen te onderscheppen werd alleen door de Luftwaffe gedaan. Die had daar eigen radarstellingen en radars voor. De Kriegsmarine gebruikte radar alleen voor FluM (het waarnemen van vliegtuigen, ter info voor o.a. Flakbatterijen), Seeart (vuurleiding van een specifieke kustbatterij) en Seetakt (het waarnemen van objekten op zee). Volgens de Duitse lijsten waren te Katwijk in Felix de beide radars (FuMO 214 en FuMO 5) bedoeld voor Seetakt. Dat de Harfen in hun boek zeggen dat met de Kriegsmarine WR jachtvliegtuigen werden aangestuurd is fout.

Op de BRV kaart van Katwijk alt wordt locatie 65 aangeduid als 'Peilstation, toestand: onder het zand', mogelijk is dit de plek waar deze radar heeft gestaan?

Groeten, Klaas
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Wn 61H - Gerät Freya

Bericht door Danny »

Interessant Klaas, maar waar zou dan de radar voor Flugplatz Katwijk gestaan moeten hebben? Oja en zou jij die "duitse lijst" er even bij kunnen posten, mits je die tot je beschikking hebt?
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Klasio †

Re: Wn 61H - Gerät Freya

Bericht door Klasio † »

Hoi Danny,

Flugplatz Katwijk had, volgens mij, geen radar. De enige radars in de regio Katwijk waren die van de Kriegsmarine in 'Felix'. Radar van de Luftwaffe ben ik in de buurt van Katwijk nog nooit tegen gekomen.

Groeten, Klaas
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Wn 61H - Gerät Freya

Bericht door Danny »

Nee ben ik ook nooit tegengekomen. Is het niet mogelijk dat de radars tevens gebruikt werden voor de radardetectie van vliegtuigen voor het vliegkamp? Die zouden toch ook op de een of andere manier aan hun gegevens moeten komen, evenals de luchtdoelbatterijen. (Alhoewel de luchtdoelbatterijen ook al een hoop konden met afstandsmeters en verrekijkers.) Het vliegveld ligt ingesloten achter de duinen, dus het zou natuurlijk kunnen dat het richtgebied van de radar niet goed was op dit punt. Ook zou het kunnen dat er op het vliegveld een mast of iets dergelijks heeft gestaan. Moeilijk na te gaan allemaal.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Wn 61H - Gerät Freya

Bericht door Danny »

Kijk eens aan. Ik vond dit kaartje op Forten.info.

Afbeelding

Deze laat alle radarstations en peilstations die bedoeld waren voor de bescherming tegen geallieerde vliegtuigen zien. Flügplatz Katwijk maakte dus waarschijnlijk gebruik van gegevens van andere radarstations die binnen het bereik van het vliegveld lagen. Interessant. Dat mysterie is dus ook uit de wereld.

Maar nu het volgende. "Felix" werd gebruikt door de Kriegsmarine. Ik neem aan dat dit dan een afdeling van 4. Marine Funkmess Abteilung is geweest. Welnu. Waar werden de door de radars verkregen gegevens dan voor gebruikt? De stellingen er omheen zijn namelijk luftwaffe en heer stellingen. Hierbij praat ik over Batterie Katwijk-Alt en Schwere Luftwaffe Flak Katwijk. De dichtst bijzijnde marine stelling is Marine Seeziel Batterie Noordwijk.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Katwijk”