W.N. 38 L

De Stützpunktgruppe Castricum & Frei Küste tot Schoorl
Plaats reactie
pauldijkstra

W.N. 38 L

Bericht door pauldijkstra »

Klasio schreef:Hoi Paul,

"Maar dat dit gemonteerd was op een Elefant voet".........Ik begrijp niet goed wat je nu bedoeld met Elefant voet, ik heb niet beweerd dat de WM IV mast op een olifantenvoet stond, hoor....

De onvangstantennne van het Elefant radarsysteem was een Wassermann IV mast op een Wassermann IV mastsokkel met daarop gemonteerd een antenneraam dat leek op het antenneraam van de klein Heidelberg radar. Zie bijgevoegde foto van deze antenne.

Groeten, Klaas
Hai Klaas,

Je schrijft net: In Wn 38 L heeft nooit een Wassermann M gestaan, wel de ontvangstmast van de Elefant radar, dit was dezelfde mast als van de Wassermann M IV met hierop gemonteerd een antenneraam dat op zijn beurt leek op de antenne van de Klein Heidelberg radar.

Waarschijnlijk maak ik weer een cruciale fout.

Sorry,

- Paul
Klasio †

Re: Identificatie verzocht

Bericht door Klasio † »

Hoi Paul,

volgens mij begrijpen we elkaar niet helemaal (of helemaal niet...), haha!

Wat ik probeer te zeggen is dat te Castricum nooit een Wassermann M radarsysteem gestaan heeft. Hier stond een Elefant radarsysteem. Onderdeel van dit Elefant radarsysteem, naast de grosse & kleine Elefant zendantennes, was een ontvangstantenne. Deze 3 anttennes vormden samen het Elefant radarsysteem (en natuurlijk nog de Auswertung en zo). De mast van deze ontvangstantenne was gelijk aan de mast van een Wassermann M IV radarsysteem, alleen zat er een ander antenneraam op deze mast gemonteerd. Bijgevoegd een een foto van een Wassermann M IV radar. Als je deze foto vergelijkt met de foto van de Elefant ontvangstantenne (die ik hievoor gepost heb) dan kun je zien dat de mast hetzelfde is, maar dat het antenneraam anders is.

Of heb jij soms gegevens dat er te Castricum naast het Elefant radarsysteem, ook nog een Wassermann M radarsysteem heeft gestaan?

Groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
pauldijkstra

Re: Identificatie verzocht

Bericht door pauldijkstra »

Klasio schreef:Hoi Paul,

volgens mij begrijpen we elkaar niet helemaal (of helemaal niet...), haha!

Wat ik probeer te zeggen is dat te Castricum nooit een Wassermann M radarsysteem gestaan heeft. Hier stond een Elefant radarsysteem. Onderdeel van dit Elefant radarsysteem, naast de grosse & kleine Elefant zendantennes, was een ontvangstantenne. Deze 3 anttennes vormden samen het Elefant radarsysteem (en natuurlijk nog de Auswertung en zo). De mast van deze ontvangstantenne was gelijk aan de mast van een Wassermann M IV radarsysteem, alleen zat er een ander antenneraam op deze mast gemonteerd. Bijgevoegd een een foto van een Wassermann M IV radar. Als je deze foto vergelijkt met de foto van de Elefant ontvangstantenne (die ik hievoor gepost heb) dan kun je zien dat de mast hetzelfde is, maar dat het antenneraam anders is.

Of heb jij soms gegevens dat er te Castricum naast het Elefant radarsysteem, ook nog een Wassermann M radarsysteem heeft gestaan?

Groeten, Klaas
Hoi Klaas,

Jij hebt het helemaal goed, duidelijk zo. Meestal als ikhet over Castricum heb, dan heb ik het over een Wassermann M, maar dat is in dat geval altijd een Wassermann M IV. Dit omdat ik gewoonweg meestal de IV erachter vergeet. Ik begrijp nu ook wat je bedoelt met de ontvangst antenne. Dit was eerst ook even onduideljik. Alleen als ik de PWNfoto's van de Große Elefant er naast leg, dan lijkt die mast er in geen 1000 jaar op. Ik zal de foto's vanavond waarschijnlijk even posten.

Bedankt voor alle informatie!

Gr,

Paul
Klasio †

Re: Identificatie verzocht

Bericht door Klasio † »

Hoi Paul,

Natuurlijk lijkt de foto in geen 100 jaar op de foto van de grosse Elefant, want het is niet een foto van de grosse Elefant zendantennemast. De grosse Elefant zendantennemast was een houten vakwerk mast van 90 meter hoogte. De foto's die ik gepost heb zijn, als eerste de Elefant ontvangstantennemast en vervolgens de Wassermann IV antennemast.

Als je het over Castricum Wn 38L hebt kan je niet spreken van een Wassermann of Wassermann IV. Hier stond een Elefant radarsysteem met de kleine en grosse Elefant zendantennemasten en een Elefant ontvangstantennemast (waavan de mast identiek was aan een Wassermann M IV mast, maar dan met een ander antenneraam) :(

De foto's van de grosse Elefant die jij denk ik bedoelt staat ook in het boek over vliegveld Bergen van Johan Schuurman, zie pagina's 234, 235.

We gaan trouwens wel lekker off topic met deze discussie ;)

Groeten, Klaas
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Identificatie verzocht

Bericht door Ruud »

wat plaatjes ....
g,Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Klasio †

Re: Identificatie verzocht

Bericht door Klasio † »

Hoi Ruud,

Weet jij (of iemand anders) of die tekeningen daadwerkelijk de fundamenten zijn van de kleine Elefant-antennemast? Op de tekening staat 'Holzturm 40 m Castricum'. Van de grosse Elefant antennemast is bekend dat deze 90 m hoog was, dus het lijkt me dat deze tekening van de kleine Elefant antennemast is? De Grosse Elefant stond ook op 4 van die fundamentblokken, maar daartussen zit dan nog de bunker voor de apparatuur.

Groeten, Klaas
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Identificatie verzocht

Bericht door Ruud »

Klasio schreef:Weet jij (of iemand anders) of die tekeningen daadwerkelijk de fundamenten zijn van de kleine Elefant-antennemast?
Hoi Klaas, Nee ik kan het niet bevestigen. Binnen vier weken is het BRV archief weer in te zien in het NARA. Zal (s'nachts) druk worden in de duinen! Foto van de Grosse Elefant met het feldmassige onderkomen tussen de fundamenten .... wat een mast hé.
g,Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Ruud op 30 mar 2008, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Klasio †

Re: Identificatie verzocht

Bericht door Klasio † »

Hoi Ruud,

Inderdaad een flinke mast! Dat gebouw onder de mast heeft, dacht ik, muren van 2 meter, is iets steviger dan feldmassig.

Zou fijn zijn als BRV eindelijk in het NA zou komen, maar ik moet het nog zien. Is niet de eerste keer dat het langer gaat duren dan gepland...

Groeten, Klaas
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Identificatie verzocht

Bericht door Ruud »

Klasio schreef:Dat gebouw onder de mast heeft, dacht ik, muren van 2 meter, is iets steviger dan feldmassig.
Dan te bedenken dat de mast zeer kwetsbaar is. Zou leuk zijn uit Kew wat interpretation reports te zien, deze mast moest 'daar' vast wel opgevallen zijn ;-)
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Identificatie verzocht

Bericht door Ruud »

Klasio schreef:Dat gebouw onder de mast heeft, dacht ik, muren van 2 meter, is iets steviger dan feldmassig.
Een plattegrondje, is dan ws. een Standig leicht Lw.Nachrichten Fa-Werk ohne Stahl. Dan te bedenken dat de mast zeer kwetsbaar is. Zou leuk zijn uit Kew wat interpretation reports te zien, deze mast moest 'daar' vast wel opgevallen zijn ;-)
Restanten!?: http://www.forten.info/index.htm?http:/ ... ijst-3.htm
De postie van de fundamenten is anders dan die voor de 'lage' mast, eea viel me op de foto al op, de tekening bevestigd dit. Leuk details is de uitsparing in het dak voor de constructie van de mast ..... waarom de bunker niet geheel onder de grond te bouwen of heeft dit te maken met de Scharten in de muren. Wat was in dat geval de specifieke functie van de 'Scharten' in de muren (erg groot als doorvoer, naar buiten kijken (blink) leek me ook lastig, zie splittermauer op foto).
g,Ruud

ps Er is iemand bezig met een boek over Castricum, zou binnenkort moeten verschijnen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Robin de Goede
Berichten: 376
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:20
Locatie: STP Gruppe Scheveningen

Re: Identificatie verzocht

Bericht door Robin de Goede »

Hier een voorbeeldje van een 'Scharte' van de bunker in Castricum.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
The fortification, once an object, tended to become a "subject".
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Identificatie verzocht

Bericht door tim »

hey rob, (ruud, klaas) da's een opening t.b.v. de koeling van de apparatuur...
het huis van de ventilator zit er nog in ;)
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Identificatie verzocht

Bericht door tim »

een mooi aanzicht van een van de poten!
bron: (N.A)
gr, tim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Castricum”