Fliegerhorst Twente

Overzicht van de verschilende door de Duitsers aangelegde of doorgebruikte vliegvelden in Nederland.
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door scolty »

Hier nog even een lage resolutie knipsel uit mijn karteringsprogramma, in relatie tot de huidige landschapsindeling. De betreffende splitterbox is rood omcirkelt. De hele lus met splitterboxen ten noorden van de snelweg is verdwenen onder het industrieterrein van Oldenzaal.
Low res.JPG
Ben je zelf ook een beetje met onderzoek bezig of ben je er gewoon in geïnteresseerd?
"Absence of evidence is no evidence of absence."
Seiger

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door Seiger »

20140112_112904.jpg
20140112_112904.jpg
20140112_112924.jpg
20140112_113248.jpg
20140112_113342.jpg
scolty schreef:Hier nog even een lage resolutie knipsel uit mijn karteringsprogramma, in relatie tot de huidige landschapsindeling. De betreffende splitterbox is rood omcirkelt. De hele lus met splitterboxen ten noorden van de snelweg is verdwenen onder het industrieterrein van Oldenzaal.
Low res.JPG
Ben je zelf ook een beetje met onderzoek bezig of ben je er gewoon in geïnteresseerd?
Ben niet met onderzoek bezig maar ben er wel in geinteresseerd. Woon vlak bij vliegveld twente zodoende.

Heb hier nog een paar foto's genomen in het gebied nabij zandsteenweg. Weet niet of het om een splitterbox gaat, weet uberhoupt niet of het een overblijfsel uit de tweede wereldoorlog is. Misschien kun jij me er meer over vertellen.

Gr.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door scolty »

Ik weet wat je bedoelt en ik weet ook waar dit is. Het is geen splitterbox, die hebben in dat stuk niet gelegen (wel 1 aan de overkant maar die is weg). Wat het wel is, is het oude tracé van de Rollbaan.
Op het kaartje hieronder zie je de kruising van de Zandsteenweg en de Oude Postweg/Visschedijkweg. De rode lijnen zijn de Rollbanen, de zwarte 'hoefijzers' de Splitterboxen.
low res.JPG
"Absence of evidence is no evidence of absence."
Seiger

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door Seiger »

scolty schreef:Ik weet wat je bedoelt en ik weet ook waar dit is. Het is geen splitterbox, die hebben in dat stuk niet gelegen (wel 1 aan de overkant maar die is weg). Wat het wel is, is het oude tracé van de Rollbaan.
Op het kaartje hieronder zie je de kruising van de Zandsteenweg en de Oude Postweg/Visschedijkweg. De rode lijnen zijn de Rollbanen, de zwarte 'hoefijzers' de Splitterboxen.
low res.JPG

Oke, super bedankt voor je info. Wist niet dat de rollbanen nog zo ver richting oldenzaal liepen. Begrijp nu de vorige kaart ook beter (grijze lijnen rollbanen).

Binnenkort gaan we nog even weer een kijkje nemen daar.

Mocht je er nog eens heen gaan dan hou ik me aanbevolen.

Gr.
tukker
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jan 2014, 14:51

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door tukker »

Erg mooi om te zien dat je hier zoveel aandacht aanbesteet.
Struin zelf al jaren de vliegbasis af met mijn detector, zie dat je nog lang niet alles
hebt ontdekt de meesten zitten ver van het pad diep verschollen in de bossen en lastig
te vinden.
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door scolty »

Hallo Tukker,

Dat ik niet alles laat zien wil niet zeggen dat ik het niet gevonden heb ;) Zoals je misschien begrijpt moeten we voorzichtig zijn met welke informatie we naar buiten brengen, voordat het onderzoek is afgerond. Heb jij nog bijzondere structuren gevonden waarvan je denkt dat wij ze gemist hebben? (kan natuurlijk gebeuren ;) )

Ik loop zelf ook al meerdere jaren te zoeken op het vliegveld, en het gevonden materiaal levert een bijdrage aan het onderzoek. (dan kun je denken aan de gebruikte typen munitie, locaties van verdedigingspunten, enz.) Heb je nog interessante voorwerpen gevonden, anders dan munitie en vliegtuigonderdelen? Dan bedoel ik dingen als onderdelen van gebouwen of hangars :geek:

Zo is mijn meest waardevolle vondst een gietijzeren wiel van een hangardeur. Het is in feite niks bijzonders maar toch is het een erg herkenbaar en iconisch voorwerp ;)
Knipsel.JPG
Groeten,
Mart
"Absence of evidence is no evidence of absence."
Seiger

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door Seiger »

tukker schreef:Erg mooi om te zien dat je hier zoveel aandacht aanbesteet.
Struin zelf al jaren de vliegbasis af met mijn detector, zie dat je nog lang niet alles
Hebt ontdekt de meesten zitten ver van het pad diep verschollen in de bossen en lastig
Te vinden.
Dag Tukker, ik weet nog een plek waar een oude vleugel van een vliegtuig heeft gelegen. Deze "houten balk" is inmiddels helemaal verrot maar de locatie weet ik nog en misschien is er nog wat in de grond achter gebleven. Misschien leuk om daar eens te zoeken met een metaal detector.

Het is aan de knollerveldweg. Kan zijn dat je de locatie weet en daar al eens gezocht hebt ??

Gr.
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door scolty »

Je bedoelt de resten van de Mosquito? Daar ligt nog wel het een en ander, het meeste is al weg.
"Absence of evidence is no evidence of absence."
Seiger

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door Seiger »

scolty schreef:Je bedoelt de resten van de Mosquito? Daar ligt nog wel het een en ander, het meeste is al weg.
Help me ff mart, geen idee waar je het over hebt....
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door scolty »

http://en.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_Mosquito
Deze waren grotendeels van hout. Ik heb er zelf ook al meerdere onderdelen van, waaronder enkele genummerde onderdelen. Nummers beginnend met 98 (van DH 98) zijn onderdelen van de Mosquito.
Wat mij verteld is, is dat deze wrakdelen hier door de Duitsers neergelegd zijn. Ik kan op luchtfoto's hier echter niks van zien.
"Absence of evidence is no evidence of absence."
Seiger

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door Seiger »

scolty schreef:http://en.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_Mosquito
Deze waren grotendeels van hout. Ik heb er zelf ook al meerdere onderdelen van, waaronder enkele genummerde onderdelen. Nummers beginnend met 98 (van DH 98) zijn onderdelen van de Mosquito.
Wat mij verteld is, is dat deze wrakdelen hier door de Duitsers neergelegd zijn. Ik kan op luchtfoto's hier echter niks van zien.
Oke, bedankt !


Wat ik nog weet van een jaar of 20 - 25 geleden is dat er alleen nog een verrotte houten balk lag. Deze is inmiddels helemaal verrot en dus niet meer te vinden. Mijn vader wist van vroeger dat dit een vleugel van een vliegtuig moest zijn.

Misschien dat er met een detector nog wat te vinden is.
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door scolty »

Seiger schreef:Misschien dat er met een detector nog wat te vinden is.
Ondertussen niet meer zoveel.
Knipsel.JPG
"Absence of evidence is no evidence of absence."
tukker
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jan 2014, 14:51

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door tukker »

Bij de mosquito ben ik ooit wel eens geweest maar weinig bijzonders gevonden.
Je kunt nog duidelijk zien waar die in de bomen is geklapperd.
Licht er nog wel bezaaid met .303 patronen.
Ben van mening dat er veel meer vliegtuigen zijn neergestort dan staan geregistreerd.
Zowel Duits als geallieerd.
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door scolty »

Weer een kleine update:

We hebben vernomen dat op het voormalige administratieve centrum van het vliegveld, het hedendaagse Zuidkamp, 266 nieuwbouw woningen bij- en tussengebouwd gaan worden. De hele openheid en het aanblik van het Zuidkamp, met zijn 39 nog overgebleven Luftwaffegebouwen in Heimatschutzstil, zal gaan veranderen.
Knipsel3.JPG
Er is ooit al eens een monumentenstatus aangevraagd hiervoor, maar daar is verder nooit meer over gesproken. Mogelijk is hier sprake van een ruime hoeveelheid achterkamertjespolitiek.
Naamloos.png
De typerende panzerluiken zijn een paar jaar geleden verwijderd. Er is gezegd dat ze ergens opgeslagen staan maar dat is helaas niet bevestigd. :?

Groeten,
Mart
"Absence of evidence is no evidence of absence."
denise
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jun 2014, 17:08
Locatie: hengelo

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door denise »

scolty schreef:@ Bas, De brandstof was inderdaad erg licht ontvlambaar. Het was een soort 2 componenten brandstof die, als ze bij elkaar kwamen, een explosie opleverden. Het schijnt dat na het tanken van de vliegtuigen, de brandstoftanks overgoten werden met water, wat via de goten weg kon lopen.

@ Remco, Er zijn inderdaad nog meerdere splitterboxen te vinden in het gebied. Ik heb ze zelf nog nooit opgezocht maar ik weet in welk bos ze liggen. Verder liggen er op het vliegveld ook nog resten van een aantal hangars en een bunker. Er ligt nog veel meer maar veel is verwoest, of valt niet op te meten.
CIMG1417.JPG
Fliegerhorst Twente bunker.jpg
Foto's-0030.jpg
Fliegerhorst Twente hangar.jpg
Groeten Mart

Welke bunker is dat op de foto als ik vragen mag?
Groetjes
Plaats reactie

Terug naar “Vliegvelden in Nederland”