Fliegerhorst Leeuwarden

Overzicht van de verschilende door de Duitsers aangelegde of doorgebruikte vliegvelden in Nederland.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Fliegerhorst Leeuwarden

Bericht door Ties »

2x een T-750 slopen: 100.000 euro.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Leeuwarden

Bericht door tim »

kan je nagaan.. een vfje is dan helemaal peanuts!
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
OSMLWD
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 mar 2021, 22:32

Re: Fliegerhorst Leeuwarden

Bericht door OSMLWD »

Ties schreef: 13 apr 2010, 21:51 Ik ga binnenkort naar Leeuwarden om te kijken wat er daar nog allemaal aan overblijfselen te vinden is.
Op de site van de HBP zag ik:
5x tobruk
1x F.A. waterbergplaats
1x FLAK bedding
1x commandobunker

Verder ligt er nog een tobruk bij de ingang van het vliegveld(althans zoiets had ik ergens gelezen) en een LS bunker.

Is hier al wat van gesloopt of staat het er nog en is er nog meer aanwezig rondom het vliegveld?

Bvd :)
Op OpenStreetMap hebben we de mogelijkheid om bunkers en dergelijke in te tekenen (voor zover ze nog als zodanig herkenbaar zijn). Als mapper die zich met Leeuwarden en omgeving bezighoudt breng ik deze nu in kaart. De afgelopen tijd heb ik aan de hand van satellietfoto's en obliek-luchtfoto's een viertal terug kunnen vinden:
Zijn dit ze allemaal? Ik weet dat er nog een betonvloer ligt van een loods vlakbij de eerste tobruk, en van de grote commandopost zijn een tijdje terug de funderingen nog opgegraven. Klopt het dat de rest inmiddels al geruimd is?

Weet iemand wellicht ook in welk jaar deze bunkers gebouwd zijn?

Ik kan de bijlagen op dit forum nog niet zien, dus excuses als daar al een antwoord in staat. :)
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Leeuwarden

Bericht door AvB »

Het lijkt erop of een boer rond 2017 wat Tobruk heeft laten verdwijnen. Ik tel er in 2006 nog 7, nu nog 3.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
OSMLWD
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 mar 2021, 22:32

Re: Fliegerhorst Leeuwarden

Bericht door OSMLWD »

Bedankt voor het kaartje, dat helpt. Ik heb het nagekeken op de obliek-luchtfoto's, en kom tot dezelfde conclussie:
b1.jpg
Ze zijn zo te zien alle vijf rond 2017 verwijderd.

Ik zal eens kijken of de gemeente hier beleid voor heeft. Op een gegeven moment is een bunker toch een stukje historisch erfgoed (maar voor de boer vooral een sta-in-de-weg).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Leeuwarden

Bericht door AvB »

Op een luchtfoto van 2021 in Google Maps zie ik overigens wel de tweede Tobruk aan de oostkant van het vliegveld.
Nicht ärgern - Nur wundern!
OSMLWD
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 mar 2021, 22:32

Re: Fliegerhorst Leeuwarden

Bericht door OSMLWD »

AvB schreef: 10 mar 2021, 16:14 Op een luchtfoto van 2021 in Google Maps zie ik overigens wel de tweede Tobruk aan de oostkant van het vliegveld.
De foto's die je in Google Maps kan bekijken zijn ouder dan de auteursrechtendatum die ze rechtsonderin tonen. Kijk maar eens op https://satellietdataportaal.nl/ : op Luchtfoto 2016 25cm kun je hem zien in de schaduw van de bomen, in Luchtfoto 2017 25cm zie je nog het puin, daarna is hij weg. Triplesat Augustus 2017 80cm is denk ik de laatste waarop je hem nog kan zien.
OSMLWD
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 mar 2021, 22:32

Re: Fliegerhorst Leeuwarden

Bericht door OSMLWD »

Dat de foto's van Google ouder zijn kun je trouwens ook leuk zien aan de gate guardians daaronder. De vier straaljagers staan er, maar de Alouette helicopter die in 2020 geplaatst is ontbreekt.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Leeuwarden

Bericht door AvB »

Aha dacht al zoiets.
Nu nog de vraag of ze zijn ondergewerkt of daadwerkelijk gesloopt.
Nicht ärgern - Nur wundern!
OSMLWD
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 mar 2021, 22:32

Re: Fliegerhorst Leeuwarden

Bericht door OSMLWD »

Op de obliek-luchtfoto's van 2018 die wij als OpenStreetMap-mappers kunnen raadplegen zie ik puin bij in ieder geval die tobruk aan de oostkant van de basis. Die lijkt dus echt weg. Ik kan die beelden helaas niet delen vanwege de licentiebeperking die er op zit; wij mogen ze alleen gebruiken voor het verbeteren van OpenStreetMap.

Ik heb bij de gemeente nu een vraag uitstaan over het beleid rondom de bunkers, en of ze überhaupt beschermd worden. Ze komen daar binnenkort op terug met een antwoord.
Gebruikersavatar
octaheder
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 apr 2013, 19:59

Re: Fliegerhorst Leeuwarden

Bericht door octaheder »

De door mij omcirkelde tobruk wilde de boer slopen. De Haagse bunkerploeg heeft deze toen op een vrachtauto geladen en afgevoerd richting elders.
Het fijne weet ik er overigens niet van.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: Fliegerhorst Leeuwarden

Bericht door XX_Alexander_XX »

Die tobruk staat nu op een bedrijventerrein bij Den Haag. Tenminste als die nu nog niet is weggehaald. Stond daar op het terrein in de weg voor zover ik het weet dus ze zochten nog een nieuwe eigenaar. Geen idee of dat is gelukt. Misschien binnenkort even kijken.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Leeuwarden

Bericht door WimVe »

octaheder schreef: 11 mar 2021, 20:43 De door mij omcirkelde tobruk wilde de boer slopen. De Haagse bunkerploeg heeft deze toen op een vrachtauto geladen en afgevoerd richting elders.
XX_Alexander_XX schreef: 21 nov 2021, 13:03 Tenminste als die nu nog niet is weggehaald. Stond daar op het terrein in de weg voor zover ik het weet dus ze zochten nog een nieuwe eigenaar.
Eindresultaat is dus hetzelfde: staat in de weg.
Of in Leeuwarden of in Den Haag.
Tim Buruma
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 nov 2021, 22:02

Re: Fliegerhorst Leeuwarden

Bericht door Tim Buruma »

OSMLWD schreef: 11 mar 2021, 11:34 Ik heb bij de gemeente nu een vraag uitstaan over het beleid rondom de bunkers, en of ze überhaupt beschermd worden. Ze komen daar binnenkort op terug met een antwoord.
Heb je hierop nog een reactie mogen ontvangen?
Plaats reactie

Terug naar “Vliegvelden in Nederland”