Houten tankversperring Maasdijk

Duitse versperringen zoals anti-tankgrachten en -muren, Höcker etc.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Houten tankversperring Maasdijk

Bericht door ducatim901 »

Plaats in dit topic je vragen over versperringen en wapens.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Patrick

Re: Welkomspost

Bericht door Patrick »

Vraagje dan maar. Ik begreep van een (oude) inwoner van Maasdijk dat de Maasdijk bij het Torentje (wn 33H) in de oorlog gedeeltelijk weggegraven was, waarna een overspanning van boomstammen gemaakt was. Dit was bedoeld om tanks tegen te houden. Lichtere wagens konder er nl overheen, tanks niet of pas na aanpassingen. Iemand iets meer over bekend?
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Welkomspost

Bericht door PdK »

Hey Patrick,

Daar heb ik nog nooit van gehoord, maar klinkt niet geheel onlogisch. Misschien dat dit systeem ook elders is toegepast?
Binnenkort krijg ik wat luchtfoto's binnen van o.a. deze stelling. Misschien dat daar wat op zichbaar is.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Welkomspost

Bericht door ducatim901 »

Bij Wn. 33 H. was er natuurlijk de Höcker hindernisse, uit mijn hoofd dacht ik dat deze over heel de dijk liep en dat er geen doorlaat voor verkeer was.
Het zou natuurlijk kunnen dat er over de Höckers een soort van rijpad was om er toch over te komen, maar ik kan me voor stellen dat een versperring er niet voor niets ligt.
Ik heb helaas geen luchtfoto's van dat deel van de Festung HvH, dus ik kan ook niet kijken of er een verhakking ter hoogte van het torentje was.
Wordt vervolgd...
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Welkomspost

Bericht door PdK »

Hey Jack,

De Hockerhindernisse liepen over de weg, maar hierin was een deel beweegbaar gemaakt. Het was tenslotte zo'n beetje de meest gebruikte toegang tot HvH. En net als bij een Walzkorpersperre, gingen hier twee helften verticaal omhoog. In dit geval waren dat betonfunderingen met daarop Hockhindernisse. Dit had je overigens op elke toegang van de Festung. Incl ook nog 2x bij Wn. 51.
Op de tekeningen van deze versperringen vind ik alleen niets over de boomstammen.
Annelies

Re: Welkomspost

Bericht door Annelies »

Ik heb wel ooit eens gehoord of gelezen dat de verharding van de dijk en/ of opritten was gehaald , waardoor er inderdaad alleen maar lichte voertuigen overheen konden.
jan lugtmeijer †

Re: Welkomspost

Bericht door jan lugtmeijer † »

Het lijkt me een wel heel primitieve/provosorische manier om een gebied te beveiligen.
Zeker gezien het feit dat er een Hockerhindernisse aanwezig was.
Doet me denken aan een ketting die zo sterk is als de zwakste schakel.
Gebruikersavatar
Nathan
Berichten: 286
Lid geworden op: 12 feb 2008, 11:37
Locatie: Spijkenisse

Re: Welkomspost

Bericht door Nathan »

Misschien een hele vroege versperring, voordat men overging tot de aanleg van de Hockers zeg maar ?
jan lugtmeijer †

Re: Welkomspost

Bericht door jan lugtmeijer † »

Heb er nog even over nagedacht en ik kom tot de conclusie dat het een beetje tegenstrijdig is.
Juist door het weghalen van de verharding en/of een deel van de dijk maak je het speciaal voor lichte voertuigen moeilijker om te passeren. Een tank daarentegen heeft door zijn rupsbanden beduidend minder last van dergelijke obstakels.
ik kijk teveel discovery, zou haast zeggen "this myth is busted" :D
Patrick

Re: Welkomspost

Bericht door Patrick »

Teveel mythbusters gekeken denk ik :)

Degene die ik gesproken heb zei dat de dijk een stuk uitgegraven was NA het torentje, dus richting HvH ter hoogte van de bunker waar onlangs de bodemplaat van teruggevonden is. Dus niet bij de Hocker. Hij wist het vrij zeker, had het zelf gezien. Dus NIET slechts een toplaag eraf, want de dijk was nog een zandpad in die tijd volgens mij. En vergeet niet dat de dijk indertijd maar een smal dijkie was hoor. Verkeer was er nog nauwelijks.

Aardige man trouwens. Wist ook heel boeiend de (gevolgen van de) ontploffing van de bunkers bij Poortershaven te beschrijven.

Pas ergens gelezen dat de duitse tanks ook buiten de vesting stonden. In Maasdijk in diverse schuren bij het Nollaantje. Moet ik nog eens wat oude bewoners van het Nollaantje op aanspreken... :mrgreen:
Joop Schreuder †

Re: Welkomspost

Bericht door Joop Schreuder † »

Klinkt meer als een inundatie voorbereiding. Zij bijgaande plaatjes.
Ringdijk.jpg
Rijksweg en spoorbaan.jpg
Buitendijk.jpg
Schenkeldijk.jpg
Zeedijk.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Patrick

Re: Algemene Vragen

Bericht door Patrick »

Zou kunnen, maar gelet op de plaats zouden ze de hele Festung HvH onder water zetten... :D
Joop Schreuder †

Re: Algemene Vragen

Bericht door Joop Schreuder † »

Dat onder water zetten van half Nederland valt wel mee hoor, het hele gebied omvat namelijk een groot aantal polders met een eigen ringdijk. Door min of meer gecontroleerd een aantal polders blank te zetten maak je een waterlinie rond de stellingen. En daar waren deze coupures voor bedoeld.
Annelies

Re: Algemene Vragen

Bericht door Annelies »

Ik snap niet echt het nut van een gat in de dijk binnenín de vesting. Waarom zou je dat doen als er al een hocker hindernisse lag?
Als ze die hindernis eenmaal genomen hadden zouden ze toch zo onderlangs kunnen gaan rijden?
Of lag die weg er toen nog niet? :?

Overigens staat er in het boekje " 's-Gravenzande, stad binnen de vesting" op pagina 63 dat er op de Zijdijk in de oorlog een verharding is aangelegd. "Zo kregen de Duitsers beschikking over een extra toegangsweg naar de Maasdijk en het Staelduinse bos."
Dus de kans is groot dat er op de Maasdijk wel een verharding lag.
Dat kan ook haast niet anders, anders is zo'n dijk namelijk niet geschikt voor verkeer, hoe weinig dat ook in die tijd geweest mag zijn.

Groeten,
Annelies
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Houten tankversperring Maasdijk

Bericht door PdK »

Leuke discussie! Alleen durf ik er niet echt uitgebreid op in te gaan... Al geloof ik inderdaad ook dat de maasdijk wel verhard was. Maar dat zal ik nog eens navragen.

Hier misschien alvast een goeie aanwijzing w.b.t. de verharding. De ondergrond op de volgende foto duidt toch aardig op een weg. En zo gek lijkt het me niet. De maasdijk zal voor de Duitsers ongetwijfeld een belangrijke toegang geweest zijn. Daarbij komt ook de indrukwekkende versperring bij kruispunt Westerlee. Die had ook richting de Maasdijk een Walzkorpersperre staan.

Ik heb overigens ook het onderwerp even hernoemd. Zo behoudt deze vraag zijn eigen onderwerp.
Bovendien zal ik het kopieëren naar het Hoek van Holland deel. Bij beide hoort hij thuis.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Versperringen”