Tankgracht gecombineerd met antitankmuur

Duitse versperringen zoals anti-tankgrachten en -muren, Höcker etc.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Tankgracht gecombineerd met antitankmuur

Bericht door ErwinZ »

Een beetje offtopic maar niet de moeite waard om een topic te openen.

Is het bekend of de Duitsers sloten lieten uitgraven zodat er een tankgracht onstond? Ik heb het vermoeden dat er een tankgracht vanaf de Tankmuur in Zwolle liep richting de stad. Maar als ik kijk op een topgrafische kaart uit de jaren 30 dan ligt er al een sloot.

En dan ontopic weer, mss is er een vrijwilliger die in de sloot wil duiken om te zoeken naar een betonnen muur op de bodem :D
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Tankgracht gecombineerd met antitankmuur

Bericht door Remco de Goede »

ErwinZ schreef:Een beetje offtopic maar niet de moeite waard om een topic te openen.

Is het bekend of de Duitsers sloten lieten uitgraven zodat er een tankgracht onstond? Ik heb het vermoeden dat er een tankgracht vanaf de Tankmuur in Zwolle liep richting de stad. Maar als ik kijk op een topgrafische kaart uit de jaren 30 dan ligt er al een sloot.

En dan ontopic weer, mss is er een vrijwilliger die in de sloot wil duiken om te zoeken naar een betonnen muur op de bodem :D
Er woont een bepaalde Jan L, daar in het dorp, wellicht wil hij een duikje nemen ;)
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Tankgracht gecombineerd met antitankmuur

Bericht door ducatim901 »

Dag Erwin,
Bij veel linies (niet alleen die door de Duitsers werden gebruikt) is gebruik gemaakt
van bestaande barrieres als rivieren, kanalen, steile rotsen, moerassen en meren
waren deze niet aanwezig dan werd er een aangelegd in de vorm van een antitankmuur,
antitankgracht, steilhang of mijnenveld of combinatie van deze versperringen.
Of dit bij Zwolle gebeurd is...ik dacht van wel.
Bij de Vordere en Hintere Wasserstellung is veel gebruik gemaakt van kanalen en
natuurlijke waterwegen in Noord-holland, bij de Pantherstellung werd een groot deel de
antitankgracht van de voormalige Valleistelling gebruikt.
Aan de Stp.Gr, VB's en de Festungen in Nederland werden bijna alle versperringen
aangelegd.
De groeten uit Zwijndrecht, JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Tankgracht gecombineerd met antitankmuur

Bericht door ErwinZ »

Remco de Goede schreef:Er woont een bepaalde Jan L, daar in het dorp, wellicht wil hij een duikje nemen ;)
Ik zal hem onder valse voorwendselen ess meenemen en dan "Oeps! Pardon, viel je er zomaar in!?" :D

Ik vraag mij af of de 2 sperwerke en dan die tankgracht de uitloop zou zijn van de Assener Stellung.
Patrick

Re: Tankgracht gecombineerd met antitankmuur

Bericht door Patrick »

Dit staat net in de krant:

Gracht in Zwolle vol mortiergranaten
ZWOLLE - Bij het baggeren van de Achtergracht in Zwolle zijn 75 mortiergranaten, een hand- en een brisantgranaat ontdekt. De munitie is vrijdag buiten de stad door het Explosieven Opruimings Commando (EOC) tot ontploffing gebracht, meldde de gemeente Zwolle.

Begin dit jaar werd het baggeren ook al eens stilgelegd na de vondst van dertien mortiergranaten. De munitie bleek vlak voor het einde van de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers in het water te zijn gegooid. Na het treffen van veiligheidsmaatregelen werd het baggeren eind september hervat.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Tankgracht gecombineerd met antitankmuur

Bericht door ErwinZ »

Dat is in de stadsgracht bij de Diezerkade. Heeft iig niks met een tankgracht van doen ;)
Maar dit verklaard wel waarom de hele omgeving is afgezet met blauwe doeken!! Oa de Stenen Pijp brug waar de foto die Jan heeft geplaatst is genomen. Zo even langslopen ;)
Plaats reactie

Terug naar “Versperringen”