Walzkörpersperre

Duitse versperringen zoals anti-tankgrachten en -muren, Höcker etc.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Walzkörpersperre

Bericht door AvB »

Naar aanleiding van Paul's bericht http://www.webevolution.nl/fortificatie ... t=45#p2505" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank
zette het woord Wälzkörpersperre mij weer aan het denken.
Iedereen kent de Wälzkörpersperres van IJmuiden en Zandvoort maar volgens de tekening en de simpele
vertaling van Wälzkörper (rollend object) zijn die Sperres helemaal geen Walzkörpersperres.
Er rolt niets, de betonnen blokken worden slechts neergelaten.
Daarnaast geeft de Duitse tekening van een Wälzkörpersperre duidelijk de grote rollen aan.
Waar komen die benamingen voor Zandvoort en IJmuiden vandaan?

Let ook op de spelling! Wälzkörper, twee keer een umlaut.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Wälzkörpersperre

Bericht door PdK »

Goeie vraag Arthur,

Ik kom de benaming ook eigenlijk nooit in Duitse documenten tegen. Tenminste met betrekking tot lokaties in bijv. HvH waar deze versperringen hebben gestaan.
Zo benoemd men de versperringen bij Westerlee, die wel zoals we dat aannemen Wälzkörpersperre betreffen; "Kippblock - Strassensperre". Maar eerlijk gezegd moet ik nog wel natrekken in de tekeningen of dit originele Wälzkörpersperre zijn.. In HvH gebrukte men vaak net iets andere typen in combinatie met Höckerhindernisse.

En de afsluiting van het Kernwerk noemt men weer "Betonrollböcke"

Ik zal proberen later tekeningen van deze versperringen toe te voegen. Dan kun je mooi vergelijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wälzkörpersperre

Bericht door AvB »

Kijk Kippblock lijkt mij het beste woord voor de overgebleven versperringen in IJmuiden en Zandvoort.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Wälzkörpersperre

Bericht door Bunkertju »

Ja dat woord komt meer tot zijn recht Kiepblok.

Hier nog een foto van een sperre met "Rollers" in Alkmaar.

Groetjes Jan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Wälzkörpersperre

Bericht door Ruud »

AvB schreef:Kijk Kippblock lijkt mij het beste woord voor de overgebleven versperringen in IJmuiden en Zandvoort.
PdK schreef:Ik kom de benaming ook eigenlijk nooit in Duitse documenten tegen.
In de kampfanweizung IJmuiden worden de volgende termen gebruikt voor de verschillende versperringen:
Walzkörper, Klappträger, Rollböcke en Schnellsperre.
De Duitse 'sperre-kaartjes', ook gebruikt in Duitse bunkers in Nederland, noemen ook de Walzkörpersperre.
En .... Kippblock klinkt ook niet zo lekker als Walzkörpersperre ;)
Zijn er foto's bekend van de lierinstallatie van de Walzkörpersperre? (bedoel niet de Dawa(achtige) schetsjes).
Merk ik ook op dat het erop lijkt dat alle 'blokken' anders zijn, zowel qua vorm als qua uitvoering. Met uitvoering bedoel ik met of zonder contragewicht .... misschien een liefhebber onder de leden die eens aan zo'n blok wil rekenen ... zou toch leuk zijn om te weten of ze nu echt op 'kiepen' staan op niet.
g,Ruud
222 Walzkörper Strasse nach Zandvoort W.N.85
[Kampfanweizung Festung IJmuiden]
ps Zou het mogelijk zijn de tekening in een iets hogere resolutie te posten? (zelfde verzoek aan Paul wbt de plattegrond WIM)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Ruud op 11 apr 2008, 19:44, 5 keer totaal gewijzigd.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: Wälzkörpersperre

Bericht door jopaerya »

Hallo

In het rapport van de Mar. Festungpioniergruppe Wassenaar 2 namen Rollkörper en Wälzkörpersperre .

Groeten Jos
Joop Schreuder †

Re: Wälzkörpersperre

Bericht door Joop Schreuder † »

Hoi Ruud,
Ik heb even naar die bij jou in IJmuiden gekeken, zonder er aan gerekend te hebben denk ik niet dat de blokken op kiepen staan maar ze zitten er niet ver vanaf.
De lier lijkt te dienen om de blokken over hun kantelpunt heen te trekken, daarna sluiten ze zichzelf met enig geweld. Het is met recht een Schnellsperre!
Walzkorper1.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Wälzkörpersperre

Bericht door Ruud »

Hoi Joop,
Gaaf gedaan! Ik denk alleen dat er een 'touwtje' mist anders wordt het echt een klap als hij over zijn dodepunt heen is.
Sluiten van de sperre op de foto (W.N. 85) duurde 8 minuten. Andere tot wel 20 minuten!
g,Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Goof

Re: Wälzkörpersperre

Bericht door Goof »

Dit is de werking volgens een (bewerkte) tekening uit het boek van Sakkers:

Afbeelding

Het uitsteeksel aan het blok is essentieel voor het evenwicht en voor de kracht om de Sperre weer te openen. Niet kladderdewats, maar voorzichtig.....
Joop Schreuder †

Re: Wälzkörpersperre

Bericht door Joop Schreuder † »

Goof, die ken ik, staat op bladzijde 10. Sperre komt overeen met die van IJmuiden. Heb even door een paar boeken gebladerd en ben verschillende soorten en maten sluitblokken in de sperres tegengekomen. En kleine en grote lierinstallaties. Dus wellicht is hier sprake van verschillende functies.
Overigens geeft de tekening van Sakkers een vertekend beeld, het blijft een massief blok met een uitsparing aan de zijkant, maar voor de gewichtverdeling maakt dat niet zoveel uit dat daardoor het kantelen van het blok een duidelijke balanswerking krijgt. Althans bij deze sperre. In het boek "Landfront IJmuiden" staan op blz. 17 en 34 Sperren met een duidelijk basculegewicht. PS. Ruud kijkt mee dus ik ben even voorzichtig met het plaatsen van scans :lol:
Ik zal eens een rekenpoging wagen als ik de juiste maten van het blok in IJmuiden kan vinden.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Wälzkörpersperre

Bericht door tim »

hoi allen, hier een (ned/duits) kaartje van de walzkorpersperre (met umlauts :D ) aan de vinkenbaan.

© nationaal archief
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Goof

Re: Wälzkörpersperre

Bericht door Goof »

In gesloten toestand. Kijkt sprekend qua uitvoering op het type dat Sakkers tekende. Minstens twee van dat type hebben in het Westland gestaan. In het boek van Dahmeijer cs Stad binnen de vesting staat nog een merkwaardig model op blz 64. Dat lijkt op een uitvoering met dubbele kantelblokken.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Wälzkörpersperre

Bericht door Ruud »

Joop Schreuder schreef:In het boek "Landfront IJmuiden" staan op blz. 17 en 34 Sperren met een duidelijk basculegewicht. PS. Ruud kijkt mee dus ik ben even voorzichtig met het plaatsen van scans :lol:
Ik zal eens een rekenpoging wagen als ik de juiste maten van het blok in IJmuiden kan vinden.
Ha Joop,
Scan plaatse; geen probleem! Maten (iig schaal tekening) lever ik je graag aan. Wbt de lierinstallaties, als je hier wat van hebt, graag een scan/kopie ... ben nl. zeer benieuwd!
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Joop Schreuder †

Re: Wälzkörpersperre

Bericht door Joop Schreuder † »

Hoi Ruud, mail de gegevens van de sperre maar even op mijn privemailadres, Ik zal de lierinstallaties opzoeken en naar je mailen.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wälzkörpersperre

Bericht door AvB »

In de kampfanweizung IJmuiden worden de volgende termen gebruikt voor de verschillende versperringen:
Walzkörper, Klappträger, Rollböcke en Schnellsperre.
De Duitse 'sperre-kaartjes', ook gebruikt in Duitse bunkers in Nederland, noemen ook de Walzkörpersperre.
En .... Kippblock klinkt ook niet zo lekker als Walzkörpersperre ;)
Maar technisch onjuist.. :)
Maarja, de Duitsers maakten zich er zelf ook schuldig aan.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Plaats reactie

Terug naar “Versperringen”