Walzkörpersperre (Höcker variant)

Duitse versperringen zoals anti-tankgrachten en -muren, Höcker etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Walzkörpersperre (Höcker variant)

Bericht door The Viking »

Goedenavond allen...,

Kunnen jullie mij helpen bij de volgende foto? Ik heb deze altijd weggeschreven als één van de Walzkorpersperre die rondom Maassluis stonden. Maar vanavond ging ik twijfelen. Ik zie wel een hijsinstallatie links en rechts van de weg. Maar de tankmuur is volgens mij te te laag en ik zie eigenlijk geen groot kantelblok. Zou het een soort schuifsysteem kunnen zijn? Of een "mini" Walzkorpersperre?
MS_WKS Maassluiseweg_Noordvliet_A20_01.jpg
De versperring was gesitueerd op de toenmalige rijksweg 20a en lag ten hoogte van de afslag Maassluis/Maasland bij het busstation t.o. het pannenkoekenhuis.

Gr. Gertjan 8-)

edit PdK: Onderwerp hernoemd naar Walzkörpersperre (Höcker variant)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Hulp gevraagd naar type sperre?

Bericht door PdK »

Hé Gertjan,

Wat een geweldige foto.

Dit type versperring werd ook gebruikt in het landfront van de Vesting Hoek van Holland, zoals in ieder geval bij Arendsduin (Wn. 53) en de Waalbrug (Wn. 45). In het boek van Sakkers staat dat de vesting werd afgesloten met de Walzkorpersperre, maar in feite kwam dit gangbare ontwerp nauwelijks voor in de vesting. Je zag hem alleen bij het Kernwerk (maar misschien vergeet ik sommige). Ook het kruispunt Westerlee (6 stuks) had een iets afwijkend type.

Op je foto zie je stalen I profielen uitsteken. Als ik het goed heb werden langs deze profielen doormiddel van kabels de beweegbare Hockerhindernisse omhoog getild. De versperring staat dus nu in gesloten positie.
Hieronder een zijaanzicht van de sperre bij Arendsduin. Er bestaat ook een foto van in het archief van het Fort in HvH.

Het is eigenlijk niet vreemd dat in Maassluis dezelfde sperres werden gebruikt. De sperres rondom Maassluis staan samen met HvH op de kaart en vielen waarschijnlijk ook onder dezelfde commandovoering(?)

Groeten, Peter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd naar type sperre?

Bericht door The Viking »

Ha Peter...,

Dankjewel voor je antwoord, er was er van dit model maar één in Maassluis. De overige 7 waren echte Walzkorpersperre met één of twee kantelblokken. Maar zoals gezegd was dit model gesitueerd op de nieuwe Rijksweg 20a nabij de huidige afslag Maassluis/Maasland en het busstation. Tegenwoordig ligt hier een viaduct maar destijds (tot de jaren 70) was de kruising gelijkvloers. Fragment RAF aerial 1945 bijgesloten voor oriëntatie.
WW2_MS_Afrit A20 Mss_Msl 1945.jpg
Kan je mij aub nog de juiste Duitse benaming geven voor mijn WO2 stadswandeling?

Nogmaals dank voor je uitleg.

Gr. Gertjan 8-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Plaats reactie

Terug naar “Versperringen”