Panzermauer / Tankmuur

Duitse versperringen zoals anti-tankgrachten en -muren, Höcker etc.
jan lugtmeijer †

Re: Anti-tankmuur

Bericht door jan lugtmeijer † »

Zwolle:
versperringzwolle.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Goof

Re: Anti-tankmuur

Bericht door Goof »

Mooie foto, waarschijnlijk nog uit 1945. Is bekend wat voor soort Sperre deze muur afsloot?
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Anti-tankmuur

Bericht door Danny »

In die pijlen op de muur zie je wel aan weerskanten 3 gaten zitten. Dat zou natuurlijk kunnen duiden op een bevestigingspunt voor het een of ander. Misschien wel gewoon een hek? Het is voor zover ik het kan zien een doorgaande weg die alleen in geval van nood afgesloten hoefde te worden. Lijkt me dus onhandig als je er iets zwaars voor moet zetten en dat constant weer moet verwijderen.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Anti-tankmuur

Bericht door Bunkertju »

Misschien wel bevestigingspunten voor een Belgische poort wie weet ?

Jan
jan lugtmeijer †

Re: Anti-tankmuur

Bericht door jan lugtmeijer † »

De versperring was geplaatst op een brug naar het centrum.
Zal morgen even langsfietsen om te kijken naar welke richting de foto is genomen. Weet ik tenminste aan welke zijde de gaten zich bevonden.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Anti-tankmuur

Bericht door ErwinZ »

jan lugtmeijer schreef:Zwolle:
versperringzwolle.jpg
De Diezerpoortenplas. (klik voor Google maps). Foto genomen vanaf de Stenen Pijp brug in de richting kijkend naar de Diezerstraat (brug) Ik ga snel een keertje heen om een 'toen en nu' foto te maken. Die zal ik hier wel posten dan.

Dan neem ik aan dat er meerdere objecten zijn geweest zoals deze. Zwolle heeft 5 bruggen naar het centrum en 1 loopbrug. Toch eens een keer het archief in hier in de stad ;)
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Anti-tankmuur

Bericht door ErwinZ »

Dit is de huidige situatie bij de Panzermauer die Jan poste. Er is niet zo heel veranderdaan de panden, ze hebben wat extra of vernieuwde ramen. Een boom is ook nog aanwezig. Links is een blauw scherm zichtbaar die rondom de gehele gracht geplaatst is, een veiligheidsscherm omdat ze bij het baggeren van de gracht Duitse granaten hebben gevonden. Dus dankzij de Duitsers die daar hun troep hebben weggegooid kan ik nu niet de goeie hoek krijgen om de foto te reproduceren waar dat Duits object opstaat,... hoe ironisch.
Er ligt een nieuwe brug overigens die een aantal graden gedraaid is ten opzichte van de oude. Een excacte reproductie van de bovenstaande foto is niet haalbaar. Zodra de blauwe schermen weer weg zijn toch een keer proberen, ik weet wel waarvandaan de oude foto is genomen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Anti-tankmuur

Bericht door ErwinZ »

Gisteren de 2e tankmuur bij Zwolle opgezocht. Na een lange barre fietstocht naar Haerst op zoek gegaan naar deze muur. Viel me niet mee hehe maar uiteindelijk gevonden. Door de begroeing van mos valt de muur nu mooi weg tegen de achtergrond in dit tijdstip van het jaar.
Je kan nog naar beneden lopen en daar zie je nog de contouren van wat een tankgracht had moeten zijn.
sperwerke-haerst5.jpg
sperwerke-haerst4.jpg
sperwerke-haerst3.jpg
sperwerke-haerst2.jpg
sperwerke-haerst1.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Anti-tankmuur

Bericht door ErwinZ »

Zo'n 6 maand later eindelijk weer mooi weer om de 1e Tankmuur bij Zwolle op te zoeken. Heerlijke dag om te wandelen. Ik wou eigenlijk fotos maken van de Tankgracht die er naast loopt, maar achteraf was ik druk bezig bij een sloot. Volgende keer maar een kaartje mee :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Sebastiaan
Berichten: 174
Lid geworden op: 27 feb 2008, 21:59
Locatie: Nabij het Festung HQ IJmuiden
Contacteer:

Re: Anti-tankmuur

Bericht door Sebastiaan »

Mooi stukje muur! Heeft iemand een exacte lokatie van deze muur? Ben binnenkort in de buurt van Zwolle en wil graag ook deze stukjes WW2 eens even op de gevoelige plaat vastleggen.

Gr. Sebastiaan.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Anti-tankmuur

Bericht door ErwinZ »

Sebastiaan schreef:Heeft iemand een exacte lokatie van deze muur?
Beide muren staan ook op mijn Panoramio http://www.panoramio.com/user/403966" target="_blank Hier kun je ook precies de lokaties zien. Verder zijn de kazematten ook intressant waarvan sommigen op loop afstand van de muur.
jan lugtmeijer †

Re: Anti-tankmuur

Bericht door jan lugtmeijer † »

Net nog even langs gefietst. Eerste keer dat ik er graffiti op zie, jammer :(
HPIM8880.JPG
HPIM8877.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jeroen de Jong

Panzermauer / tankmuur

Bericht door Jeroen de Jong »

Ten zuiden van de bebouwde kom van Bergen NH ligt nabij boerderij De Franschman een stuk tankmuur van ca 400 meter. Op één plaats doorbroken over een lengte van ca 6 meter. De muur loopt vrijwel parallel aan de provinciale weg van Bergen naar Egmond. Ten noordoosten van Zandvoort ligt nog een stuk tankmuur, en aan het fietspad tussen Langevelderslag en Zandvoort. Deze zijn minder lang dan die in Bergen. En er zijn nog stukken muur op veel andere pleken in West-Nederland. Kent iemand stukken die langer zijn dan de muur bij Bergen?

Dank aan allen, tot dusver :) !
Laatst gewijzigd door Jeroen de Jong op 04 jul 2010, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Panzermauer / tankmuur

Bericht door Danny »

In de duinen bezuiden Katwijk ligt een heel flink stuk tankmuur (Zo'n 1200 meter) behorende bij het landfront van Stp. Gr. Katwijk. Hier zijn ook nog bunkertjes aan vast- en omheen gebouwd.

Locatie: http://www.flashearth.com/?lat=52.17681 ... =0&src=msa

Meer info: http://www.katwijkinoorlog.nl/baupunkt/ ... kt/menuzlf

Groet,

Danny
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
a.weijerman
Berichten: 207
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:28

Re: Panzermauer / tankmuur

Bericht door a.weijerman »

H Jeroen, jazeker; Walcheren, bij het dorp Ritthem; nog zo'n 1275 meter.
Met diverse tobruks erin verwerkt. Op de dijk ligt een wandelroute tegenwoordig, erg fijn allemaal.
Vraag is alleen hoe het gaat in de toekomst met de muur ivm de uitbreiding van de havens/industrie in het Sloegebied..
We hopen op bescherming en behoud.
Hoi, Lex.
Plaats reactie

Terug naar “Versperringen”