? van 13 feb, 2009 Schieszstand Zwolle (Opgelost)

De Wat en Waar vragen naar aanleiding van (historische) foto's.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

? van 13 feb, 2009 Schieszstand Zwolle (Opgelost)

Bericht door ErwinZ »

Een tijdje geleden kwam ik dit tegen op het net. Heeft iemand hier meer info over? Volgens mij is het alleen gebleven bij een plan want er is hier nooit geschoten volgens mij. Het gebied is 2 a 3 km lang en dat lijkt me ook erg kort voor artillerie. Misschien voor tanks?
Ik zat ook even te denken aan een V1 launch site maar de richting is dan erg raar (Dan komen de raketten uit in Hull)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Schieszstand Zwolle

Bericht door Ruud »

Even meedenkend ... was dit een oefenplaats of was er nabij een kazerne voor het opleiden van troepen gelegen? Misschien een schootsveld voor het oefenen met met mortieren of krombaangeschut. Voor een geweerbaan is het ook erg lang (en breed).
Interresant is dat er binnen de groende sector nog een sector (schootsveld) is ingetekend, deze reikt verder en is een stuk smaller .....zo te zien ligt deze over een inham voor een pont !?)
g,Ruud

Wat hersenspinsels: Is het op Google-maps niet terug te vinden .... wat is er nu ter plaatse nog van terug te vinden ... was het een bouwvoornemen of is daadwerkelijk gebouwd, slaat de rode potlood note op een BRV nummer?
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Schieszstand Zwolle

Bericht door maarten-stahlbeton »

Hier was al een schietbaan (zie op de kaart) dus misschien een risico-inventarisatie van de richting van afketsers/overschieters?
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Schieszstand Zwolle

Bericht door ErwinZ »

Misschien was dit een plan maar is het uiteindelijk verplaatst naar Horst? Ik weet niet wanneer de schietbaan daar in gebruik is genomen maar ik maak van de datum op de zwolle kaart 29/2/43.

Tegenwoordig liggen er 2 woonwijken dus er valt nu ook niks meer te ontdekken. Bijgevoegd de kaart in Google Maps. (ik hoop dat de kmz werkt)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Schieszstand Zwolle

Bericht door ErwinZ »

Er lag inderdaad al een schietbaan. Nu staat er een monument. (wist ik niet eens, weer wat geleerd over Zwolle)

"Monument op de schietbaan Berkum is een monument aan de Haersterveerweg in Zwolle dat is opgericht ter nagedachtenis aan zeven burgers die op 13 oktober 1944 zijn gefusilleerd als represaille voor een verzetsdaad."
Plaats reactie

Terug naar “Identificatie Verzocht”