De Gouden Betonmolen 2010 [Stemronde]

De jaarlijks terugkerende prijs voor de erkenning van opvallende ondernemingen, gerelateerd aan fortificaties.

Wie wint de Nationale Gouden Betonmolen 2010

Peiling eindigde op 16 feb 2011, 00:24

1. Peter Heijkoop | Initiatiefnemer/aanbieder van de beschermingslijst voor Atlantikwall verdedigingswerken in Nederland.
8
16%
2. Stichting Stelling Den Helder | Voor de werkzaamheden en subsidieverstrekking over 2010.
5
10%
3. WN. 2000 | Voor het gestarte project 'redt de Seehund'.
1
2%
4. Gustaaf Hardemann en de gemeente Alphen a.d. Rijn | Voor hun inzet tot het redden en opknappen van een tobruk.
0
Geen stemmen
5. NCBB | Voor de werkzaamheden over 2010 (zie link naar toelichting in eerste bericht).
6
12%
6. Jeugdgroep Hoogerheide | Voor het behouden en opknappen van de bunkers in Hoogerheide.
6
12%
7. Pleun Vreugdenhil | Voor diens inzet dat leidde tot het redden en 9 meter verplaatsen van de laatste bunker van Wn. 33 in Hoek van Holland
2
4%
8. Leo den Dulk | Voor diens inzet om de Scheveningse S3 Kazemat te redden/verplaatsen voor het nageslacht.
21
43%
 
Totaal aantal stemmen: 49

Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

De Gouden Betonmolen 2010 [Stemronde]

Bericht door PdK »

Best leden,

Dit jaar zijn er in totaal maar liefst 8 uiteenlopende nominaties voor de Nationale Gouden Betonmolen. Fantastisch, dank allemaal!
Ieder forumlid krijgt nu de mogelijkheid één stem uit te brengen, zonder de optie deze later te kunnen wijzigen. Denk dus goed na over de keuze.
Stemmen kan gedurende een periode van 7 dagen, dus t/m 16 februari.

Nadat de uitslag bekend is zal het graveren van de loodzware wisseltrofee beginnen. Waarop in samenwerking met de winnaar van vorig jaar wordt gekeken naar het realiseren van de overdracht. Deze overdracht wordt, afhankelijk van de winnaar en omstandigheden in principe toegankelijk voor iedereen. En met het forum zullen we de mogelijkheden tot een klein programma bekijken.

De uitreiking vindt dan dus onder toezicht van onze notaris, de betonnen commissie en forumleden op locatie plaats.

Succes met stemmen!

Voor toelichting bij de genomineerden;
1. Peter Heijkoop (viewtopic.php?f=53&t=2055&start=30#p23349) en (viewtopic.php?f=53&t=2055&start=15#p23519)
2. Stichting Stelling Den Helder (viewtopic.php?f=53&t=2055&start=30#p23407)
3. WN 2000 (viewtopic.php?f=53&t=2055&start=15#p23521)
4. Gustaaf Hardeman uit Alphen a/d Rijn (viewtopic.php?f=53&t=2055&start=15#p23576)
5. NCBB (viewtopic.php?f=53&t=2055&start=15#p23591)
6. Jeugdgroep Hoogerheide (viewtopic.php?f=53&t=2055#p23670)
7. Pleun Vreugdenhil (viewtopic.php?f=53&t=2055#p23683)
8. Leo den Dulk (viewtopic.php?f=53&t=2055#p23724)
Petrick
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 mei 2010, 10:21
Locatie: Stützpunktgruppen Scheveningen
Contacteer:

Re: De Gouden Betonmolen 2010 [Stemronde]

Bericht door Petrick »

Hier een extra link naar de topic mbt de nomintaie van Leo den Dulk en het gebeuren rond de S-3 Kazemat midden & zuid.
viewtopic.php?f=29&t=1550

Heb deze link hier maar geplaatst omdat ik me eigen bericht mbt de nominatie niet meer kan wijzigen.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: De Gouden Betonmolen 2010 [Stemronde]

Bericht door PdK »

Petrick schreef:Hier een extra link naar de topic mbt de nomintaie van Leo den Dulk en het gebeuren rond de S-3 Kazemat midden & zuid.
viewtopic.php?f=29&t=1550

Heb deze link hier maar geplaatst omdat ik me eigen bericht mbt de nominatie niet meer kan wijzigen.
Je hebt gelijk Petrick, dat had ik helemaal niet in de gaten.
Ik zal het onderwerp voorlopig weer openen, maar daarnaast is een ieder ook welkom hier aanvullende informatie te plaatsen.

Groeten, peter
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: De Gouden Betonmolen 2010 [Stemronde]

Bericht door PdK »

Het is zover, de winnaar is bekend!
Leo den Dulk, van harte gefeliciteerd met je winst!

Helaas moet de uitkomst alleen met een redelijke 'maar' worden toegelicht.
Er is op de laatste dag sprake van onterecht stemmen geweest. Het is ongetwijfeld een goed bedoelde ondermening van de familie den Dulk en collega's, maar dit is absoluut niet de manier om tot een eerlijke uitslag te komen.
De heer Jonathan den Dulk heeft maar liefst zes stemmen onder één i.p. adres weten uit te brengen. En daarnaast zijn er nog vermoedelijk zes stemmen door collega's, vrienden en/of andere familieleden uitgebracht. Een feit dat net niet wegneemt dat de heer den Dulk heeft gewonnen. Want min de (vermoedelijk) 12 laatste spontane aanmeldingen en stemmen op het forum blijven er nog 9 over. Precies nog één meer dan de runner-up Peter Heijkoop.

De Gouden Betonmolen verkiezing kent officieel (nog) geen minimum duur van lidmaatschap, dus in principe zijn de stemmen van de verschillende i.p. adressen gerechtvaardigd. Toch is het erg aannemelijk dat men zich uitsluitend heeft aangemeld om stemmen op één persoon te kunnen uitbrengen. Waaruit geconcludeerd kan worden dat men zich niet heeft verdiept in de overige kandidaten, of ook maar heeft overwogen op hen een stem uit te brengen. Daarom zullen deze stemmen niet worden meegerekend. De Gouden Betonmolen is uiteraard geen erkenningsprijs meer wanneer deze niet wordt bepaald door bestaande en actieve forumleden.
Ik hoop dat we er voorlopig ook vanuit mogen gaan dat de heer Leo den Dulk geen actieve rol had in bovenstaande actie.

Het is een domper op een erg spannende verkiezing, waarbij de heer den Dulk en de heer Heijkoop nek aan nek lagen.

De betonnen commissie gaat zich buigen over deze zaak...
Mochten enkele betrokken fans van de heer den Dulk hun ondernomen actie nog willen toelichten, dan kan dit in dit onderwerp.

Groeten, Peter
Dick

Re: De Gouden Betonmolen 2010 [Stemronde]

Bericht door Dick »

Beste Peter,

Graag wil ik een toelichting geven op je reactie. Ik ben 1 van de stemmers geweest gisteren op Leo den Dulk. Deze verkiezing is de afgelopen dagen kenbaar geworden onder de gelederen van een groepje actieve WO-II fanaten, waar ik er 1 van ben. Leo den Dulk is niet alleen betrokken geweest bij het behoud van de bunker op de Boulevard van Scheveningen maar heeft eveneens een actieve rol geleverd bij eerdere acties en evenementen die WO-II gerelateerd zijn en verband houden met het 'erfgoed'. Zo is hij jarenlang onderdeel geweest van de organisatie van de Bunkertocht door de Scheveningse duinen (o.a. op Open Monumentendag). En zo zijn er nog meer gezamenlijke acties en evenementen. Ik ben eveneens lid dit van groepje, en kreeg de nominatie gisteren pas door (net als enkele anderen waarschijnlijk). Voor mezelf sprekend, heb ik me wel degelijk verdiept in de overige genomineerden, maar mede gelet op de inzet van Leo den Dulk op de Boulevard van Scheveningen en de overige activiteiten (die niet vermeld zijn in de poll) heeft Leo zonder twijfel mijn stem gekregen. Ik kan niet voor de anderen spreken maar ik sluit niet uit dat er meer late stemmers zijn met deze achtergrond.

Ik hoop je zo voldoende toelichting gegeven te hebben op mijn stem.

Mvg,
Dick
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: De Gouden Betonmolen 2010 [Stemronde]

Bericht door tim »

hoi collega's
jammer dat mensen de behoefde hebben om te ''sjoemelen'' bij dergelijke zaken, als de winst onterecht blijkt heb je er ook geen plezier van..
ik weet zeker dat leo hier ook niet op zit te wachten... hij was trouwens zelf niet eens van op de hoogte van de nominatie!

ik vind het volkomen terecht dat deze dubbelle stemmen als niet gegeven beschouwd worden.
misschien is er een snufje waardoor per IP adres maar een keer gestemd kan worden? zo voorkomen we voortaan dit soort problemen. (mocht men in de verleiding komen)

ik hoop wel dat er vanuit de spontane aanmeldingen nieuwe actieve forumleden ontstaan.
ze delen immers dezelfde intresse, en misschien waren ze nog niet op de hoogte van het bestaan van het fortificatieforum :D

gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Wilco Vermeer

Re: De Gouden Betonmolen 2010 [Stemronde]

Bericht door Wilco Vermeer »

Jammer dat het zo verlopen is. Lijkt me wel raadzaam om hier eens goed naar te kijken voor de toekomst.
Wat mij overigens wel opvalt bij de reactie die gegeven is, is het er bij halen van andere activiteiten die niet in de nominatie vermeld staan. Ik weet niet of dat geheel de bedoeling is van dit gebeuren. Ik heb de kandidaten allen beoordeeld op hetgeen waarvoor ze genomineerd zijn en NIET hetgeen niet over deze personen in de nominatie vermeld staat. Alleen op de in de nominatie genoemde reden heb ik uiteindelijk mijn enkele stam uitgebracht.

Tips voor de nominatiecommissie:
Wij hebben een 'soortgelijke' prijs jaarlijks bij de Historische Kring Bemmel voor personen en/of organisaties die zich in dat jaar erkentelijk hebben gemaakt voor de plaatselijke historie. Wij laten de leden kandidaten nomineren. Vervolgens stellen we een werkgroep samen uit de leden van de kring die alle genomineerden bekijkt en vervolgens met argumentatie een winnaar kiest. Zo kan je altijd voorkomen dat op het laatste moment mensen lid worden om iemand te helpen. Nadeel is dat je geen verkiezing houdt.

Wil je wel een verkiezing houden, dan kan je eigenlijk alleen maar regeltjes opstellen waarover gestemd kan worden (de nominatiereden en alleen die) en regels wie mogen stemmen. Ik zou dan adviseren dat mensen minstens een bepaalde tijd actief lid zouden moeten zijn van het forum.
markies †

Re: De Gouden Betonmolen 2010 [Stemronde]

Bericht door markies † »

diep treurig.

Het is al meer voorgevallen dat de betonmolen niet is uitgereikt. Lijkt mij nu ook verstandig om de uitreiking een jaar op te schuiven.
Welke beslissing er nu ook genomen wordt, deze beslissing zal altijd overschaduwd worden door een zweem van wantrouwen.
Het voorstel voor een werkgroep die de nominaties, die door de forumleden worden aangegeven, beoordeeld en hieruit een keuze maakt, lijkt mij een goed alternatief.

De Gouden Betonmolen is een erkenning voor iets of iemand die in het afgelopen jaar een bijzondere bijdrage heeft geleverd. Deze erkenning mag nimmer door gesjoemel ( hoe goed ook bedoeld) omgeven worden.


De waarde van de Gouden Betonmolen als erkenningsteken staat of valt bij de wijze waarop dit afgehandeld gaat worden.
Ik wens de organisatie dan ook veel sterkte toe bij het nu nemen van een juiste beslissing.
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: De Gouden Betonmolen 2010 [Stemronde]

Bericht door Bas de Mos »

Jammer inderdaad! Toch vind ik het een terechte winst voor Leo, als we naar de 9 stemmen kijken die door de oorspronkelijke forumleden zijn gegeven. De openstelling van de S3 kazemat heeft een hoop publiciteit opgeleverd en veel mensen een leuke dag bezorgd. Al had ik het de overige genomineerden net zo goed gegund!

Ook wel apart dat van de 647 gebruikers er maar 37 gestemd hebben, het had een stuk spannender gekund :D
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: De Gouden Betonmolen 2010 [Stemronde]

Bericht door wattman »

Een jury, werkgroep of team die uiteindelijk een keuze gaat maken, lijkt op het eerste gezicht een goed idee. Toch ben ik zelf - hoewel ik in mijn professionele leven enkele malen deel heb mogen uitmaken van een dergelijke jury - daar geen voorstander van. a) Het heeft een elitair karakter, en b) wie gaat uitmaken wie deel mag uitmaken van deze elite, c) zijn er wel objectieve maatstaven voor die selectie? De charme van de verkiezing door de forumleden is daarentegen het democratische karakter, en haar hecht ik zeer aan. Ik vind wel dat e.e.a. de volgende keer met meer (technische) waarborgen omkleed mag zijn. Een concreet voorbeeld: ik was een van de eerste stemmers. Later mocht ik van iemand vernemen dat reeds voor het stemmen, en zelfs voor iemand die niet ingelogd is, de lopende resultaten te zien waren. Vind ik zelf niet zo handig.
groet,
Hendrik
Wilco Vermeer

Re: De Gouden Betonmolen 2010 [Stemronde]

Bericht door Wilco Vermeer »

Helemaal mee eens, dat is het probleem van een jury. Echt objectieve ctiteria zijn niet te maken, wel richtlijnen. Een jury klinkt elitair, maar is wel objectiever dan stemmen. Bij stemmen werken altijd andere argumenten mee dan alleen de nominatieteksten. voorkeuren voor personen, individuen en dergelijke kunnen dan de overhand gaan krijgen. Stemmen lijkt democratisch, maar is het vaak niet, kijk maar naar alledaagse verkiezingen.
Een jury kan je daarentegen wel samenstellen op basis van objectiviteit van de juryleden en hun vaak algemeen erkende kennis die bijvoorbeeld op dit forum tentoongespreid wordt. Zij zouden dan uiteraard hun keuze goed moeten motiveren.

Maar blijft feit dat zowel voor een jury als voor een verkiezing altijd evenveel nadelen als voordelen op te sommen zijn. Het enige dat je kan doen is, bij welke keuze ook, zo veel mogelijk eerlijke waarborgen in te bouwen.
hogendoorn

Re: De Gouden Betonmolen 2010 [Stemronde]

Bericht door hogendoorn »

De ongeldige stemmen moeten er gewoon afgehaald worden
Piet hogendoorn
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: De Gouden Betonmolen 2010 [Stemronde]

Bericht door Ruud »

Beste Mensen,

Naar mij idee is er wel genoeg over gezegd. Ook zonder de bediscussieerde stemmen zou Den Hulk de winnaar zijn.

Dus over naar de orde van de dag, genieten van de feestvreugde. Den Hulk van harte gefeliciteerd zou ik zeggen. Bereidt de uitreiking maar voor en dan genieten van de mooie prijs!

Groeten, Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Robin de Goede
Berichten: 376
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:20
Locatie: STP Gruppe Scheveningen

Re: De Gouden Betonmolen 2010 [Stemronde]

Bericht door Robin de Goede »

Net als Bas ben ik ook enigzins verbaasd over de magere ' opkomst' onder de forumleden, jammer van de ' kleine smet' op de prijs maar toch wil ik Leo de Dulk van harte feliciteren. Laten we hopen dat er volgend jaar serieus en veel gestemd gaat worden!

Gr,

Robin
The fortification, once an object, tended to become a "subject".
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: De Gouden Betonmolen 2010 [Stemronde]

Bericht door PdK »

Hallo allemaal,

Er volgt nog een uitgebreide reactie vanuit de organisatie. Maar nu wilde ik alvast iedereen erg bedanken voor de reacties.
Met name ook Dick. Dit geeft wat meer context aan het geheel en maakt het één en ander duidelijk. Dank daarvoor.

Met Leo den Dulk is inmiddels ook uitgebreid en positief gesproken over alles. Maar later meer hierover.

Groeten,

Peter
Plaats reactie

Terug naar “De Nationale Gouden Betonmolen”