Buitenlandse eenheden in Duitse dienst in Nederland

De mensen achter fortificaties, zoals de architecten, bouwers, soldaten, bewoners, bezoekers en slopers.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Buitenlandse eenheden in Duitse dienst in Nederland

Bericht door ErwinZ »

BunkerOwner schreef:Ben nog steeds op zoek naar iemand die ook maar een greintje informatie kan verschaffen over de Hongaars-Oostenrijkse SS eenheid te Clingendael.
Wat jij wss zoekt is een Duitse eenheid uitgerust met Volksduiters. Wat ik tegenkom en post in dit topic zijn echt de buitenlandse SS eenheden. Buiten Duitsland gevormd met niet-Duitse soldaten. Met een naam van de gezochte eenheid kan ik wat meer.

De SD liet ook niet-Duitsers toe, alleen konden die geen officier worden. Daarbij zijn Volksduiters natuurlijk ook Duits, dus er lag voor Oostenrijk-Hongaren geen stroo breed in den weg.

Maar de SS eenheden in Den Haag zijn allemaal wel bekend toch?
BunkerOwner

Re: Buitenlandse eenheden in Duitse dienst in Nederland

Bericht door BunkerOwner »

Helder!

Naam: Reichssicherheitsdienst Detachment No.10

Niet te verwarren met de Sicherheitspolizei die vele panden in de vesting in gebruik had.

Deze eenheden (14 stuks) hadden als taak beveiliging van de top, zowel persoonsbewaking als voorbereiding op bezoeken buiten de deur. Leden van de eenheid konden lokale commandanten 'overrulen'.

Ze verbleven waarschijnlijk in de boerderij naast de kleine schuilbunker tussen de villa en onze bunker. Daar zouden zijn persoonlijke bewakers huizen volgens de overleveringen .
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Buitenlandse eenheden in Duitse dienst in Nederland

Bericht door ErwinZ »

Dat is idd heel iets anders dan de SD ;) Ik denk niet dat je de Reichssicherheitsdienst op de Duitse Gliederungen terug gaat vinden. Zijn immers geen gevechtseenheden.

Staat genoteerd, mss dat ik ooit iets tegenkom.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Buitenlandse eenheden in Duitse dienst in Nederland

Bericht door AvB »

Misschien kun je er iets over vinden in de personeelslijsten van het Reichskommissariat in het NIOD.
Nicht ärgern - Nur wundern!
BunkerOwner

Re: Buitenlandse eenheden in Duitse dienst in Nederland

Bericht door BunkerOwner »

Thnx, ook maar eens kijken inderdaad.
Famke
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 apr 2016, 19:46

Re: Buitenlandse eenheden in Duitse dienst in Nederland

Bericht door Famke »

edgardn123 schreef:Hallo allemaal!

Ik ben op zoek naar info over het 787e bateljon Turkestan. Dit vanwege mijn overgrootvader die hierin heeft gediend. Ik probeer alle stukjes informatie te verzamelen om zo erachter te komen wat er met hem is gebeurd. Ik heb een foto waar alle soldaten op staan. De 2de van links, op achterste rij is mijn overgrootvader. Hij heette Iwan Gasanov. Ik heb ook nog de namen van 4 andere soldaten, maar ik weet niet wie dat op deze foto zijn. De foto is gemaakt in Callantsoog 1943.



Ik ben al een tijdje bezig om alles te vinden, maar het spoor loopt dood. Ik doe dit voor mijn grootvader, hij heeft zijn vader nooit gekend. Misschien weten jullie hier meer van? Alle beetjes helpen!

Groet,
Edgar
Hallo edgar,
Heb jij in de tussentijd al iets gevonden van je over groot vader?
Ik zit pas op dit forum en ben er nog niet echt handig is.
Ik weet misschien iemand die je hierbij kan helpen.
Vriendelijke groep Famke
Famke
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 apr 2016, 19:46

Re: Buitenlandse eenheden in Duitse dienst in Nederland

Bericht door Famke »

edgardn123 schreef:Het klopt dat deze soldaten hier bleven, want als ze zouden terugkeren naar land van herkomst zouden ze behandeld worden als verraders of "lafaards" volgens kameraad Stalin, ze hadden dus geen reden om terug te keren. Ik ben wel benieuwd naar dat kriegstagesbuch en wat daar zoal instaat. Heb ook wat gezocht naar Russische bronnen want dat kan ik lezen, alleen de Sovjets hebben alles veel minder gedocumenteerd dan de Duitsers, daar ben ik nu achtergekomen.

Een andere mogelijkheid is dat deze soldaten na de oorlog zijn gedood door de Duitsers, omdat deze hen als ''untermenschen" zagen.
Hallo,
Het was later toch ook bekend geworden, dat Stalin de opdracht had gegeven om deze mensen tot de dood te veroordelen?
En er kunnen nog tal van redenen zijn waarom ze niet zijn afgemarcheerd, terug naar het oosten.
groetend,
Famke
Famke
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 apr 2016, 19:46

Re: Buitenlandse eenheden in Duitse dienst in Nederland

Bericht door Famke »

edgardn123 schreef:Hallo allemaal!

Ik ben op zoek naar info over het 787e bateljon Turkestan. Dit vanwege mijn overgrootvader die hierin heeft gediend. Ik probeer alle stukjes informatie te verzamelen om zo erachter te komen wat er met hem is gebeurd. Ik heb een foto waar alle soldaten op staan. De 2de van links, op achterste rij is mijn overgrootvader. Hij heette Iwan Gasanov. Ik heb ook nog de namen van 4 andere soldaten, maar ik weet niet wie dat op deze foto zijn. De foto is gemaakt in Callantsoog 1943.
Hallo edgardn123,
Ik heb net nog eens gekeken naar je foto, maar de namen die je noemt op de foto ,die kloppen niet helemaal.
Dat maakt de zaken ook heel verwarrend. ik hoor graag van je, zodat ik degene kan contacten, die jou meer kan vertellen.
Het is een oudere dame die geen internet heeft.
groetend Famke
Jo_123
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 okt 2016, 17:34

Re: Buitenlandse eenheden in Duitse dienst in Nederland

Bericht door Jo_123 »

Nog even wat algemene informatie over de buitenlandse eenheden in Duitse dienst in Nederland.

Dit schrijft L. de Jong in Koninkrijk der Nederlanden deel 7 erover:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Buitenlandse eenheden in Duitse dienst in Nederland

Bericht door ErwinZ »

Interessante foto. Augustus 1943. Een Indiër in Zwolle. Al denk ik eerder Truppenübungsplatz Oldebroek.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
M.S.Laarman
Donateur
Donateur
Berichten: 177
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:48

Re: Buitenlandse eenheden in Duitse dienst in Nederland

Bericht door M.S.Laarman »

Ik kom er nog 1 tegen in de graflijst van begraafplaats Crooswijk; Legionair Hamid Lapitow, 25 jaar, uit Ufa (?),11. grenadier regiment 723, 4. Wolga Tartaren Infanterie battallion 825 No.87, overleden op eiland de Beer 14-9-1944.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Buitenlandse eenheden in Duitse dienst in Nederland

Bericht door ErwinZ »

Mongolen van de Turkisch 787 in Katwijk - Noordwijk 22.2.45!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Buitenlandse eenheden in Duitse dienst in Nederland

Bericht door ErwinZ »

6 Maart '45
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Buitenlandse eenheden in Duitse dienst in Nederland

Bericht door ErwinZ »

25.1.1945
Geen idee of dat dezelfde Armeniers zijn of een speciale Bau Batl.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
siara tassebajof
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 dec 2023, 22:57

Re: Buitenlandse eenheden in Duitse dienst in Nederland

Bericht door siara tassebajof »

Goedenavond, per toeval(tijdens een zoektocht naar meer informatie over mijn grootvader kolla tassebajof (787e turkestanisch bataljon)
Kwam ik op deze site terecht. Ik ben momenteel het boek 'de opstand van de georgiers op texel' van Eric Lee aan het lezen. Helaas heeft mijn grootvader nooit veel verteld aan mijn vader en oom over zijn herkomst en over de oorlog.
Pas nu ik zelf ouder ben geworden zie ik daar het trieste van. Wij zullen niet echt makkelijk meer aan informatie kunnen komen omdat er geen contact is met familie van grootvaders kant. Ik weet dat mijn vader nog wel enigzins contact heeft met nazaten van G. Saparov. Is er iemand die mij verder wil en kan helpen?
Plaats reactie

Terug naar “De Mens achter en binnen fortificaties”