BRV vanaf heden gratis.

Discussie en uitwisseling omtrent archieven en cartografie m.b.t. de Tweede Wereldoorlog en Fortificaties
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

BRV vanaf heden gratis.

Bericht door Ties »

Goed nieuws zo in het nieuwe jaar. Door wet en regelgeving mag het Nationaal Archief geen kosten meer vragen voor hun eigen archiefmateriaal. Dit betekent dat het online BRV archief nu gratis is ipv. 1 euro per tekening.

Enjoy!!


http://www.gahetna.nl/collectie/archief ... 3:2.c04:18
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door Remco de Goede »

Dat is mooi!
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door Ruud »

Ties schreef:Goed nieuws zo in het nieuwe jaar. Door wet en regelgeving mag het Nationaal Archief geen kosten meer vragen voor hun eigen archiefmateriaal. Dit betekent dat het online BRV archief nu gratis is ipv. 1 euro per tekening.

Enjoy!!


http://www.gahetna.nl/collectie/archief ... 3:2.c04:18
Mooi, scheelt thuis ook weer ruimte. Alles in de cloud bij het nationaal archief.
G,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Sebastiaan
Berichten: 174
Lid geworden op: 27 feb 2008, 21:59
Locatie: Nabij het Festung HQ IJmuiden
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door Sebastiaan »

Zijn maar 10000 scans gelukkig :D
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door WimVe »

Waarschijnlijk betekend het ook dat er geen geld is om de rest te digitaliseren.

Nu nog een manier vinden om ze makkelijk te downloaden zonder ze 1 voor 1 te moeten selecteren.
En de juiste naam geven en in de juiste map stoppen.

Crap dat wordt nog werken ook. :mrgreen:
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door scolty »

Toen ik eind deze zomer bij het archief was, zeiden ze dat er geen plannen zijn om de rest te digitaliseren. Wat er nu beschikbaar is per inventaris is ook maar een klein deel van de totale inhoud van ieder inventaris.
"Absence of evidence is no evidence of absence."
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door ErwinZ »

Eigenlijk raar. Gaan ze een archief digitaliseren. Komt met veel bombarie online terwijl een groot gedeelte nog mist. Nu het gratis is geworden kunnen we er ook wel van uitgaan dat het laatste gedeelte niet gedigitaliseerd wordt.

Ik ben het er helemaal mee eens dat archieven vrij toegangkelijk moeten zijn. Maar er mag ook best betaald worden voor een dienst imo. Een euro voor een scan vind ik heel schappelijk. In een kopieer machine douw je toch ook muntjes?

Ik hoop dat de rest nog wel een keer gedigitaliseerd wordt dan. Verder hoor je mij niet klagen hoor.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door ducatim901 »

Jij betaald toch ook belasting?
Die mensen die er werken, apparaten en de gebouwen die betalen jij en ik, je buurman en de buurvrouw, je neefje, je buitenechtelijke kinderen maar ook de vriend van je zus en daar weer de oom van!
Dus je hebt het al betaald.....
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door AvB »

Alleen gaat de belasting niet altijd naar de doelen die jij leuk vindt ;)
Daarom leverden die eurotjes het NA mogelijk nog wat op. Nu dit niet meer kan, is het de vraag of er verder gedigitaliseerd gaat worden. Ach snuffelen in de originelen is arbeidsintensiever, maar ook leuker.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door ErwinZ »

Ik ga er van uit dat de digitalisatie door een externe (commerciele) partij wordt gedaan. Het openstellen van het gebouw/archief en hulp van medewerkers is dan idd al betaald van ons belastingsgeld. Digitaliseren als extra dienst mag daar mij part best buiten vallen.

Wil ik een keer betalen is het weer niet goed :lol: Al in al zijn we gezegend hier in NL. Als ik de prijzen zie van buitenlandse archieven....

In het echt archief snuffelen is ook veel leuker. Maar voor 3d tekeningen is een scan dan wel weer beter dan een eigen foto.
Gebruikersavatar
Cray
Donateur
Donateur
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 mei 2015, 23:18
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door Cray »

WimVe schreef: Nu nog een manier vinden om ze makkelijk te downloaden zonder ze 1 voor 1 te moeten selecteren.
En de juiste naam geven en in de juiste map stoppen.
Ik had een tutorial gemaakt over hoe je gratis moet screenshotten maar dat is nu overbodig doordat het BRV gratis is geworden.
Ik hoor dat er een nieuwe behoefte is ontstaan voor een manier om snel te downloaden en te hernoemen?
Den Haag heb ik volledig binnen en het koste mij een halfuur het hernoem proces ben ik aan het perfectioneren.
Hierbij de eerste tutorial voor het downloaden deze keer met voice guidance zodat iedereen het begrijpt!
https://www.youtube.com/watch?v=VR4nLOD4tLc
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door WimVe »

Cray zijn manier werkt indderdaad snel.
Jammer genowg heb je daarna $#@% veel meer tijd nodig om aalles de juiste naam te geven.

Iets anders:
2.7 situatie tekeningen >
297-364 Calques. 1939-1959 68 affichemappen
Voor de beschrijving van de stellingen en complexen zie bijlage 3.


Heeft iemand de locatie van deze bijlage drie ?
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door maarten-stahlbeton »

Mooi om te zien dat het nu gratis is.

Het lijkt me echter wel handig om wellicht om dubbel werk te besparen misschien eens kijken of wel zelf alles kunnen catalogiseren en online in een database plaatsen? Zeker nu met de hoge resolutie scans valt wel iets moois te maken?
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
Cray
Donateur
Donateur
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 mei 2015, 23:18
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door Cray »

WimVe schreef:Cray zijn manier werkt indderdaad snel.
Jammer genowg heb je daarna $#@% veel meer tijd nodig om aalles de juiste naam te geven.

Iets anders:
2.7 situatie tekeningen >
297-364 Calques. 1939-1959 68 affichemappen
Voor de beschrijving van de stellingen en complexen zie bijlage 3.

Heeft iemand de locatie van deze bijlage drie ?
Kijk even in de PDF, ik raad je wel aan een Adobe reader te gebruiken zodat je een handige legenda aan de linkerkant hebt.
2016-01-08 09_31_33-www.gahetna.nl_collectie_archief_pdf_NL-HaNA_2.13.167.ead.pdf.png
maarten-stahlbeton schreef:Het lijkt me echter wel handig om wellicht om dubbel werk te besparen misschien eens kijken of wel zelf alles kunnen catalogiseren en online in een database plaatsen? Zeker nu met de hoge resolutie scans valt wel iets moois te maken?
Ik heb sinds gisteravond een werkende script die alles download dus ik ben nu alles aan het downloaden. Dus dat wordt al gedaan

Uiteindelijke ga ik alles op een cloud website zetten die op dit moment ontworpen wordt.
In februari moet de site/cloud werkend zijn maar binnenkort kom ik met meer details.
De tekeningen worden ingedeeld per locatie: Utrecht, Gravenzande, den Helder enz maar ze krijgen geen naam want dan ben ik wel erg lang bezig dus dan is het doel dat wij collectief de namen gaan invullen, meer detals over het hoe en wat komen er aan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Cray op 08 jan 2016, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door Remco de Goede »

Cray begrijp ik dat je het zelf op een prive cloud gaat zetten?
Plaats reactie

Terug naar “Archieven & Cartografie”