NARA, Captured german Records

Discussie en uitwisseling omtrent archieven en cartografie m.b.t. de Tweede Wereldoorlog en Fortificaties
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

NARA, Captured german Records

Bericht door Remco de Goede »

Dames/Heren,

In de overlevering van Klaas heb ik mbt mijn onderzoek naar Overvoorde wel eens wat info mogen ontvangen.
Hij sprak over een aantal documenten uit het NARA waarvan hij me de exacte datums nog een keer doorzou geven. Helaas is het hier nooit meer van gekomen. Een aantal van de kopieen waar hij over sprak heb ik in het NIMH kunnen vinden maar ik ben nog op zoek naar een tweetal documenten uit de volgende reeks:
NARA Captured german records: Microfilm T501 Roll 197 KTB 82 Div. Het betreft hier een aantekening uit d.d. ??-??-1942 over Neue Westwall Stellung 478 (Luftwaffe Senderanlage) met een aantal opmerkingen over de reeds gebouwde en in aanbouw zijnde bunkers en het tweede document d.d. ??-??-1942 zelfde onderwerp en dan de aantekening dat er een 40 tal bunkers (bouwwerken) zijn VF 28 im bau, 5x fertig. en FA 7 x fertig.

Waar ik voornamelijk naar op zoek ben zijn de exacte data van deze documenten waarschijnlijk liggen deze data tussen oktober en december 1942 maar hier ben ik niet helemaal zeker van. Het allermooiste zou natuurlijk een copy van de betreffende documenten zijn, maar met de data ben ik ook al een beetje geholpen. Is er wellicht iemand die deze documenten in zijn bezit heeft (ik weet dat Maarten M.) een aantal DVD's met documenten uit het NARA heeft, of wellicht Jeroen uit de nalatingen van Klaas?

Antwoorden mogen uiteraard per PB indien gewenst.

Ben benieuwd! Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: NARA, Captured german Records

Bericht door ducatim901 »

Ha die Remco,
KTB 82 I.D. ligt (voor een deel?) in het NIMH.
De lijsten van de Neue Westwall zitten er iig.
Maar het ligt behoorlijk door elkaar (dat was althans een jaar of 5 geleden nog zo).
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: NARA, Captured german Records

Bericht door Remco de Goede »

ducatim901 schreef:Ha die Remco,
KTB 82 I.D. ligt (voor een deel?) in het NIMH.
De lijsten van de Neue Westwall zitten er iig.
Maar het ligt behoorlijk door elkaar (dat was althans een jaar of 5 geleden nog zo).
Groeten Jack.
Jack,

Ik weet het, maar precies datgene wat ik zoek heb ik daar (nog) niet kunnen vinden. Kan ze ook in USA bestellen maar dat kost weer $80 dus als iemand ze toevallig voor een klein prijsje heeft liggen scheelt dat weer.
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: NARA, Captured german Records

Bericht door Jeroen R. »

Hoi Remco,

je kunt me ook mailen hoor. Nu is het respons afhankelijk of ik dit berichtje lees of niet.
De lijsten moeten in het NIMH omstreeks het nr. 450700 liggen want daar zit die van het 719e. Neem aan dat de lijsten van het 82 er direct voor of na zitten aangezien die divisie op dat moment KdrdTdHidNdl was en de lijsten van de 719e daar naar toe werden gestuurd.
Ik wil natuurlijk ook gaan kijken wat ik aan kopieen heb liggen. Volgt t.z.t. per PB.
Jack, het is een zootje, maar ik heb e.e.a. op volgorde gelegd een jaar geleden. Maar er missen er ook heel wat......

gr. Jeroen
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: NARA, Captured german Records

Bericht door Remco de Goede »

Jeroen R. schreef:Hoi Remco,

je kunt me ook mailen hoor. Nu is het respons afhankelijk of ik dit berichtje lees of niet.
De lijsten moeten in het NIMH omstreeks het nr. 450700 liggen want daar zit die van het 719e. Neem aan dat de lijsten van het 82 er direct voor of na zitten aangezien die divisie op dat moment KdrdTdHidNdl was en de lijsten van de 719e daar naar toe werden gestuurd.
Ik wil natuurlijk ook gaan kijken wat ik aan kopieen heb liggen. Volgt t.z.t. per PB.
Jack, het is een zootje, maar ik heb e.e.a. op volgorde gelegd een jaar geleden. Maar er missen er ook heel wat......

gr. Jeroen
Jeroen,

Bedankt voor je reactie. Ik wilde een groter publiek bereiken met dit bericht, als jij/er niemand had gereageerd had ik je uiteraard per mail benaderd ;) . Ik ga van de week nog wel eens zoeken in het NIMH maar tot nu toe heb ik het daar niet kunnen vinden.
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: NARA, Captured german Records

Bericht door Jeroen R. »

Hoi Remco,
bedoel je zoiets maar dan voor 82e? Ik heb het alleen voor 719e maar voor beide geldt dat de eerste lijst is van begin mei, die van tweede lijst augustus.
gr. Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: NARA, Captured german Records

Bericht door Remco de Goede »

Jeroen,

Exact wat ik bedoel maar dan idd voor het 82e, die heb je zeker niet op het plankje ernaast staan ;)
Ik zal morgen in he NIMH ook nog even kijken in de 1450001 t/m 451141.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: NARA, Captured german Records

Bericht door Remco de Goede »

Allen,

Stop maar met zoeken, ik heb ze gevonden in het NIMH. Er staat een fout in de inventaris waardoor ik precies de doos die ik nodig had nog niet gezien had. Heb beide documenten gevonden.

Bedankt voor de reacties, en Jeroen, bedankt voor de tip in welke richting ik moest zoeken!
Plaats reactie

Terug naar “Archieven & Cartografie”