Archieven van div Kompanien etc

Discussie en uitwisseling omtrent archieven en cartografie m.b.t. de Tweede Wereldoorlog en Fortificaties
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Archieven van div Kompanien etc

Bericht door Remco de Goede »

Beste collega's,

Bestaan er archieven (en zo ja waar) waarin de div opdrachten/gebeurtenissen/commandanten etc. staan van bepaalde kompanieen/onderdelen.
Zo weet ik bijvoorbeeld wel welke Kompanie ergens gelegerd was, maar niet wat hun specifiek taak was. Bestaat dit? en zo ja is dit dan opgesplits in Heer, Luftwaffe en kriegsmarine of juist op land/locatie en wie heeft hier ervaring/voorbeelden mee/van?
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Archieven van div Kompanien etc

Bericht door ErwinZ »

Dergelijke archieven zijn er niet of nauwelijks. De Duitsers hadden een archief op regiment nivo maar die is vernietigd bij het bombardement van Dresden. Nu moet je mazzel hebben dat er wat verstopt zit tussen divisie archieven bij NIMH, NIOD, NARA of BAMA. Voor KM of Luftwaffe heb je nog wel een kans in het Militiar Archiv In Freiburg.
Verder moet je het zoeken in persoonlijke aantekeningen.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Archieven van div Kompanien etc

Bericht door Remco de Goede »

Het betreft Luftwaffe, dus wellicth is hiervan nog iets in Freiburg te vinden? Ik vind het NIMH trouwens erg lastig zoeken welke map je nou precies moet hebben (al die afkortingen etc is nogal verwarrend).
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Archieven van div Kompanien etc

Bericht door Ruud »

Remco de Goede schreef:Het betreft Luftwaffe, dus wellicth is hiervan nog iets in Freiburg te vinden? Ik vind het NIMH trouwens erg lastig zoeken welke map je nou precies moet hebben (al die afkortingen etc is nogal verwarrend).
Lw (mbt bunker ed) is ook in het BaMa niet veel bewaard gebleven. Vraag in het NIMH het 88 AK op, daar vind je al aardig wat. Let wel, dit is niet compleet. Voor het complete 88 AK moet je naar het BaMa.
WBN staat in het Niod, ook daar kan je veel algemene info vinden.
Wbt de Marine kan je in het BaMa iig terugzoeken tot op het Abteilung niveau, maar ook dit is zeker niet compleet.
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Archieven van div Kompanien etc

Bericht door Remco de Goede »

Ruud onder wat voor zoekterm moet ik in het NIOD zoeken naar WBN (gewoon WBN??) of heb je evt een toegansnummer?
jan lugtmeijer †

Re: Archieven van div Kompanien etc

Bericht door jan lugtmeijer † »

Remco, als je nou eerst eens gewoon kijkt/zoekt op de site van het NIOD. Zo moeilijk is het niet :mrgreen:

http://www.archieven.nl/pls/m/zk2.inv?p_q=70498725
Remco de Goede schreef:Ruud onder wat voor zoekterm moet ik in het NIOD zoeken naar WBN (gewoon WBN??) of heb je evt een toegansnummer?
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Archieven van div Kompanien etc

Bericht door Remco de Goede »

jan lugtmeijer schreef:Remco, als je nou eerst eens gewoon kijkt/zoekt op de site van het NIOD. Zo moeilijk is het niet :mrgreen:

http://www.archieven.nl/pls/m/zk2.inv?p_q=70498725
Remco de Goede schreef:Ruud onder wat voor zoekterm moet ik in het NIOD zoeken naar WBN (gewoon WBN??) of heb je evt een toegansnummer?
Als iemand anders het al weet scheelt het weer zoeken ;) waarom het wiel opnieuw uitvinden als het al uitgevonden is :)
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Archieven van div Kompanien etc

Bericht door Ruud »

Remco de Goede schreef:
jan lugtmeijer schreef:Remco, als je nou eerst eens gewoon kijkt/zoekt op de site van het NIOD. Zo moeilijk is het niet :mrgreen:

http://www.archieven.nl/pls/m/zk2.inv?p_q=70498725
Remco de Goede schreef:Ruud onder wat voor zoekterm moet ik in het NIOD zoeken naar WBN (gewoon WBN??) of heb je evt een toegansnummer?
Als iemand anders het al weet scheelt het weer zoeken ;) waarom het wiel opnieuw uitvinden als het al uitgevonden is :)
.... neem aan dat de vraag beantwoord is.
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Archieven van div Kompanien etc

Bericht door Remco de Goede »

Jawel,

Moet alleen even thuis kijken want hier op kantoor heb ik problemen met de site van het NIMH, maar ga vanavond even kijken als ik tijd heb.

Tnx heren.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Archieven van div Kompanien etc

Bericht door ErwinZ »

Ik moet ook hoognodig eens een keer naar Amsterdam.
Weet iemand of je hier ook de documenten kan fotograferen met een spiegelreflex of desnoods met een telefoon?
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Archieven van div Kompanien etc

Bericht door Remco de Goede »

ErwinZ schreef:Ik moet ook hoognodig eens een keer naar Amsterdam.
Weet iemand of je hier ook de documenten kan fotograferen met een spiegelreflex of desnoods met een telefoon?
Dit is (nog) niet toegestaan. Kopiereen kost 50cent per stuk, er werken wel 2 leuke jonge dames (vakantiewerksters die boeken sorteren oid) ;) :D
Plaats reactie

Terug naar “Archieven & Cartografie”