Ontwapening Duitse troepen

Algemene en overige onderwerpen m.b.t. de wereldoorlogen en fortificaties
Plaats reactie
BunkerOwner

Ontwapening Duitse troepen

Bericht door BunkerOwner »

Kan iemand mij meer vertellen over de ontwapening van de Duitse troepen?

Deze verzamelpunten, werd al dat materieel overreden met tanks en in putten gedumpt, of echt zorgvuldig afgevoerd om bijvoorbeeld omgesmolten te worden?
Ontwapening_de_Lage_Vuursche.png
Ontwapening_Leusderheide.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Ontwapening Duitse troepen

Bericht door rony »

Allemaal materiaal van de 346 inf.div op de Leusderheide?
I'll Come Back.
Gr
rony.
BunkerOwner

Re: Ontwapening Duitse troepen

Bericht door BunkerOwner »

Klopt!
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Ontwapening Duitse troepen

Bericht door Remco de Goede »

Schijnt nog een hoop te liggen toch, met asphalt erover zodat je er niet bij kan?
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Ontwapening Duitse troepen

Bericht door Bas de Mos »

Daar is al flink geplunderd door detectoraars, asfalt wordt weggebikt en de stapels helmen komen je tegemoed ;) Mooiste exemplaren zijn naar horen zeggen al weg en nu vind je alleen nog helmen die vervormd zijn. Deze foto's zijn in de Scheveningse Bosjes gemaakt ter hoogte van het Promenade Hotel. Naar mijn weten werd alles inderdaad grondig omgesmolten. Laat die metaaldetector maar in de kast Guido :P
Gebruikersavatar
Sven Maaskant
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 apr 2008, 09:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Ontwapening Duitse troepen

Bericht door Sven Maaskant »

Een Nederlandse generaal, J.H. Fruyt van Hertog (ex C.-Oostfront VgH), heeft na de oorlog nog geopperd als tijdelijke oplossing voor de schrijnende tekorten de KL met Duitse uitrustingen uit te dossen. Daar waren er immers genoeg van. Heeft het niet gehaald ...

Gr Sven
BunkerOwner

Re: Ontwapening Duitse troepen

Bericht door BunkerOwner »

Bas de Mos schreef:Daar is al flink geplunderd door detectoraars, asfalt wordt weggebikt en de stapels helmen komen je tegemoed ;) Mooiste exemplaren zijn naar horen zeggen al weg en nu vind je alleen nog helmen die vervormd zijn. Deze foto's zijn in de Scheveningse Bosjes gemaakt ter hoogte van het Promenade Hotel. Naar mijn weten werd alles inderdaad grondig omgesmolten. Laat die metaaldetector maar in de kast Guido :P
Hahaha :D Ik??? :o ;)

Kwam erop omdat Polizei Schulle III en Landstorm ook richting Arnhem is gegaan vanuit Clingendael (een deel althans) en zich daar ook heeft moeten ontwapenen (op de Veluwe). Toen bedacht ik me dat alles wat nog op Clingendael aanwezig was, ook daar ontwapend schijnt te zijn. Anderen spreken weer over een volledig bewapende Duitse bezettingsmacht vanuit Den Haag naar de Veluwe voor ontwapening.
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Ontwapening Duitse troepen

Bericht door Bas de Mos »

Ze moesten bij het verlaten van de Stp.Gr. als het goed is hun spulletjes inleveren. Het materieel werd verzameld in de Scheveningse Bosjes en ergens bij Houtrust geloof ik ook? Kan Tim je wel vertellen. Bij het Promenade Hotel zijn in ieder geval veel foto's gemaakt. Hier een paar mooie foto's van de toegang tot de Stp.Gr. op de Scheveningseweg met op de achtergrond het Promenade Hotel, waar passerende Duitsers dus hun spul moesten inleveren.

http://haagsebeeldbank.nl/afbeelding/d4 ... 5ac1411cec
http://haagsebeeldbank.nl/afbeelding/c4 ... 98a985b8c1
Plaats reactie

Terug naar “Algemene Onderwerpen”