Een online Atlantikwallplatform

Algemene en overige onderwerpen m.b.t. de wereldoorlogen en fortificaties
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Bayonne

Bericht door WimVe »

Welkom !

Maar begrijp ik het nu goed : jullie maken een nieuwe bunkersite met informatie van andere bunkersites over eigenlijk dezelfde onderwerpen ?
Waarom niet de energie gestopt in het updaten of verbeteren van een bestaande website/forum ?
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bayonne

Bericht door Remco de Goede »

Wim,

Dan moeten daar wel de mogelijkheden toe zijn. Denk dat er niet zoveel bestaande websites zomaar samen willen gaan, ik loop zelf ook al en tijdje rond met ideen, en er is al meerdere malen met diverse partijen gesproken over een samenwerking. Zoiets is lastig, zelfs als je de betreffende personen al geruime tijd goed kent. Iedereen heeft verschillende ideeen over bepaalde zaken.
BunkerKB
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2011, 16:53

Re: Bayonne

Bericht door BunkerKB »

Remco,
En toch denk ik dat we dichter bij dit idee zijn als we denken.
Neem de websites van jou en Arthur als voorbeeld. Meng dit samen tot een soort database van enkele bunker foto's per batterij of steunpunt per land. Dit van Noord naar Zuid. Combineer dit met een voorbeeld zoals http://www.atlantikwall.mynetcologne.de ... index.html en je zal zien dat je of wij aardig op weg zijn. Zo zijn er per persoon of land websites of personen die dit niet hebben (zoals ik) maar wel enorm veel foto's van de nodige bunkers die al of niet al weg zijn. Neem mijn eigen ervaring van dertig jaar onderzoek en vermenigvuldig deze inbreng van anderen je heb een site die zijn weerga niet kend. Ik wil graag hier een deel van uitmaken.
gr.Ron
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Bayonne

Bericht door Bunkertju »

Tsja .. dan zal alle kennis en foto's (ook van de verdwenen bunkers en archief foto's hiervan) in een centrale database of site verwerkt moeten worden.

Je krijgt dan een mega website over verdedigingswerken ...

Maar zoals Remco al aangaf .. hoe krijg je dit van de grond .. en doe je dit op een nationale schaal.
Of met andere liefhebbers internationaal ?
Volgens mij is er genoeg materiaal en kennis, maar is iedereen bereid om hier aan mee te werken en zo ja hoe pak je dit dan aan.

Grtzz

Jan
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Bayonne

Bericht door Bas de Mos »

Volgens mij moest deze website worden wat jullie in gedachte hebben? http://www.atlantikwallplatform.eu/
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Bayonne

Bericht door Ruud »

Goede ideeen!!

Als ik de intiatiefnemer(s) van 'de' Atlantikwall website ook een tip aan de hand mag doen; integreer de bestaande sites (met toestemming) in een layer met dieplinks. Zo heb je vrij snel een aardig gevulde site.

In fase twee vervang je de links door 'echte'pagina's, gebruik je hiervoor de Wiki techniek of een CMS dan heb je alleen wat (goede) beheerders nodig om het geheel in het gareel te houden.

Lastige keuze, je publiek ofwel de taal of talen.

Het belangrijkste .... voorwaarde is dat 'iedereen' zijn eigen identiteit (site) op moet geven, dat wordt denk ik de eerste uitdaging voor de intiatiefnemer(s).

Ik ben benieuwd!

g,Ruud
Laatst gewijzigd door Ruud op 22 feb 2013, 20:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Bayonne

Bericht door Bunkertju »

Andre W32 schreef:Ff voorstellen: ik ben André en samen met mijn maten zijn we bezig met een website : http://www.bunkerhistorie.nl/index.php/nl/ we zijn in rusland begonnen om het 1 en ander in kaart te brengen van de Atlanticwall.
We zijn van mening dat het wel even kan duren voor we klaar zijn en hebben besloten dat ik in zuid frankrijk begin om zo naar boven te gaan.
Nu komt mijn vraag: wij gebruiken o.a. http://www.atlantikwall.mynetcologne.de ... index.html voor locaties en ik ben er wel achter dat het lastig is om achter wat info te komen o.a. via de HBP en ook via atlanticwall superform wat niet goed ging ik beheers geen frans en een vertaaler werkt niet zoals ik verwachte.
De info die ik zoek is welk onderdeel zat er op de verschillende locaties zoals Ba 70.
Welke bunkers en wat voor bewapening eventueel fotos.
en kan je er bij - in - op.
van sommige vind je wat op het net maar dat is niet veel!
ik hoop dat er mensen zijn die mij en mijn maten willen helpen om verder te komen.

alvast bedankt dré
Maak er maar een 10+ jarenplan van (van de site dan he) .. in ieder geval succes :D
Andre W32

Re: Bayonne

Bericht door Andre W32 »

sirpsycho schreef:Volgens mij moest deze website worden wat jullie in gedachte hebben? http://www.atlantikwallplatform.eu/
Ja bas die komt aardig in de buurt maar wij miste een deel en dan bedoel ik niet het buitenland maar ook de locaties die zijn bij ons goed te zien.
ook heb ik een Belgische site bekeken die ook heel gedetailleerder was maar die is er niet meer (jammer genoeg).
en ja iedereen denkt anders over een site maar we willen allemaal het zelfde : Info en er over praten.
ik hoop samen met mijn maat dat we samen met anderen de atlanticwall goed in kaart kunnen brengen met veel heel veel info.
als er makers van een website zijn die er net zo over denken kunnen we misschien wel een gezamenlijke of een gelinkte website van maken zoals jullie al zeiden willen jullie samen werken?
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Bayonne

Bericht door ducatim901 »

Als ik alle slechte verhalen mag geloven kun je het beste beginnen in Den Helder, dicht bij huis en binnenkort is het niet meer de moeite waard........;-)
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Jack R
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 feb 2010, 17:00

Re: Bayonne

Bericht door Jack R »

Ik meng me er ook even in :D Ik ben de webmaster / designer van bunkerhistorie.nl

Allereerst moet ik antwoorden op Wim ve, mijn antwoord hierop is nee, het lijkt misschien zo dat het informatie is van andere bunkersites die samengevoegd worden, maar dat is niet zo. Als oorsprong hebben wij posities van de gehele Atlantikwall en proberen wij per batterij een beschrijving te geven van wat er stond etc.
De meeste websites die bij onze site genoemd worden werken wel mee, maar zullen absoluut niet samen gaan. Zij willen, zoals verder gesteld, hun indentiteit behouden.

De genoemde websites op onze friends pagina stellen materiaal beschikbaar, maar meer ook niet. Misschien als we wat verder gegroeid zijn heb je wat meer voet aan de grond. Ik heb nu een aantal mensen uit Noorwegen en Duitsland bereid gevonden om hun foto materiaal te plaatsen, want we kunnen niet zomaar plaatjes pakken van het internet, dat is zowieso niet netjes.
Zoals gesteld gaat het meerendeel van de sites niet over de gehele AW, maar houd het op bij een gedeelte. Ook de genoemde website Atlantikwall platform is sinds 2010 niet meer bijgewerkt. Dat is met veel websites zo, waarschijnlijk omdat het erg veel werk is en de meeste bouwers afhaken. Nergens heb ik de manier gezien waarop wij het presenteren, dus vandaar ons initiatief.

Samenwerken zien wij wel zitten, want het draagt bij tot ons doel, en dat is de AW op een overzichtelijke manier in kaart te brengen, en dat te presenteren naar buiten toe.
Wij doen dit uit enthousiamse en hopen hier meer mensen mee te besmetten :P
Ik ben via dit forum en onze website bereikbaar over dit onderwerp.

Grt. Jack
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bayonne

Bericht door Remco de Goede »

Een gezamelijk plaform zoals door Ruud beschreven vind ik een zeer mooi streven (het Atlantikwallplatform in zijn huidige bestaan gaat m niet worden), ik weet dat Danny met zoiets bezig is geweest (op technisch gebied in ieder geval). Ik weet niet of hij hier nog steeds mee bezig is of dat dit nog ergens op de plank ligt. Het maken van een overkoepelende site met daarin links naar de betreffende locaties van andere sites moet niet zo heel erg lastig zijn. En gezien mn ervaringen met de mensen van de grootste nederlandse bunkersites heb ik niet het idee dat dit problemen moet gaan opleveren mbt "copyright etc".
Maar er moet wel iemand opstaan om dit technisch haalbaar te maken ,het probleem is dat ik hiervoor niet genoeg technische kennis heb en dat het inniatief dus niet van mij uit gaat komen. Ook is het misschien slim om een aantal buitenlandse sites hiervoor te vragen. (en uiteraard zoals Ron B. al zei de mensen met collectie foto's die geen sites hebben)
Het format waar Danny mee bezig was is een geweldig idee en erg makkelijk om te vullen en ziet er zeer gelikt uit. Maar om dit ontwerp af te krijgen gaat wel even duren. Het vullen kan dan door een "ieder die toegang heeft" gedaan worden.
Het hele concept van Atlantikwall relikte spreekt mij zeer aan, ik heb met Markus (van Atlantikwall Relikte) weleens over een evt samenwerking gesproken maar dit is weer op een laag vuurtje komen te staan door tijdgebrek etc.
Raphael, Jan F, Danny en ondergetekende hebben ook al divese malen over een "samenwerking" gesproken maar ook hier is door diverse redenen verder nooit wat mee gedaan. Ik denk voornamelijk dat er eerst iets moet zijn waar vanaf je kan beginnen waardoor wellicht mensen enthousiast worden. Maar je moet dan wel hele goede afspraken maken om te voorkomen dat er door evt interne "problemen" tussen mensen, voorkomt dat iemand de stekker eruit trekt waardoor alles weer op nul staat.

Bij een goed idee en ontwerp ben ik absoluut mee, dus mocht iemand zich geroepen voelen sta ik ter beschikking.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Bayonne

Bericht door maarten-stahlbeton »

Bij zo'n gigantisch project kom je niet ver zonder crowdsourcing. Ik heb er ooit al een stukje over geschreven in de AWP thread, om werkelijk zoiets van de grond te krijgen zul je echt alle neuzen dezelfde kant op zien te krijgen. En dat zie ik niet gebeuren.

De makkelijkste methode is een wikipedia, content is makkelijk toe te voegen en de hyperlink structuur is overzichtelijk te houden.

Maar laten we nu eerst eens het BRV digitaliseren, website met beperkte acces voor (forum cq. betalende) leden, overzicht gemeentes met stellingen, registratietekeningen. Het lijkt mij dat hier een grotere behoefte aan is dan een tweede AWP. Iets met een ver van je bed show?

Ik ben al weken bezig om de de Sit.Tek. van het BRV in een sheet te krijgen, unieke coderingen voor elke combi Stelling/Gemeente en te threaden naar de juiste tekening op m'n HD. De gedachte die helaas vaak door m'n hoofd speelt is dat iemand anders dit waarschijnlijk al gedaan heeft en dus eigenlijk voor Jan Lul bezig ben.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Bayonne

Bericht door WimVe »

@ jack R:
Ik snap jullie insteek, maar als je materiaal gebruikt van andere sites (die daar ook al gepubliceerd is) krijg je naar mijn idee gewoon een kopie. Dus meer van hetzelfde. Even kort door de bocht opgeschreven. Dat jullie dan een website maken die de hele AW bevat is dan mooi meegenomen maar die zijn er ook al. Vandaar mijn opmerking over samenwerking.
Als ik bunkersite.com even als voorbeeld neem, daar staat ook heel de AW op.
Ik vind jullie streven overigens lovenswaardig maar ik mis, om het zo uit te drukken, de toegevoegde waarde.
Heel de AW is erg ambitieus. Ik zou beginnen met een klein hoekje en dat iedere keer uitbouwen naar een heel land, enz.

AW.eu was inderdaad ook zo'n streven, hebben jullie daar contcact mee gehad ?
Weet iemand überhaupt wat de status daarvan is ?

Voor de rest sluit ik mij aan bij de reactie van Maarten.
Heel veel werk, dat anderen mischien ook al gedaan hebben. Het BRV digitaliseren en beschikbaar maken op/via een site spreekt mij wel het meeste aan.
GAhetna komt al een heel eind, nu nog een low res scan kunnen inzien of het is wat je denkt dat het is en betalen voor een highres scan. Maar dat is een ander project...
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Bayonne

Bericht door maarten-stahlbeton »

WimVe schreef:Heel veel werk, dat anderen mischien ook al gedaan hebben. Het BRV digitaliseren en beschikbaar maken op/via een site spreekt mij wel het meeste aan.
GAhetna komt al een heel eind, nu nog een low res scan kunnen inzien of het is wat je denkt dat het is en betalen voor een highres scan. Maar dat is een ander project...
Ik denk dat als we hier wat bij elkaar leggen we het BRV wel aardig compleet zullen hebben. :)
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Bayonne

Bericht door ErwinZ »

Wordt het BRV nu niet gedigitaliseerd as we speak?

De wondere wereld van het internet bestaat over het algemeen uit heel veel niet afgemaakte websites. Commerciele instellingen daargelaten maar het gros van de projecten hebben een welvarende start totdat de klad er in komt en blijft er een half afgemaakte website achter. Of verdwijnen gewoon in zijn geheel. Maar het mooie is dat iedereen weer vrolijk opnieuw kan beginnen :)
Nu zal ik een, wel doordacht, AW project met open armen ontvangen en zou er ook graag mijn medewerking aan verlenen waar mogelijk maar ik zie dit gewoon niet snel gebeuren. Er zijn altijd mensen die teveel touwtjes in handen willen hebben en daar gaat het meestal fout. Voorlopig zie ik alleen mogelijkheden voor een complete AW site als het gebouwd word in de vorm van Wikipedia.

Een 2e punt wat mij helaas steeds meer opvalt is dat er heel veel kennis en informatie is bij liefhebbers maar dat er weinig gedeeld wordt. Het lijkt wel of elke fortificatie liefhebber op zijn eigen eiland leeft en constant zijn eigen wiel aan het uitvinden is. Elk eigen origineel stukje vergaarde informatie wordt bewaakt als een schat in een eigen bunker en wordt alleen gedeeld met anderen als die een nog grotere schat aanbieden.
Plaats reactie

Terug naar “Algemene Onderwerpen”