Bezoek Gen.Feldm. Rommel Festung Hoek van Holland

Algemene en overige onderwerpen m.b.t. de wereldoorlogen en fortificaties
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Bezoek Gen.Feldm. Rommel Festung Hoek van Holland

Bericht door The Viking »

Hallo FF'ers...,

Afgelopen weekend, tijdens mijn #WO2MS tentoonstelling, kwam er een oudere heer naar mij toe met het verhaal dat Generalfeldmarschall Erwin Rommel tijdens zijn bezoek op 3 januari 1944 aan de Festung Hvh zou zijn overgestapt van trein naar auto in Maassluis. De trein passeerde het reguliere station en perron en stopte 100 m verder op het goederendepot van Van Gend & Loos. Hier stapte Rommel de trein uit en zou overgestapt zijn in een auto en daarmee naar Hoek van Holland zijn doorgereisd. De oudere heer vertelde dit met eigen ogen gezien te hebben.

Een mooi verhaal om uit te zoeken, vandaar mijn vraag aan jullie: is hier iets meer van bekend? Met name het overstappen in Maassluis. En waarom niet per trein verder?

Gr. Gertjan 8-)
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Bezoek Gen.Feldm. Rommel Festung Hoek van Holland

Bericht door The Viking »

Niemand?
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Bezoek Gen.Feldm. Rommel Festung Hoek van Holland

Bericht door wattman »

Het is wel lang geleden. En m.b.t. tot dat overstappen, als de dienstregeling voor een dergelijke trein met dezelfde geheimhoudingsplicht was omgeven zoals nog altijd voor de Koninklijke trein anno 2012 dan zullen er erg weinig mensen afgeweten hebben van die stop op het emplacement i.p.v. op het station. Je zou natuurlijk nog een poging kunnen ondernemen in het NS archief in Utrecht om te zien of de zgn. "aanschrijving" met de dienstregeling van deze extra trein bewaard is gebleven.
Zelf vind ik het wel een leuke truuk die past bij dergelijke VIP transporten. Op een onverwacht punt uitstappen en eventueel de lege trein doorsturen.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Bezoek Gen.Feldm. Rommel Festung Hoek van Holland

Bericht door tim »

In het boek over rommel kun je misschien wat vinden, ik heb het nu helaas niet binnen handbereik..
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Bezoek Gen.Feldm. Rommel Festung Hoek van Holland

Bericht door PdK »

Hoi Gertjan,

Het verloop van Rommels bezoek is in een document bijgehouden van zo'n beetje minuut tot minuut. Helaas heb ik dit alleen niet in mijn bezit... Zal er proberen eens navraag bij te doen bij andere. Daar zou het in kunnen staan.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Bezoek Gen.Feldm. Rommel Festung Hoek van Holland

Bericht door The Viking »

Ha Peter...,

Zou mooi zijn als je het daar in terug kan vinden? Alvast bedankt.

Gr. Gertjan 8-)
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Bezoek Gen.Feldm. Rommel Festung Hoek van Holland

Bericht door The Viking »

Ha Peter....,

Heb je al eens iets kunnen achterhalen?

BVD

Gr. Gertjan 8-)
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Bezoek Gen.Feldm. Rommel Festung Hoek van Holland

Bericht door PdK »

Hé Gertjan,

Heb destijds navraag gedaan bij H Sakkers, maar het betreffende document is daar lastig te traceren. Verder heb ik geen actie meer ondernomen.
Toevallig staat nu wel deze foto's van '44 op ebay
http://www.ebay.nl/itm/170916008292?ssP ... 924wt_1163
http://www.ebay.nl/itm/180983080264?ssP ... 761wt_1163

Lijkt op de Moerdijk?

Groeten, Peter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Joop Schreuder †

Re: Bezoek Gen.Feldm. Rommel Festung Hoek van Holland

Bericht door Joop Schreuder † »

Peter, Gert-Jan,

Is inderdaad moerdijkbrug, oprit verkeersbrug.
Ik twijfel nog over de bunker achter de auto, kan de 501 "Scharnhorst" zijn maar moet dat nog uitzoeken aan de hand van een zichtlijn op de peiler van de spoorbrug en de landtong daar vlak voor...

Stellingen van het 719e (en ook andere onderdelen) werden vaak bezichtigd door officieren en generaals, vaak gecombineerd met een oefening. In de week daarna volgde een lijvig rapport met "verbeterpunten" aan het 719e met het verzoek zsm de genomen maatregelen terug te rapporteren.
Een bezoek werd grondig voorbereid, met name transport en verpflegung werd in een draaiboek met tijdtabel vastgelegd (zie onder) en daags voor de inspectie aan betreffende divisie gestuurd. Die had vervolgens maar te zorgen dat alles tot in de puntjes was geregeld.

Vandaar dat in dezelfde fotoserie een veerpont voorkomt. Ook het transport over water was geregeld, incl. luchtdekking van de luftwaffe.

Greetz,

Joop

aanvulling: ik heb geen gegevens van het bezoek van Rommel helaas.
KTB ReisplanJS.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Joop Schreuder † op 09 okt 2012, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bezoek Gen.Feldm. Rommel Festung Hoek van Holland

Bericht door AvB »

Leuk uitje, had wel meegewild!
Nicht ärgern - Nur wundern!
Joop Schreuder †

Re: Bezoek Gen.Feldm. Rommel Festung Hoek van Holland

Bericht door Joop Schreuder † »

Nog eentje dan...
Geen idee of dit Rommel betreft, er werd wat afgereisd....

Greetz,

Joop

aanvulling: bron ben ik ffe kwijt, heb inmiddels zoveel materiaal, maar volgens mij heb ik deze ooit eens van Jack K gekregen.
KTB ReisplanJS2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Bezoek Gen.Feldm. Rommel Festung Hoek van Holland

Bericht door tim »

Hoi joop, leuk om te lezen dat reinhard ook eenvoudige maaltijden uit de veldkeuken gebruikte zoals ook rommel dat deed.
Bovenstaand document heeft geen betrekking tot rommel, die kwam pas in maart"44 op inspectie in nederland.

Waarschijnlijk reinhard of een delegatie met christiansen?

Leuke bronnen voor de plaatselijke bunkeroloog:-) er viel meestal nogal wat te verbeteren..
Stp.xxxvll h wassenaarse slag, en stp. lh.m.l. bij ter heyde waren voorbeeldig uitgebouwd volgens een paar evaluatieverslagen die ik gelezen heb.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Bezoek Gen.Feldm. Rommel Festung Hoek van Holland

Bericht door tim »

Correctie, de eerste inspectie van Rommel in nederland was op 3 Januarie '44.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Bezoek Gen.Feldm. Rommel Festung Hoek van Holland

Bericht door The Viking »

Leuk, die draaiboeken! Idd alles tot in perfectie geregeld.

Gr. Gertjan 8-)
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
pauldijkstra

Re: Bezoek Gen.Feldm. Rommel Festung Hoek van Holland

Bericht door pauldijkstra »

Die Generalüberprüfung der Küste betreft de inspectie vanuit het 88e Legerkorps. Zijn ook terug te vinden in deze KTB's.
Van Rommel zit dit hier ook wel in, alleen heb ik de draaiboeken ervan nog nooit gezien.
Plaats reactie

Terug naar “Algemene Onderwerpen”