Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Discussie over de Feldmassiger Ausbau bouwwerken (veelal licht uitgebouwde werken met (baksteen/beton)wanden tot 1 meter dik).
Klasio †

Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door Klasio † »

Hallo,

Naast de T series Fa typen zijn er natuurlijk ook nog een aantal Fa Bunkers uit de Küver 400 en 500 series. Van een aantal van deze typen liggen er tekeningen in het NA BRV archief bij de Duitse tekeningen. Tevens worden er op de stellingkaarten van de Luftwaffe Schwere Flakbatterijen Katwijk en IJmuiden een aantal van deze typen aangegeven, zie bijgevoegde kaartuitsnede.

Samengevat zijn de volgende typen mij nu bekend:

470 Wasch-Häuschen für Küver
520 Kartoffel Einsaurungsgrube
530 Wasch- und Duschbaracke
537 Splittersicheres Wirtschaftsgebäude
573a Verpflegung
577 Kohle
579 Benzin
580 Garage

Kent iemand nog meer van deze 400/500 typen?
Heeft iemand mogelijk de BRV van LW F. Bat Katwijk/IJmuiden en dus ook van type 577. zou hier graag een schaaltekening van maken!
Heeft iemand mogelijk de Duitse tekeningen van 530 en 537 uit het NA, . zou hier graag een schaaltekening van maken!

Ik zal zo, in afzonderlijke posts, de tekeningen en gegevens van deze bunkertjes posten.

Groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Klasio † op 01 jul 2008, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Klasio †

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door Klasio † »

470 Wasch-Häuschen für Küver

Muurdikte: 22 cm metselwerk, Dakdikte: 10-15 cm beton.
O.a. gebouwd in de Tiger radarstelling op Terschelling.

Bron: Tekening in het BRV archief bij de Duitse tekeningen, (ref NA 2.13.167 inventaris nr.1032 “ LGK Holland Verw. III (Bau) B Wasch-Häuschen für Küver M1:50 datum 18-7-42 Zchng. Nr 470 Küver/h 2078/4“

Groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Klasio †

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door Klasio † »

520 Kartoffel Einsaurungsgrube

Muurdikte: 11 cm metselwerk Dakdikte: hout

Bron: Tekening in het BRV archief bij de Duitse tekeningen, (ref NA 2.13.167 inventaris nr. 1033 “LGK Holland Verw. III (Bau) B Kartoffel- ein Auerungsgrube M1:50 20.10.42 Zchng Nr 520“)

Iemand dit ooit 'in het echt' gezien?

Groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Klasio † op 01 jul 2008, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Klasio †

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door Klasio † »

530 Wasch- und Duschbaracke

Bron: Tekening in het BRV archief bij de Duitse tekeningen, (ref NA 2.13.167 inventaris nr. 1033 “LGK Holland Verw. III (Bau) B Wasch- und Duschbaracke 1:10 22-21-43 Zchng.nr. 530”. Men spreekt van tekening nummer 537, maar mogelijk is dit ook het typenummer van 500 serie?

Heeft iemand deze tekening uit het NA, (de laatste keer dat ik in het NA was, was de tekening niet beschikbaar! :evil: ) Ik zou er graag een tekening van maken.

Groeten, Klaas
Klasio †

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door Klasio † »

537 Splittersicheres Wirtschaftsgebäude

Bron: Tekening in het BRV archief bij de Duitse tekeningen, (ref NA 2.13.167 inventaris nr. 1033 “LGK Holland Verw. III (Bau) AB Splittersicheres Wirtschaftsgebäude M1:100 3-11-42 Zchng.Nr 537”) is een tekening van een Wirtschaftsgbäude. Men spreekt van tekening nummer 537, maar mogelijk is dit ook het typenummer500 serie?

Misschien is dit het zelfde gebouw als de kantines in de Luftwaffe radarstellingen?

Heeft iemand deze tekening uit het NA, (de laatste keer dat ik in het NA was, was de tekening niet beschikbaar! ) Ik zou er graag een tekening van maken.

Groeten, Klaas
Laatst gewijzigd door Klasio † op 01 jul 2008, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Klasio †

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door Klasio † »

573a Verpflegung

Muurdikte: 50 cm metselwerk (33 cm steen, 11 cm spouw, 6 cm steen). Dakdikte: ? Binnenmaat 2,60 x 6,00 m.

Ventilatieopeningen in spouwmuur. Bij ingang in rechterhoek een plek voor een kachel.

Bron: Komt voor op kaart van Luftwaffe Flak-batterijen Stp. XXXVIc L te Katwijk (2x) en Wn. 43a L te IJmuiden (3x). Volgens BRV tekening hoort deze bunker bij de kaartlocatie van type 573a.

Groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Klasio †

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door Klasio † »

577 Kohle

Bron: Komt voor op kaart van Luftwaffe Flak-batterijen Stp. XXXVIc L te Katwijk (1x) en Wn. 43a L te IJmuiden (1x).

Heeft iemand de BRV van en van deze LW flak Batterijen en dus ook mogelijk een tekening van deze 577?

Groeten, Klaas
Klasio †

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door Klasio † »

579 Benzin

Muurdikte: 55 cm beton Dakdikte: 30 cm beton Binnenmaat ruimte 2,50 x 3,00 m

Bron: Komt voor op kaart van Luftwaffe Flak-batterijen Stp XXXVIc L te Katwijk (1x) en WN 43a L te IJmuiden (1x). Volgens BRV tekening hoort deze bunker bij de kaartlocatie van type 579.

Groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Klasio †

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door Klasio † »

580 Garage

Muurdikte: 33 cm metselwerk (tot 55 cm versterkt op sommige plaatsen) Dakdikte: ? Binnenmaat 5,50 x 9,50 m.

Bron: Komt voor op kaart van Luftwaffe Flak-batterijen Stp XXXVIc L te Katwijk (1x) en WN 43a L te IJmuiden (1x). Volgens BRV tekening hoort deze bunker bij de kaartlocatie van type 580.

In de vloer een smeerput, of een afvoerput?

Groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Klasio †

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door Klasio † »

Hallo,

Op de 'andere' kaart van L'waffe Flakbat Katwijk worden nog meer 500 typenummers vermeld. Zie bijgevoegde kaartuitsnede, op de kaart zien we: 537a (groot!), 530, 520. Vreemd genoeg staat er ook een 615 op, lijkt me ook een Fa bunker?

520 = BRV L17, L24, L25, L27, L28 (BRV benaming: woonschuilplaats) Lijkt op kaart op Küver 467?
530 = BRV L16 (BRV benaming: Toiletgebouw)
537a = BRV L8 (BRV benaming: Kantinegebouw)

Heeft iemand de bijbehorende BRV bunkertekeningen?

De 537 kantine van de typetekening in het NA is dus te Katwijk daadwerkelijk gebouwd en aan vorm op BRV kaart lijkt het dus inderdaad te gaan om het kantinegebouw zoals ook in Bergen en in de radarstellingen Tiger en Salzhering is gebouwd?

Groeten, Klaas

P.S. Ik heb dit berichtje aangepast, BRV kaartje toegevoegd
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door Danny »

Het 537a Kantinegebouw:

Afbeelding
De bunker tijdens gebruik door de zeeverkenners. (Foto: Katwijkse Zeeverkenners)

Edit: Hier nog wat foto's van de binnenkant. Kies de 2e galerij.

http://www.katwijkinoorlog.nl/siteindex ... enu190.php" target="_blank
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Klasio †

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door Klasio † »

Hoi Danny,

Dit keer heb je me heel vrolijk gemaakt, fraaie foto's!

Groeten van een niet meer depressieve Klaas
Laatst gewijzigd door Klasio † op 03 jul 2008, 15:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door Danny »

Als Remco terug is, moet je hem even vragen om een overzichtsfoto van de zaal. Ik had toen nog mn oude camera zonder groothoek. Ik heb de bunker een tijd geleden met hem bezocht. Ook wel gaaf dat er een podium in de bunker zit. Ik probeer me dan echt voor te stellen hoe het er toendertijd uit gezien moet hebben. Ik denk dat het best een gezellige boel was. (Dat stel ik me er dan bij voor :P)

(Fijn dat je niet meer depressief bent Klaas ;) )

Groet,

Danny

Edit: Ze staan denk ik ook op Remco's site.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door maarten-stahlbeton »

hier een foto van een fresco die we onder het stukwerk ondekt hebben na een bezoekje een paar maanden geleden. Orgineel?
Afbeelding
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door Danny »

De scouting heeft de bunker ook lange tijd gebruikt. Er staat in de kleedruimte van het toneel ook een anker bijvoorbeeld. Maar ja, het zou natuurlijk origineel kunnen zijn.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Plaats reactie

Terug naar “Feldmässiger Ausbau bunkers”