loopgraven, al dan niet overdekt..

Discussie over de Feldmassiger Ausbau bouwwerken (veelal licht uitgebouwde werken met (baksteen/beton)wanden tot 1 meter dik).
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

loopgraven, al dan niet overdekt..

Bericht door tim »

Het topic over loopgraven:

Er zijn vele uitvoeringen van geheel baksteen met 33 centimter dik tooggewelf, tot exemplaren met muren van 1 meter dik en dito betonnen dak!
En natuurlijk de onoverdekte uitvoeringen van baksteen of hout.

Misschien leuk om wat foto's en andere gegevens te plaatsen..

Alvast wat info van het axis history forum: http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 4#p1787489

Gr, Tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: loopgraven, al dan niet overdekt..

Bericht door Bas de Mos »

Dan begin ik meteen met de vraag: waarvoor diende de goot die vaak in de muur zit? Zou dit kunnen zijn om in het donker de weg te kunnen vinden door met de hand aan die goot te lopen? Het idee dat het voor kabels zou zijn geloof ik niet echt, dan zouden er immers kabelbevestigingen in moeten zitten.
IMG_4273.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: loopgraven, al dan niet overdekt..

Bericht door WimVe »

sirpsycho schreef:...Het idee dat het voor kabels zou zijn geloof ik niet echt, dan zouden er immers kabelbevestigingen in moeten zitten.
Hoeft niet. Als er een pllank in heeft gezeten waarop de kabels gemonteerd werden. hetzelfde geld voor een evt. waterleiding.

Tijdens een bezoek aan een maginot fort is deze verklaring wel gegeven. Maar daar zaten de kabels dan ook echt er in. Idee is dat het de kabels beschermd bij vallende brokstukken.

Je kunt ik het donker ook je handen langs de muur laten gaan.
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: loopgraven, al dan niet overdekt..

Bericht door Bas de Mos »

WimVe schreef:
sirpsycho schreef:...Het idee dat het voor kabels zou zijn geloof ik niet echt, dan zouden er immers kabelbevestigingen in moeten zitten.
Hoeft niet. Als er een pllank in heeft gezeten waarop de kabels gemonteerd werden. hetzelfde geld voor een evt. waterleiding.

Tijdens een bezoek aan een maginot fort is deze verklaring wel gegeven. Maar daar zaten de kabels dan ook echt er in. Idee is dat het de kabels beschermd bij vallende brokstukken.

Je kunt ik het donker ook je handen langs de muur laten gaan.
Daar heb je een punt, ben alleen nog geen restanten hout tegen gekomen maar het is plausibel. Echter had elke bunker aan het gangenstelsel van mijn voorbeeldfoto z'n eigen stroomtoevoer uit ondergrondse bekabeling. Enige wat dan nog zou kunnen is telefoonkabel?

Het leek mij wel handig, als de goot bijvoorbeeld altijd aan de linker muur zit kun je dit gebruiken om de weg te vinden. Maar 't is een wilde gok ;)
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: loopgraven, al dan niet overdekt..

Bericht door AvB »

Ik denk ook dat deze goten voor kabels zijn gemaakt, voor het geval dat. Kabels hoeven dus niet geplaatst te zijn. Voor oriëntatie lijkt me de lichtschachten, oplichtende verf en de zaklampen van soldaten voldoende?

Misschien interessant om een inventarisatie te maken van bakstenen en andere gangencomplexen. Het lijkt inderdaad samen te vallen met de aanwezigheid van hoge duinen en het gevaar van stuifzand dat in loopgraven terecht komt. Ook zijn het vooral vroege Marinecomplexen? Raversijde, Vineta, Scheveningen-Nord, Noordwijk, Kernwerk IJmuiden?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Joop Schreuder †

Re: loopgraven, al dan niet overdekt..

Bericht door Joop Schreuder † »

Ik ga voor de theorie dat de goot is gemaakt voor kabels of leidingen. De gangen en loopgraven zijn vrij nauw, volgens voorschrift moet een soldaat met bepakking er net erdoorheen kunnen lopen. Indien kabels of leidingen met de bekende klemmen of zadels rechtstreeks- of met een houten regel op het muurwerk worden aangebracht wordt een aanzienlijk risico geïntroduceerd voor het met de uitrusting blijven haken achter de kabelbevestigingen. Naast de vertraging die dit oplevert voor de manschappen kan dit in het ergste geval leiden tot beschadiging of onderbreking van kabels en leidingen. Een gladde afwerking van wanden en plafond voorkomt dit.

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: loopgraven, al dan niet overdekt..

Bericht door tim »

Inderdaad kabelgoot, ik meen wel een resten van kabelklemmen in deze sparing te hebben gevonden.
Aan het begin van deze gang zat een zekeringkast.

Verder denk ik niet dat het specifiek met vroege bouw te maken heeft, vooral later in de oorlog werden overdekte loopgraven noodzakelijk i.v.m. de geallieerde luchtoverwicht.
Verplaatsen onder de grond, vechten vanuit open loopgraven en geschutsopstellingen.

Ook aan het landfront van scheveningen zijn veel overdekte loopgraafstelsels gebouwd..
In kva schagen ook, ook in batterijen divieartillerie in verschillende stp. Gruppen. In nl.

Gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: loopgraven, al dan niet overdekt..

Bericht door Bas de Mos »

Nou dan heb ik geen voet meer om op te staan :D Bedankt voor het meedenken.
Joop Schreuder †

Re: loopgraven, al dan niet overdekt..

Bericht door Joop Schreuder † »

Misschien wat vergezocht, maar de goot is ook heel goed bruikbaar als vernielingsvoorbereiding :ugeek:

Groet,

Joop
Hohlgang Sprenganlage.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: loopgraven, al dan niet overdekt..

Bericht door Bas de Mos »

Bij een kruispunt houdt de goot vaak op, om effe later weer verder te gaan. Vraag me af hoe ze dit oplosten, langs het plafond ofzo?
Untitled_Panorama1_1.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Joop Schreuder †

Re: loopgraven, al dan niet overdekt..

Bericht door Joop Schreuder † »

Vraag me af hoe ze dit oplosten, langs het plafond ofzo?
Als dit zo is gedaan moeten er bevestigingsgaten achter gebleven zijn. Of er zijn buizen ingestort/gemetseld. Heb er eigenlijk noot op gelet tijdens site surveys.

De foto uit je post geeft een gemetselde aansluiting van de standaard loopgraafconstructie op een bunker weer. Kan je mooi zien aan het verschil in metselwerk. Je zou verwachten dat de sparingen voor kabelinvoer van de bunker op één of andere manier aangesloten zijn op de sleuf in de loopgraaf. Op de foto zie ik geen (resten van ) kabelbevestigingen.

Wordt vervolgd...

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
Dominique
Berichten: 218
Lid geworden op: 20 nov 2012, 19:54
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: loopgraven, al dan niet overdekt..

Bericht door Dominique »

sirpsycho schreef:Bij een kruispunt houdt de goot vaak op, om effe later weer verder te gaan. Vraag me af hoe ze dit oplosten, langs het plafond ofzo?
Untitled_Panorama1_1.jpg
Waar is dat?
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: loopgraven, al dan niet overdekt..

Bericht door tim »

Widerstandnest 66, stutzpunktgruppe Scheveningen.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: loopgraven, al dan niet overdekt..

Bericht door Bas de Mos »

De vraag komt weer op nu we met bekabeling bezig zijn in Kijkduin. Ik heb ook eens van iemand gehoord dat er klemmetjes werden gebruikt die door middel van veertjes zichzelf in de goot zouden klemmen. Dat is best plausibel want ik kom werkelijk nergens resten van kabelbevestigingen tegen, maar zonder onderbouwing of bewijs blijft wat mij betreft de vraag onbeantwoord.

In een gang waar ze het gootje niet hebben toegepast of zijn vergeten vonden we wel bakelieten kabelklemmetjes op de muur op de hoogte waar normaal de goot zit. Dat zegt natuurlijk wel wat!
IMG_2820.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: loopgraven, al dan niet overdekt..

Bericht door Remco de Goede »

Ik ben ook enkel de bakkelieten klemmen tegengekomen, die met die veertjes heb ik nooit gezien, maar dit zijn wel items die wellicht bij het verwijderen van de kabel snel kapot gingen?
Plaats reactie

Terug naar “Feldmässiger Ausbau bunkers”