Schuttersputten van beton

Discussie over de Feldmassiger Ausbau bouwwerken (veelal licht uitgebouwde werken met (baksteen/beton)wanden tot 1 meter dik).
Gebruikersavatar
bram
Berichten: 190
Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:52
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Schuttersputten van beton

Bericht door bram »

Bedankt voor de reacties. Het is me inmiddels duidelijk dat dit een Dekcungslocher is.
Overigens is er vandaag bij de restauratie van front I-II een Tobruk gevonden. Op de BRV tekeningen was die wel ingetekend, maar in het veld was er niets van te zien. Het ding bleek compleet ingegraven.
Bram
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Schuttersputten van beton

Bericht door tim »

ha paul,de term einmanslocher is een simpele verbastering die veel mensen zonder nadenken overnemen.
zoals boven vermeld. deckungsloch of panzerdeckungsloch(er in meervoud)
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Schuttersputten van beton

Bericht door WimVe »

tim schreef:ha paul,de term einmanslocher is een simpele verbastering die veel mensen zonder nadenken overnemen.
zoals boven vermeld. deckungsloch of panzerdeckungsloch(er in meervoud)
gr, tim
Ik denk dat er ook nog een verschil zit tussen: Deckungsloch en een Panzerdeckungsloch. In het eerste geval geeft het "Loch" "Deckung" aan een "Mann". In het 2de geval ook nog in het geval dat er een Panzer over je gat heen rijdt.... Daarom zal de rand versterkt zijn of de constructie zodanig dat je niet een stuk korter wordt :mrgreen:
Gebruikersavatar
Nathan
Berichten: 286
Lid geworden op: 12 feb 2008, 11:37
Locatie: Spijkenisse

Re: Schuttersputten van beton

Bericht door Nathan »

WimVe schreef:Ik denk dat er ook nog een verschil zit tussen: Deckungsloch en een Panzerdeckungsloch. In het eerste geval geeft het "Loch" "Deckung" aan een "Mann". In het 2de geval ook nog in het geval dat er een Panzer over je gat heen rijdt.... Daarom zal de rand versterkt zijn of de constructie zodanig dat je niet een stuk korter wordt :mrgreen:
Nee Wim, dat denk je inderdaad en "daarom" zijn de wanden niet versterkt, zoals jij denkt. Sorry hoor, maar het lijkt eerder alsof je de woorden aan het analyseren bent, dan je te baseren op documenten of bronnen voor je bewering.... :|
Stafford

Re: Schuttersputten van beton

Bericht door Stafford »

Bram begrijp ik het nou goed dat ze in hellevoetsluis de bunkers weer gaan "opknappen" en omhooghalen e.d wat gaan ze er daarna mee doen gewoon zoals de rest van de vesting opkanppen en laten staan ..?? wel super heb zelf 23 jaar in hellevoetsluis gewoond en veel in deze bunkers rond gehangen/gezworven leuk dat ze er nu eindelijk wat mee doen !!! wat doen ze met de "waterbunker" ??? ( deze zou uitkomen in/bij de bunker die in het water staat bij het strandje bij de vuurtoren)
Gebruikersavatar
bram
Berichten: 190
Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:52
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Schuttersputten van beton

Bericht door bram »

Hé Stafford.

Het hele gebied van het front I-II wordt aangepakt. Op onze site http://www.fronttaal.info kan je het e.e.a. volgen. Het is nu wel de vraag of de Tobruk volledig zichtbaar blijft. De ingang ligt namelijk bijna 3 m. onder het maaiveld op die plek. Voor de inrichting is dit niet makkelijk. Dit deel van het front I-II wordt wel in het tijdsbeeld van WOII gebracht.
Overigens is de waterbunker feitelijk een kazemat voor flankerend geschut dat in vesting termen ook wel een caponnière genoemd wordt. Dit is een Nederlands onderdeel van het front I-II en gebouwd in 1880.
Er is geen verbinding met het object in het water voor het strand. Helaas wellicht, maar het object bij het strand is een caisson dat tijdens de bouw van de Haringvlietdam is achter gebleven. Beide objecten hebben dus niets met elkaar te maken.
Dit object is van binnen ook opgeknapt. Tijdens rondleidingen van onze stichting kun je ook binnen kijken. In de winter is het echter een vleermuis overwinteringsplek en mogen we er niet in.
Bram
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Schuttersputten van beton

Bericht door ducatim901 »

Ha die Bram,
Waar moet deze tobruk ergens liggen?
Ik heb vorige week niets gezien maar de locatie zegt mij dan ook helemaal niks!
Heb je preciezere plaatsaanduiding (lees kaartje of plattegrond).
Om nou twee keer voor jan doedel naar Hellevoetsluis te rijden voor een tobruk.........
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Stafford

Re: Schuttersputten van beton

Bericht door Stafford »

@ bram Gaaf zeg als ik weer eens in hellevoet ben ga ik zeker eens langs wanneer is het open ?? of is het altijd toegankelijk ???

dat van die caisson in het water wist ik niet er werd altijd gezegt dat die 2 "bunkers"met elkaar in verbinding stonden !!! gaaf initiatief ben benieuwd en ga zeker snel eens langs !!!!
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Schuttersputten van beton

Bericht door Danny »

Hier eentje die bij toeval na veel harde wind naar boven kwam zetten. In Katwijk heb ik er al heel veel gevonden in de afgelopen jaren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Schuttersputten van beton

Bericht door ErwinZ »

Multi functioneel. Ook inzetbaar als munitie nis.

Gevonden ergens op Axis forum.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Schuttersputten van beton

Bericht door tim »

Ha Erwin, dit lijken gezien de ellipsvorm rioolbuizen te zijn..
Nog multifunctioneler!:-)
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Plaats reactie

Terug naar “Feldmässiger Ausbau bunkers”