58c Tobruk

Discussie over de Feldmassiger Ausbau bouwwerken (veelal licht uitgebouwde werken met (baksteen/beton)wanden tot 1 meter dik).
Joop Schreuder †

Re: Tobruk

Bericht door Joop Schreuder † »

Tom,

Op de foto "trapje met betonnen toegangsluik" zie je een stuk hout. Volgens mij is dat een restant van het originele houten luik, wat zou betekenen dat ze later gewoon een laag beton over het gesloten houten luik hebben gestort.

Greetz,

Joop.
Tom Oliviers

Re: Tobruk

Bericht door Tom Oliviers »

Ja, of dit houten plankje is nog een restant van de bekisting waarop ze later het beton gegoten hebben, en de scharnierende armen dienden enkel om het beton op zijn plaats te houden. Anyway, toen de ringstand gegoten is geweest was deze origineel met een sportladder schacht, het betonnen dak/luik is een modificatie van die ringstand later in de oorlog, waar ze ook een zijwand van de schacht uitgebroken hebben om daar een normale toegang door te creeëren.

Denk ik hee

Tom
luchtkastelen 40-45

Tobruk met klimschacht

Bericht door luchtkastelen 40-45 »

Tobruk met klimschacht en toegang vanaf maaiveld is ook gebouwd rondom vliegveld Leeuwarden. Reden: hoge grondwaterstand.

Om dezelfde reden (hoge grondwaterstand) is langs het spoor in Alphen a/d Rijn een Tobruk half boven de grond gebouwd met een voorportaal en alleen de bovenste helft van de toegang als kruipgat. Fotobijlage is uit 2004, met een provisorische plaat voor de ingang (niet origineel!). Deze Tobruk is door de Gemeente Alphen als monument aangewezen en met plaatselijke vrijwilligers helemaal opgeknapt. Staat tegenwoordig met een bankje en infobordje te pronken langs een wandelpad in een park.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Tom Oliviers

Re: Tobruk

Bericht door Tom Oliviers »

Mooi!

Dat is super voor de bunkers als ze die opknappen, zolang ze er maar niet teveel aan veranderen of hun eigen visie aan geven...
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Tobruk

Bericht door Ties »

Ik ben momenteel bezig met een tobruk leeg te graven in Groningen, wat opvallend is, is dat er een 10cm. hoog muurtje onder aan de ingang zit, dit om vermoedelijk water tegen te houden(geen foto aanwezig)
Binnenin heb ik de eerste drie traptreden reeds zichtbaar gemaakt en het dak heb ik ook al verwijderd van grond.

Het is een ietswat grotere tobruk (type voor mij onbekend) dan normaal, dus erg veel graafwerk, maar hij hoeft natuurlijk niet gelijk leeg.

Hier een paar foto's van hoe het er eerst uitzag en hoe het er nu uitziet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 210
Lid geworden op: 26 feb 2008, 17:12

Re: Tobruk

Bericht door Maarten »

Mooi werk, op eigen initiatief?
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Tobruk

Bericht door Remco de Goede »

Taakstraf ;) :lol:
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Tobruk

Bericht door WimVe »

Enerzijds goed werk maar maken "we" objecten zo niet beter toegankelijk voor de overal vertegenwoordigde graffiti *&^%$.
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Tobruk

Bericht door Bunkertju »

Hoi Ties

Zo'n ingang heb ik al eerder gezien in Boulogne ... Waarschijnlijk en extra protectie tegen de weersomstandigheden
of gewoon een extra bescherming tegen "Vijandelijk" vuur.

Grtzz

Jan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Tobruk

Bericht door ErwinZ »

WimVe schreef:Enerzijds goed werk maar maken "we" objecten zo niet beter toegankelijk voor de overal vertegenwoordigde graffiti *&^%$.
Volgens mij staat de tobruk op een industrie terrein dus dan valt het hopelijk mee Wim.

De tobruk staat onder NAP dus het lijkt mij dat de verhoogde ingang te maken heeft met de waterstand.

Goed bezig met je taakstraf Ties :D
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Tobruk

Bericht door Ties »

Haha, het is allemaal eigen initiatief, als het een taakstraf zou zijn zou ik het meer dan leuk vinden, dus geen taakstraf:D Dat met dat muurtje bedoel ik trouwens op een andere manier, deze bevindt zich bovenop de eerste traptrede.

Bang voor vandalisme hoef je niet te zijn.
Ten eerste het terrein wordt 24/7 bewaakt
Ten tweede, je moet een goede reden hebben om het terrein te betreden
Ten derde, je moet em weten te vinden
Ten vierde, als je hem hebt gevonden moet je ook nog es zin heben om er heen te lopen tussen de zware begroeiing.

Groeten en bedankt voor de positieve reacties ;)
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Tobruk

Bericht door Ties »

Hier in Groningen valt het bunker graffiti gehalte trouwens heel erg mee, het meerdendeel is er vrij van...
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Tobruk

Bericht door Ties »

Vandaag weer twee uurtjes aan het graven geweest, helaas staat er een laag water in de ingang dus ben ik maar bij het schietgat bezig geweest, deze is nu bijna leeg, helaas ligt hier alleen een dikke laag aan metaal in(o.a. veel prikkeldraad) dus volgende keer een haak mee en alles er uit sjorren. Het is nog ong. 10 á 20 cm tot de bodem. Ook heb ik al een kijkje kunnen nemen in een vertrekje, deze ligt tot 15cm. onder het dak vol met grond.
Een grijs verleden...
a.weijerman
Berichten: 207
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:28

Re: Tobruk

Bericht door a.weijerman »

h.h.h - Bekend fenomeen!
... met een ijzerzaag in de grond zagen en dergelijk capriolen uit halen terwijl je op je zij ligt in de blubber..
Heerlijk!
Weer eens stuk muur schoon... / .. vloer zichtbaar na decennia..
Dat soort werk, zeer bevredigend is mijn ervaring.
Ties, veel plezier verder!
Hoi, Lex.

oh ja; en die grafitti spuiters daar moet je gewoon totale lak aan hebben; anders kan je NOOIT meer iets doen.. oh ja; en gewoon op zoek gaan naar hun scootertjes (met een spuitbus in de binnenzak!) :D
- lik op stuk als je ze kent -
Gebruikersavatar
Janus X
Berichten: 714
Lid geworden op: 15 nov 2009, 02:28
Locatie: Koudekerke (zld)

Re: Tobruk

Bericht door Janus X »

Onze nieuwe president Rutte zei dat je een inbreker wel op zijn muil mag tikken, uhm deze personen dan ook, zijn wel vandalisten dan :mrgreen:
Haha

Gr, Ramon
;)
a.weijerman schreef:h.h.h - Bekend fenomeen!
... met een ijzerzaag in de grond zagen en dergelijk capriolen uit halen terwijl je op je zij ligt in de blubber..
Heerlijk!
Weer eens stuk muur schoon... / .. vloer zichtbaar na decennia..
Dat soort werk, zeer bevredigend is mijn ervaring.
Ties, veel plezier verder!
Hoi, Lex.

oh ja; en die grafitti spuiters daar moet je gewoon totale lak aan hebben; anders kan je NOOIT meer iets doen.. oh ja; en gewoon op zoek gaan naar hun scootertjes (met een spuitbus in de binnenzak!) :D
- lik op stuk als je ze kent -
Wahnsinnige Fahrt Voraus !
Plaats reactie

Terug naar “Feldmässiger Ausbau bunkers”