"Dordrecht 400 jaar garnizoensstad"

Interessante dagen, rondleidingen, openstellingen en activiteiten m.b.t. tot de Wereldoorlogen en/of Fortificaties
Joop Schreuder †

"Dordrecht 400 jaar garnizoensstad"

Bericht door Joop Schreuder † »

Ons oorlog- en verzetsmuseum 1940-1945 in Dordrecht bestond gisteren 30 jaar.
Reden voor een feestje. We hebben een thema expositie gemaakt met als thema "Dordrecht 400 jaar garnizoensstad"
De rode draad hier doorheen is het ontstaan en de geschiedenis van de Pontonniers, later aangevuld met de Torpedisten. Hieruit is de tegenwoordige Genie ontstaan, bij de forumgenoten wel bekend van de bouw en inrichting van verdedigingslinies en fortificaties. Ik nodig jullie dan ook uit om eens te komen kijken (en het bijbehorende boek aan te schaffen ;-).

We doen in ons museum meestal de dingen anders dan anderen. Gisteren werd de opening dan ook verricht door onze burgemeester Dhr. A. Brok, samen met de Commandant der Strijdkrachten, Generaal T. Middendorp en de Commandant Regiment Genietroepen Kol. B. Valk. Voor de rugdekking zorgde Britse militair attaché. Dat het daarna heel gezellig werd en dat ik weer heel wat wijzer geworden ben moge duidelijk zijn.

Generaal Middendorp schreef na afloop op zijn faceboekpagina het volgende:
"Dordrecht is ruim 400 jaar garnizoensstad. Dan is het voor mij als genist natuurlijk extra bijzonder om een openingstoespraak te houden bij de tentoonstelling ‘Dordrecht Garnizoensstad’. Mooi om te zien hoe het museum de militaire geschiedenis van Dordrecht voor het voetlicht brengt. Van het Korps Pontonniers, Torpedisten, depot Spoorwegtroepen en de Koninklijke Marechaussee; je krijgt echt beeld van de vele militairen die hier door de jaren heen leefden en werkten. Aanrader!"

Greetz en wellicht tot ziens,

Joop
Garnizoensstad.jpg
Opening 2.jpg
Opening 1.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Agenda”