lezing nationaal archief

Interessante dagen, rondleidingen, openstellingen en activiteiten m.b.t. tot de Wereldoorlogen en/of Fortificaties
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: lezing nationaal archief

Bericht door maarten-stahlbeton »

gooi maar online paul :mrgreen:
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: lezing nationaal archief

Bericht door Ruud »

ducatim901 schreef:Ha die Ruud, van de tekeningen heb ik ook HvH en DH maar van de rest (de geschreven docs.) is er geen inventaris....
Althans niet dat ik weet.........
JK.
Jij bedoelt de correspondentie ? Veel is hiervan ook terug te vinden in de (eigen) gemeentearchieven lijkt mij. Wat bedoel je dan met 'wat verdwenen is'?
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
pauldijkstra

Re: lezing nationaal archief

Bericht door pauldijkstra »

Hai mensen,

Hier iets wat lijkt op BRV documentatie die in het NIMH gezeten heeft of nogsteeds ligt. Mocht dit niet relevant zijn dan gooi ik het er weer vanaf: http://atlantikwall.pauldijkstra.nl/pdf ... 5-5313.pdf" target="_blank

Groeten,

Paul
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: lezing nationaal archief

Bericht door ducatim901 »

Ondanks dat ik het archief nog maar een keer of tien heb bezocht heb ik het idee dat er een toch een deel geraust is, don't ask me why maar er zijn gewoon dingen die missen, je moet me nu even niet vragen wat maar er missen wel delen.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: lezing nationaal archief

Bericht door Ruud »

pdijkstra schreef:Hai mensen,

Hier iets wat lijkt op BRV documentatie die in het NIMH gezeten heeft of nogsteeds ligt. Mocht dit niet relevant zijn dan gooi ik het er weer vanaf: http://atlantikwall.pauldijkstra.nl/pdf ... 5-5313.pdf" target="_blank" target="_blank

Groeten,

Paul
Paul, dank voor de index. heb voor volgende maand een afspraak staan, zal eens het eea opvragen. Kan ik wat voor je meepakken? (via PM).
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
jan lugtmeijer †

Re: lezing nationaal archief

Bericht door jan lugtmeijer † »

Ik heb in het NIMH alleen maar van Hoek van Holland tekeningen gevonden. De rest zijn alleen maar wijzigingsbladen
Klasio †

Re: lezing nationaal archief

Bericht door Klasio † »

Hoi Paul,

Die referenties dat zijn, zoals Jan ook al aangeeft, alleen de wijzigingsbladen. Heb je helemaal niets aan... Ik denk dat we gewoon even geduld moeten hebben tot het Nationaal Archief de index van het BRV archief op de site zet. Of gewoon even langs gaan en ouderwets door de indexboeken bladeren.

Groeten, Klaas
Klasio †

Re: lezing nationaal archief

Bericht door Klasio † »

Hallo,

Hier, als bijlage, nog even een voorbeeldje van de info zoals die te vinden is in de door Paul opgegeven NIMH index 407. Het betreft hier de zogenaamde wijzigingsbladen. Op deze bladen staan dus alleen maar overzichten van door de BRV opgemeten bunkers. dus GEEN bunkertekeningen of kaarten. Bovendien is bekend dat de info "gesloopt" op deze lijsten vaak niet klopt, bunkers aangegeven als gesloopt waren in werkelijkheid slechts op de nominatie om gesloopt te worden of (gelukkig!) slechts ondergewerkt. In het BRV archief ztten dezelfde soort overzichtslijsten, maar dan heb je ook nog de door het BRV gemaakte bunkertekeningen en de kaarten!

Bijgevoegd, als voorbeeldje, de wijzigingslijst ref NIMH toegangsnummer 407 214 van de gemeente 'Steenbergen en Kruisland'. Bijzonder op dit lijstje is S13 'Voetstuk voor luisterapparaat", dit was een van de Würzburg Riese sokkels van de radarstelling aldaar. De andere WR sokkel was Ph.27 bij St. Phillipsland. Binnenkort moet ik dus echt eens naar het BRV om de kaart en tekeningen van deze (tot voor kort voor mij onbekende) radarstelling te bekijken!

Groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
pauldijkstra

Re: lezing nationaal archief

Bericht door pauldijkstra »

Beste mensen,

Ik heb het toegangsnummer van het BRV in het Nationaal Archief gevonden: Bureau Registratie Verdedigingswerken (Bunkerarchief) van het ministerie van Defensie (1937-1992), toegang 2.13.167

Heb even gebeld met het NA, zij zeggen: "Ja, sorry het is een verzuim van ons dat het nog niet digitaal raadpleegbaar is, maar als u even een mailtje stuurt ga ik er voor zorgen dat er een digitaal overzicht van op de site komt." Dat heb ik gedaan, en ze gaan er nu heel snel mee bezig om een digitaal overzicht te maken van de aanwezige tekeningen.

Overigens is het vanaf vandaag wél raadpleegbaar in de studiezaal van het NA!

Veel succes met speuren!

Groet,

Paul
Klasio †

Re: lezing nationaal archief

Bericht door Klasio † »

Hoi Paul,

Goede actie!

Groeten, Klaas
pauldijkstra

Re: lezing nationaal archief

Bericht door pauldijkstra »

Klasio schreef:Hoi Paul,

Goede actie!

Groeten, Klaas
Hun verdiende loon... ik wil gewoon het BRV kunnen bekijken vanuit mijn luie stoel, en vanaf een afstandje kopieeën bestellen :D

Gr,

Paul
pauldijkstra

Re: lezing nationaal archief

Bericht door pauldijkstra »

Hai,

Ze zijn echt snel bij het NA. Ik kreeg per mail de digitale inventaris van het BRV: http://atlantikwall.pauldijkstra.nl/pdf ... rchief.doc" target="_blank

Veel plezier ermee jongens!

Groet,

Paul
jan lugtmeijer †

Re: lezing nationaal archief

Bericht door jan lugtmeijer † »

Heb alle 501 pagina's doorgebladerd en pas de laatste 20 pagina's werden echt interressant. Het Duitse kaartmateriaal :mrgreen:
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: lezing nationaal archief

Bericht door PdK »

Heeft iemand nog iets over het BRV in het (NOS) nieuws gezien?
Ik werd via het Atlantikwall Museum gebeld door de NOS redactie over de zogenaamde recentelijk verschenen "Geheime bunkertekeningen" in Den Haag. Dit zou blijkbaar landelijk nieuwswaardig zijn.. Ik heb ze nog gepoogd uit te leggen hoe 'geheim' het nu eigenlijk is. Dus ik hoop ook eigenlijk dat ze hier geen nieuws van hebben gemaakt?
pauldijkstra

Re: lezing nationaal archief

Bericht door pauldijkstra »

PdK schreef:Heeft iemand nog iets over het BRV in het (NOS) nieuws gezien?
Ik werd via het Atlantikwall Museum gebeld door de NOS redactie over de zogenaamde recentelijk verschenen "Geheime bunkertekeningen" in Den Haag. Dit zou blijkbaar landelijk nieuwswaardig zijn.. Ik heb ze nog gepoogd uit te leggen hoe 'geheim' het nu eigenlijk is. Dus ik hoop ook eigenlijk dat ze hier geen nieuws van hebben gemaakt?
Nee geen nieuws... Sorry Peet :p

Gr,

Paul
Plaats reactie

Terug naar “Agenda”