Mini Symposium Is de Atlantikwall een toeristisch fenomeen?

Interessante dagen, rondleidingen, openstellingen en activiteiten m.b.t. tot de Wereldoorlogen en/of Fortificaties
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Mini Symposium Is de Atlantikwall een toeristisch fenomeen?

Bericht door Remco de Goede »

Gaan er nog mensen van hier naar dit mini symposium volgende week vrijdag? Ik heb op zich wel zin om te gaan.

Is de Atlantikwall een toeristisch fenomeen?

In de Nederlandse kuststreek liggen nog vele overblijfselen van de Atlantikwall, de verdedigingslinie die de Duitsers tijdens de Tweede Wereldoorlog hebben aangelegd. De belangstelling voor dit historische erfgoed neemt de laatste jaren sterk toe. Op steeds meer plaatsen worden bunkers opgeknapt en voor het publiek opengesteld.

De vraag is waar die fascinatie voor de Atlantikwall (en militair erfgoed in het algemeen) nou precies vandaan komt? Zou je, nu de interesse groeit, een toeristische trekpleister van de Atlantikwall kunnen maken? Zelfs voor de honderdduizenden Duitse toeristen die elk jaar onze kuststreek bezoeken?

Deze vragen staan centraal tijdens een symposium dat op vrijdagmiddag 5 juni, aan de vooravond van de tweede Bunkerdag, wordt gehouden in het Museon in Den Haag. De bijeenkomst is een initiatief van de stichting Europees Erfgoed Atlantikwall die daarmee een inhoudelijke bijdrage wil leveren aan de discussie over de betekenis en beleving van de Atlantikwall.

Sprekers zijn Stephen Hodes, mede-oprichter en partner van LAgroup, adviesbureau voor de vrije tijds- en cultuursector, Niko Rollmann, o.a. auteur van Die Stadt unter der Stadt over het ondergrondse Berlijn, en Gerard Nijssen, beeldresearcher voor o.a. Andere Tijden.

Gert-Jan van Rijn, programmamanager-educator van gastheer Museon, opent de middag met een korte inleiding over de gevolgen van de aanleg van de Atlantikwall voor Den Haag. Dagvoorzitter is Geert-Jan Mellink, oprichter van de stichting Europees Erfgoed Atlantikwall.

Meldt u nu aan voor deze interessante middag door een mail te sturen naar ehaaijer@wvhcommunicatie.nl onder vermelding van uw naam en organisatie. Voorafgaand aan het symposium is er gelegenheid om in het Museon de tentoonstelling Den Haag en de Atlantikwall - Oorlog in de stad van vrede te bezoeken.

Datum:
Locatie:
Prijs:

Rekeningnummer:

Aanmelden:
Vrijdag 5 juni 2015, van 13:30 tot 17:30 uur
Museon, Stadhouderslaan 37, Den Haag
€ 30,00, inclusief bezoek aan de tentoonstelling Den Haag en de Atlantikwall - Oorlog in de stad van vrede en bezoek aan de Bunkerdag op zaterdag 6 juni.
NL 13 TRIO 0784 7475 55 t.n.v. Stichting Europees Erfgoed Atlantikwall, onder vermelding van uw eigen naam.
Eva Haaijer, ehaaijer@wvhcommunicatie.nl

Programma


13:30 – 14:00

14:00 – 14:15


14:15 – 14:30


14:30 – 15:00


15:00 – 15:30




-Pauze-

15:45 – 16:15



16:15 – 16:45


16:45 – 17:30

Inloop met koffie en thee

Openingswoord door Marco van Baalen, voorzitter stichting Europees Erfgoed Atlantikwall en directeur Haags Historisch Museum

Gert Jan van Rijn- Conservator Museon.
Over de invloed van de Atlantikwall op de stad Den Haag.

Verrassende spreker over de fascinatie voor militair erfgoed. Wat is er nou zo leuk aan een ruïne van een kasteel of een donkere, vochtige bunker?

Niko Rollman - auteur ‘Die Stadt unter der Stadt: Das Unterirdische Berlin’, expert op het gebied van ondergronds Berlijn
Hoe kijken Duitsers aan tegen hun eigen erfgoed over de grens? Over Duitse toeristen, bunkers en gevoeligheden in de omgang. (Engels gesproken)



Stephen Hodes - medeoprichter LAGroup
Erfgoed behouden en publiek trekken. Over wat er wel en vooral ook niet werkt wanneer erfgoed ingezet wordt om toerisme te stimuleren.

Gerard Nijssen – Beeldresearcher, o.a. van Andere Tijden en series als In Europa en De Oorlog.
Historisch filmmateriaal met toelichting over de Atlantikwall en de Tweede Wereldoorlog.

Borrel

http://datawvh.nl/Bunkerdag/persbericht ... index.html
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Mini Symposium Is de Atlantikwall een toeristisch fenomeen?

Bericht door ducatim901 »

Leuk maar het gaat natuurlijk alleen over geld verdienen, 30 Eu voor een dag.
Een dagje met andere bunkerofielen in het veld is leerzamer.
Dat die Symposia door de weeks zijn zegt voor mij al genoeg.
Die zijn meer voor de "profi's" onder ons en niet voor goedwillende hobbyisten die er vrij voor moeten nemen.
Ik kan beter een eigen opinie vormen in het archief (of boeken lezen) dan een half uurtje naar iemand luisteren (wa toch al niet één van mijn goede kanten is.).
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Mini Symposium Is de Atlantikwall een toeristisch fenomeen?

Bericht door Remco de Goede »

We luisteren liever naar joi Jack ;)
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Mini Symposium Is de Atlantikwall een toeristisch fenomeen?

Bericht door ducatim901 »

Voor 30 Eu mag dat wel hoor.
Ken ik effe vangen?
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Mini Symposium Is de Atlantikwall een toeristisch fenomeen?

Bericht door Remco de Goede »

Kan nog leukere dingen verzinnen voor 30€. Jou kan ik volgende week zaterdag wel weer voor niks aanhoren denk ik ;)
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Mini Symposium Is de Atlantikwall een toeristisch fenomeen?

Bericht door ducatim901 »

Hoezo, Kom je ook naar Assen voor de Ducati Club Races......awesome stuff!
Gezellig, altijd die duffe bunkers gaat ook vervelen.
Heb nog wel een plekkie in de tent vrij, wel je eigen slaapzak en luchtbed meenemen.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Mini Symposium Is de Atlantikwall een toeristisch fenomeen?

Bericht door Ruud »

Idd ... gaat weer over euro's, ben benieuwd of de Atlantikwall er beter van wordt! Maar goed, er is wel weer even aandacht voor de linie en dat is goed.
G,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Mini Symposium Is de Atlantikwall een toeristisch fenomeen?

Bericht door Remco de Goede »

ducatim901 schreef:Hoezo, Kom je ook naar Assen voor de Ducati Club Races......awesome stuff!
Gezellig, altijd die duffe bunkers gaat ook vervelen.
Heb nog wel een plekkie in de tent vrij, wel je eigen slaapzak en luchtbed meenemen.
JK
Mag ik daar met mn suzuki ook komen. Kom je niet naar de bunkerdag dus?
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Mini Symposium Is de Atlantikwall een toeristisch fenomeen?

Bericht door ducatim901 »

T'is jammer maar ik heb ook zo mijn prio's.
DCR mag je gerust komen, ik ga ook met de Beemer, lekker relaxed, praatje maken, genieten van de techniek en met een beetje geluk van het lekkere weer.
Desnoods kom je Zondag even kijken.
In de KTM RC Cup rijdt iemand mee uit Berkel.
Leuk om te volgen!

Maareh BACK ON TOPIC!
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mini Symposium Is de Atlantikwall een toeristisch fenomeen?

Bericht door AvB »

Ik ga er heen. Interessant om te horen hoe men over 'jouw' bunkers praat. En daar kan een goedwillende hobbyist zeker aan bijdragen. Inderdaad jammer dat het dan doordeweeks moet.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Mini Symposium Is de Atlantikwall een toeristisch fenomeen?

Bericht door ErwinZ »

Lijkt me wel interessant. Maar niet genoeg om er een dag vrij voor te nemen.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Mini Symposium Is de Atlantikwall een toeristisch fenomeen?

Bericht door Remco de Goede »

Dan zie ik je denk ik daar wel Arthur, maar we spreken komende zaterdag wel in Hellevoetsluis.
Plaats reactie

Terug naar “Agenda”