1./1230 H.K.A.A. Heeres Küsten Batterie 'de Koog'

De Stützpunktgruppe Texel
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 2779
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: 1./1230 H.K.A.A. Heeres Küsten Batterie 'de Koog'

Bericht door tim » 31 dec 2008, 21:48

ik denk dat arthur doelde op de 2 cm flak op het dak van een FA bunker?
gr , tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung

Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 3605
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: 1./1230 H.K.A.A. Heeres Küsten Batterie 'de Koog'

Bericht door ducatim901 » 01 jan 2009, 15:37

Als ik naar de bouw kijk zou ik eerder zeggen dat het Luftwaffebouw is, misschien een LW. Flakbatterij van "De Vlijt".
JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!

Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 3519
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 1./1230 H.K.A.A. Heeres Küsten Batterie 'de Koog'

Bericht door AvB » 01 jan 2009, 15:59

der bunkermann schreef:ik denk dat arthur doelde op de 2 cm flak op het dak van een FA bunker?
Eerder het 10.5cm veldgeschut op de boerderijen..
Paul: Daarnaast werd op de daken van enkele boerderijen betonnen emplacementen gebouwd, waar het reeds verplaatste geschut van paal 17 opgesteld kon worden.
Nicht ärgern - Nur wundern!

pauldijkstra

Re: 1./1230 H.K.A.A. Heeres Küsten Batterie 'de Koog'

Bericht door pauldijkstra » 01 jan 2009, 17:30

Beste iedereen,

Zoals beloofd mijn antwoorden op de genoemde punten. Ik zal proberen een zo uitgebreid en duidelijk mogelijk antwoord te geven.

Over de kanonnen en de boerderijen:
Bij Ongeren stonden in totaal zes 10,5 kanonnen opgesteld*, waarvan vijf kanonnen opgesteld waren op ronde betonnen platen waardoor deze een schootsveld hadden van 360 graden. Het zesde kanon bevond zich op het dak van de versterkte boerderij J 14. Een van de andere versterkte boerderijen was ingericht als meetpost en twee andere als geschutsopstellingen voor lichter geschut.

De batterij in 1945:
Ik kwam vandaag nog een kaart tegen die dhr. Van der Vlis, van het boekje Tragedie op Texel, die hij na de Opstand der Georgiërs op Texel heeft opgeraapt bij het complex Waldfrie in de Dennen. Hierop is de batterij bij Ongeren 'verdwenen'. Wel is het Stp. IXa H (de vm. batterij bij paal 17) nog wel ingetekend, deze bleef ook ná het verplaatsen 'actief' als 'gewoon' Stützpunkt en werd dus niet opgeheven. Dit Bijgaand een uitsnede van deze kaart. Daarnaast staat nog wél het Georgische Inf.Batl. 822 erop aangegeven wat in februari '45 op Texel kwam. Dat zou dus betekenen dat de HKB niet meer actief was in de laatste maanden van de oorlog. Een duidelijke reden is hier niet voor.
Volgens de "Kriegsgliederung der Artillerie, Höherer Einsatzstab- von Tettau" (o.a. in Van Hilten, tegenover blz. 82) is de batterij aangegeven als zijnde 1./H.K.A.A. 'de Koog'. Dit schema dateerd van oktober '44. Generaal Von Tettau was aanvankelijk belast met het vormen van een Rijn-Lekfront (zie Van Hilten, schets no. 14) en later met het bevel over de troepen aan de Nederlandse kust. Dit is waarschijnlijk de hoofdzakelijke reden dat in de betreffende "Kriegsgliederung" de batterijen van Brielle tot en met Texel (Nord-Batt.) staat.

Om het nog ingewikkelder te maken, dan ik het al gemaakt heb, bevindt in het Hoofd Bureau Maritieme Historie (de tegenhanger van het NIMH) een opgaaf van de German Navalorganisation in the Netherlands (GNitN**). Uit dit Engelse opschrift kan worden geconcludeerd dat dit schema dateerd van zeer kort na mei 1945. Het vermeldt gedetailleerd welke eenheden onder bevel stonden van de Admiral in den Niederlanden. Daarin komen wél voor: H.K.B. 2./1230 en 3./1230, maar niet 1./1230. Deze was dus blijkbaar verplaatst.

Het is dus raar dat de batterij wel gefunctioneerd heeft in de periode dat de Georgiërs in Opstand kwamen (tussen 6 april 1945 en 21 april 1945). Op basis van de Karte "Jagd.Kdo Süd" en de bovengenoemde gegevens kan dus gesteld worden dat de batterij niet meer was opgenomen in de organisatie van de H.K.A.A. 1230, en dus niet meer bemand zou zijn of überhaupt nog bestond***

De aanvliegroute:
Hier kan ik zeer kort over zijn: Dit is verkeerd gelezen, en dus verkeerd geïnterpreteerd dat het met de aanvliegroute te maken had. Wél voor beter bereik op het eiland, maar dus niet ivm de aanvliegroute. Whoops een fout. Mijn excuses hiervoor! :oops:

Gr,

Paul

* Datum: 20.12.44, 6x 10,5cm K. 29 (p) (bereik 14,4 km)
** eigen afkorting
*** op basis van Karte "Jagd.Kdo Süd" en schema GNitN
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
tim
Berichten: 2779
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: 1./1230 H.K.A.A. Heeres Küsten Batterie 'de Koog'

Bericht door tim » 01 jan 2009, 20:00

hoi paul, ik heb even het brv nageslagen, en je hebt gelijk.
om het geschut te kunnen dragen heeft men de centrale ruimte van de boerderij (recht onder de geschutsopstelling) volgestort met stampbeton.

ik denk niet dat je dit soort capriolen ergens anders in nederland terug zal vinden!
perfecte camouflage met een buizenconstructie eroverheen. (nep dak)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung

Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: 1./1230 H.K.A.A. Heeres Küsten Batterie 'de Koog'

Bericht door Danny » 01 jan 2009, 20:02

pauldijkstra schreef:Om het nog ingewikkelder te maken, dan ik het al gemaakt heb, bevindt in het Hoofd Bureau Maritieme Historie (de tegenhanger van het NIMH) een opgaaf van de German Navalorganisation in the Netherlands (GNitN**). Uit dit Engelse opschrift kan worden geconcludeerd dat dit schema dateerd van zeer kort na mei 1945. Het vermeldt gedetailleerd welke eenheden onder bevel stonden van de Admiral in den Niederlanden. Daarin komen wél voor: H.K.B. 2./1230 en 3./1230, maar niet 1./1230. Deze was dus blijkbaar verplaatst.
Waarom zouden er 2 batterijen van de Heeres Küsten Artillerie Abteilung wel onder bevel van de Admiral in den Niederlanden staan en de rest niet... Beetje vreemd. En hoe concludeer je vervolgens uit die gegevens dat 1./1230 dan blijkbaar verplaatst was.

Best raar trouwens dat op dat kaartje dat stutzpunkt bij de koog nog ingetekend staat, als zich daar niets meer zou bevinden. Misschien hergebruikt ofzeaux?
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.

Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1110
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: 1./1230 H.K.A.A. Heeres Küsten Batterie 'de Koog'

Bericht door maarten-stahlbeton » 01 jan 2009, 20:17

Danny schreef:Waarom zouden er 2 batterijen van de Heeres Küsten Artillerie Abteilung wel onder bevel van de Admiral in den Niederlanden staan en de rest niet... Beetje vreemd.
Dit is goed mogelijk hoor, kijk maar naar bijgevoegd schema.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
tim
Berichten: 2779
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: 1./1230 H.K.A.A. Heeres Küsten Batterie 'de Koog'

Bericht door tim » 01 jan 2009, 20:33

hoi maarten, wat wil je precies met deze gliederung duidelijk maken?
beide H.K.A.A. vallen onder arko 119.
da's geen kriegsmarine...
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung

Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: 1./1230 H.K.A.A. Heeres Küsten Batterie 'de Koog'

Bericht door Danny » 01 jan 2009, 20:38

Het Maart,

In je schema wordt HKAA 1230 toch ook gewoon als 1 geheel behandeld en niet in de aparte batterijen? Dat is wat ik eruit opmaak heur :P Kan anders wezen natuurlijk.

Gruss
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.

pauldijkstra

Re: 1./1230 H.K.A.A. Heeres Küsten Batterie 'de Koog'

Bericht door pauldijkstra » 01 jan 2009, 21:10

Danny schreef: Waarom zouden er 2 batterijen van de Heeres Küsten Artillerie Abteilung wel onder bevel van de Admiral in den Niederlanden staan en de rest niet... Beetje vreemd. En hoe concludeer je vervolgens uit die gegevens dat 1./1230 dan blijkbaar verplaatst was.
Dat bedoel ik helemaal niet: er wordt hier alleen maar mee bedoelt dat 1./1230 niet meer bestaat en in zekere zin is 'opgeheven' of 'vrijgemaakt in het overzicht', of in ieder geval niet meer op Texel is.
Danny schreef: Best raar trouwens dat op dat kaartje dat stutzpunkt bij de koog nog ingetekend staat, als zich daar niets meer zou bevinden. Misschien hergebruikt ofzeaux?
Daar bevond zich nog wel wat, dat heb ik ook beschreven. Alleen was de functie anders... ;-)
der bunkermann schreef:hoi paul, ik heb even het brv nageslagen, en je hebt gelijk.
om het geschut te kunnen dragen heeft men de centrale ruimte van de boerderij (recht onder de geschutsopstelling) volgestort met stampbeton.

ik denk niet dat je dit soort capriolen ergens anders in nederland terug zal vinden!
perfecte camouflage met een buizenconstructie eroverheen. (nep dak)
Hoi Tim,

Je moet ook niet vergeten dat de hoeve Cervantes (later John F. Kennedij- hoeve, niet op naamspelling letten, deze was écht zo) al uit de 19e eeuw dateerd. Helaas compleet verwoest door brand. Als je in het Buurtschap Ongeren rond kijkt, en bijvoorbeeld let op de schuren die nog wél overgebleven zijn, dan zie je af en toe achter een stalraam gewoon een blinde betonmuur. Heel appart. Helaas heb ik (nog) geen foto's van dit complex.

Gr,

Paul

Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1110
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: 1./1230 H.K.A.A. Heeres Küsten Batterie 'de Koog'

Bericht door maarten-stahlbeton » 01 jan 2009, 21:13

der bunkermann schreef:hoi maarten, wat wil je precies met deze gliederung duidelijk maken?
beide H.K.A.A. vallen onder arko 119.
da's geen kriegsmarine...
gr, tim
Hoi, je hebt inderdaad gelijk, ik had het verkeerd begrepen/gelezen. Mijn fout :D

Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Texel”