Marine Flak Abteilung 815

De Stützpunktgruppe Texel
Sprengmeister

Re: Marine Flak Abteilung 815

Bericht door Sprengmeister »

Ik zoek ook al een tijdje naar de verklaring voor de wijziging in de benaming van de Oost- en West-Batterij op Vlieland.
Ik bracht al eens een bezoek aan het Bundesarchiv in Freiburg en spitte daar, onder andere de Abschusz Anträge und Anerkennungen von Flugzeug Abschüszen der Marineflakabteilung 246 Akte 1943 door.
Uit de Abschuszmeldungen wordt duidelijk dat de namen van de 3.Batterie der Marineflakabteilung 246 ( Vlieland West) en de 4.Batterie de Marineflakabteilung 246
( Vlieland Ost) met ingang van 31 oktober 1943 wordt gewijzigd in 3. en 4./- 815.
Opvallende is dat de batterijen op Vlieland wel onder commando blijven van de Marineflakabteilung 246.
In de map met Abschuszmeldungen wordt geen verklaring voor deze wijziging gegeven.
Wellicht is dat nog te vinden in de maandoverzichten van het Kriegstagebuch van de Marineflakabteilung 246.

Met Groet,

Dirk B.
Vlieland
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Marine Flak Abteilung 815

Bericht door Ruud »

Sprengmeister schreef: ....Ik zoek ook al een tijdje naar de verklaring voor de wijziging in de benaming van de Oost- en West-Batterij op Vlieland...... de namen van de 3.Batterie der Marineflakabteilung 246 ( Vlieland West) en de 4.Batterie de Marineflakabteilung 246
( Vlieland Ost) met ingang van 31 oktober 1943 wordt gewijzigd in 3. en 4./- 815.
De batterij werd vanaf 31 okt. bezet door personeel van een andere Flak Abteilung, voor okt. 43 was dit de Marine Flak Abteilung 246 en hierna de Marine Flak Abteilung 815. Batterijen konden taktisch onder bevel van een andere Abteilung staan, de Abteilung voerde het bevel over de batterijen in een gebied ongeacht de eenheid (personeel) die de batterijen bezette.
De reden voor deze wijziging heeft ongetwijfeld te maken met een herindeling van de batterijen of gebied .... dit is in de Krieggliederung of KTB's wel terug te vinden, zoek hiervoor niet alleen in het KTB 246 maar ook hoger in de organisatie, daar waar de bevelen vandaan kwamen .... de reden voor de wijziging blijf ik je dus ook schuldig, maar ...... er zullen nog wel meer reacties volgen ;)
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Texel”