Meetpost

De Stützpunktgruppe Texel
_Annemieke
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jun 2008, 00:44

Meetpost

Bericht door _Annemieke »

Hallo mensen.
Vorige week ben ik naar Texel geweest en vond het nu wel tijd om eens een berichtje te plaatsen.
Heb de meestpost bezocht en wilde jullie de foto's niet onthouden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en weet iemand misschien of het linker gebouw ook hoorde bij het 'bunkerdorp' of is dat er later aangebouwd?
Afbeelding

Alvast bedankt!

Annemieke
pauldijkstra

Re: Meetpost

Bericht door pauldijkstra »

Hoi Annemieke,

Mooie foto's van de meetpost, moet die zelf ook nodig eens gaan maken...

Er wordt door boswachters altijd gesuggeereerd dat het witte huis óp een bunker gebouwd zou zijn. Dit is echter onjuist, want als ik de situatietekeningen van het bunkercomplex er op na sla, dan heeft hier nooit een bunker gestaan, en is dit dus gebouwd naast een bunker ;-)

Wel mooi uitzicht vanuit de meet- en commandopost he?

Groeten,

Paul
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Meetpost

Bericht door ducatim901 »

Leuk ding zeg, wist al wel dat ie er nog was maar het is al weer een tijdje geleden dat ik op Texel was, en die laaste keer was ik nog niet zo geboeid door nederlands beton (gaan we het laatste weekeind van September eens even inhalen).
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
_Annemieke
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jun 2008, 00:44

Re: Meetpost

Bericht door _Annemieke »

Dank jullie wel voor de reacties!
Ik was blij eindelijk dit jaar de meetpost te kunnen zien, voorgaande jaren was ik net te vroeg, het pad was nog niet open gesteld ivm broedseizoen.

Heb nog een mooie foto gevonden op wikipedia, hoe het was in 1974, hier was de "Loodsmansduin-bunker" zelfs nog niet recht gezet.
http://de.wikipedia.org/w/index.php?tit ... 0629111315

Alleen blijft het lastig en gissen voor mij welke gebouwen er wel stonden en welke niet. De website http://watwaswaar.nl/ geeft wel wat duidelijkheden, maar nog lang niet alles. Ik zal blijven speuren! Dol op Texel en dol op beton haha :D
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Meetpost

Bericht door tim »

hoi annemieke, wat bedoel je met rechtgezet?

de bunker op jouw laatste foto heeft volgens mij nooit scheef gestaan?

gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
_Annemieke
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jun 2008, 00:44

Re: Meetpost

Bericht door _Annemieke »

Hallo Tim,
Ik heb het gelezen bij het Luchtvaart en Oorlogsmuseum op Texel.
Zie foto
Afbeelding

Groet Annemieke
pauldijkstra

Re: Meetpost

Bericht door pauldijkstra »

Hoi Tim en Annemieke,

Als 'Texel-expert' weet ik best veel over de bunkers ondertussen daar. Maar over dat 'rechtzetten' heb ik nooit iets gelezen of gehoord. In 1986 is gestart met de sloop van de Flak Batterij, en is daarna de VF52a mit Wohnunterstand (bn. 10 021) opengesteld voor vleermuizen en publiek. De commandopost is vanaf dat moment altijd gebruikt als uitkijkpunt. De bunker is voorzover ik weet echt niet rechtgezet.

Daarnaast wil ik helemaal niet afkrakerig doen, maar het luchtvaartmuseum heeft wbt bunkers niet altijd juiste informatie. De schaalmodellen, gemaakt door Ben van Leersum, zijn o.k. Maar de informatie mbt. bunkers is minder.

Groetjes,

- Paul
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Meetpost

Bericht door ducatim901 »

Hé Paul ik wil niet afkrakerig doen maar je historische spellingcontrole van je PC werkt niet.........;-)
Groeten JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
_Annemieke
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jun 2008, 00:44

Re: Meetpost

Bericht door _Annemieke »

Hey Paul,
Dank voor de correctie, ik neem ook maar aan wat in het museum staat, met ieder stukje info ben ik als 'leek' zijnde :lol: blij. Maar heb idd wel bemerkt dat het museum ook niet helemaal op de hoogte is, voor zover dat mogelijk is.
Ik zou zeggen, kom maar op met je boek! Ik zou je exemplaar niet willen missen!
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Meetpost

Bericht door Danny »

pauldijkstra schreef:In 1886 is gestart met de sloop van de Flak Batterij
Dus de batterij was al gebouwd en gesloopt ver voordat de man met de kleine snor geboren werd? ghehehe... :mrgreen: :ugeek: :geek:
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
pauldijkstra

Re: Meetpost

Bericht door pauldijkstra »

Moet natuurlijk 1986 zijn. Ik ga nog even wat dieper spitten wat betreft dat zogenaamde 'rechtzetten'. Heb het even gebewerkt ;-).

Overigens vind ik het mooie foto's Annemieke. O, dat deurtje is niet heel erg stevig meer. Heb tot nu toe nog maar van twee (van de 3) meetposten een foto. De meest noordelijke meetpost is ergens in de oorlog namelijk al op het strand gestort. Het brv heeft gek genoeg maar 1 meetpost opgemeten, en wel degene die niet op de foto's van Annemieke staat.

Wordt vervolgt.

Groet,

Paul

PS. een tikfout is zo gemaakt...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
pauldijkstra

Re: Meetpost

Bericht door pauldijkstra »

_Annemieke schreef:Hey Paul,
Dank voor de correctie, ik neem ook maar aan wat in het museum staat, met ieder stukje info ben ik als 'leek' zijnde :lol: blij. Maar heb idd wel bemerkt dat het museum ook niet helemaal op de hoogte is, voor zover dat mogelijk is.
Ik zou zeggen, kom maar op met je boek! Ik zou je exemplaar niet willen missen!
Ik verwacht komende zomer de laatste hand aan het manuscript te leggen en de puntjes op de i te zetten. Als het af is komt het uiteraard op het forum te staan... ;-)

Gr,

Paul
_Annemieke
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jun 2008, 00:44

Re: Meetpost

Bericht door _Annemieke »

Kennen jullie trouwens deze http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/i ... 3008-bb.rm al?
Een polygoon bioscoopjournaal filmpje; de bunkers op Texel verdwijnen.

Zie voor meer info:
klik hier
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Meetpost

Bericht door AvB »

"En wie zal er om treuren..." ;)
Nicht ärgern - Nur wundern!
pauldijkstra

Re: Meetpost

Bericht door pauldijkstra »

Een bekende. Tijdens deze opnames zijn ook foto's gemaakt, hiervan staat een deel online op de Beeldbank van het Nationaal Archief. Deze bunkers hebben voorzover ik weet bij paal 11 of 12 gestaan. Het gaat in iedergeval om 3 (of 4)x het type 668.

Groet,

Paul
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Texel”