Meetpost

De Stützpunktgruppe Texel
pauldijkstra

Re: Meetpost

Bericht door pauldijkstra »

Foto's van het zelfde complex waar de meetpost bij hoort. De voormalige Nederlandse 2e Batterij 15 Lang 35.
http://kazematten.pauldijkstra.nl/?JGAL ... ALL_PAGE=1" target="_blank

Gr,

Paul
_Annemieke
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jun 2008, 00:44

Re: Meetpost

Bericht door _Annemieke »

Hoi Paul,
Mooie foto's en een prachtige locatie.
Wat ik me wel afvraag, hoe heb jij in vredesnaam die metalen plaat er afgekregen (foto DSCF3809.JPG) ??
Neem aan dat dat 1 van de munitieliften is.
pauldijkstra

Re: Meetpost

Bericht door pauldijkstra »

Beste Annemieke,

Dat heb ik niet gedaan ;-). Ik was daar toevallig en toen lag zo'n loodzware betonplaat er een stukje vanaf. In 2008 (ik maakte de foto's in '07) was alles gelukkig weer dicht. Hierbij ook de BRV tekening van de betreffende bunkers.

Gr,

Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
pauldijkstra

Re: Meetpost

Bericht door pauldijkstra »

Hallo mensen,

Overigens is na onderzoek van mij gebleken dat ik té haastig heb geantwoord op de opmerking over het rechtzetten van de commandopost op het L-duin. De bunker is in 1991 wél recht gezet. Middels een takelsysteem en een grote buis waardoor lucht geblazen werd, is de bunker zo goed als waterpas gezet. Hij helde in de eighties namelijk iets naar voren over. Daardoor is deze wel minstens 50 cm lager komen te liggen, waardoor de horizon van de zee niet meer zo te zien is als dit in de oorlog wel het geval was. In de oorlog is deze bunker aangepast en gebruikt als Flugzeugwache.

Vr. gr,

Paul
jan lugtmeijer †

Re: Meetpost

Bericht door jan lugtmeijer † »

pauldijkstra schreef: toen deze bunker aangepast is en gebruikt is als Flugzeugwache.
Heb je daar ook documenten van Paul?
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Meetpost

Bericht door Ruud »

pauldijkstra schreef:.......De bunker is in 1991 wél recht gezet. Middels een takelsysteem en een grote buis waardoor lucht geblazen werd, is de bunker zo goed als waterpas gezet. Hij helde in de eighties namelijk iets naar voren over. .....
Paul, heb je hier meer leuks over, ik ben zeer benieuwd hoe ze dit gedaan hebben (tek., foto oid) .... niet dat ik een bunkertje te voorschijn wil halen (alhoewel ... ;-) ) maar het is wel boeiend, een bunker met lucht weer omhoogbrengen. Wel ken ik de opblaasbare zakken waar ze zulk soort zaken mee zouden kunnen realiseren.
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
jan lugtmeijer †

Re: Meetpost

Bericht door jan lugtmeijer † »

Ruud, als hij na de "operatie" 50 cm lager is komen te liggen is hij niet omhoog gebracht :mrgreen:
Vermoedelijk, hebben ze door middel van die buis zand onder de bunker weggeblazen net zolang dat hij rechtstond en het takelsysteem gebruikt om hem in bedwang te houden.
Weet het niet hoor, is maar een aanname ;)
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Meetpost

Bericht door Ruud »

jan lugtmeijer schreef:Ruud, als hij na de "operatie" 50 cm lager is komen te liggen is hij niet omhoog gebracht :mrgreen:
Vermoedelijk, hebben ze door middel van die buis zand onder de bunker weggeblazen net zolang dat hij rechtstond en het takelsysteem gebruikt om hem in bedwang te houden.
Weet het niet hoor, is maar een aanname ;)
Denk dat je het bij het juiste eind hebt, had ik (bijna) zelf kunnen verzinnen :roll: .... op jouw vraag hier ergens boven heb ik echter geen antwoord :D
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
pauldijkstra

Re: Meetpost

Bericht door pauldijkstra »

Ruud schreef:
jan lugtmeijer schreef:Ruud, als hij na de "operatie" 50 cm lager is komen te liggen is hij niet omhoog gebracht :mrgreen:
Vermoedelijk, hebben ze door middel van die buis zand onder de bunker weggeblazen net zolang dat hij rechtstond en het takelsysteem gebruikt om hem in bedwang te houden.
Weet het niet hoor, is maar een aanname ;)
Denk dat je het bij het juiste eind hebt, had ik (bijna) zelf kunnen verzinnen :roll: .... op jouw vraag hier ergens boven heb ik echter geen antwoord :D
g,Ruud
Klopt helemaal Jan!
pauldijkstra

Re: Meetpost

Bericht door pauldijkstra »

jan lugtmeijer schreef:
pauldijkstra schreef: toen deze bunker aangepast is en gebruikt is als Flugzeugwache.
Heb je daar ook documenten van Paul?
Hi Jan,

Dit is op diverse documenten terug te vinden. Ik ben hier 100% zeker van. Dit basseer ik op de volgende feiten:

- Marine Flak Batterie 'Den Hoorn', ook wel Stützpunkt XI M L.

In het noordelijke deel was als volgt ingericht:

Hering 10, Stützpunkt XI M L, FluWa A29 (bezetting: 0 officieren, 1 onderofficier, 8 manschappen), complex was in drie delen verdeeld, en daarbij werd de voormalige Nederlandse commandopost van de voormalige Nederlandse batterij 15L35 werd gebruikt als FluWa -post. Het achterliggende woonverblijf (VF52A mit Tagesraum, bouwnummer (AL)10021)) werd gebruikt als onderkomen voor deze manschappen). Dit verklaart naar mijn idee ondermeer waarom de woonbunker genummerd is volgens Luftwaffe nummering.

Daarnaast is het Fluwa stukje niet op het Lageplan van de M.FL.B. terug te vinden (wel schijnwerper e.d., maar die waren van de Marine). Verder is de betreffende bunker na de oorlog door het BRV opgemeten, en er zijn aanpassingen gedaan waardoor een bepaalde ruimte in de bunker veel overeenkomsten vertoont met de indeling van een FluWa-tobruk, alleen is dit iets kleiner. Aan de randen te zien op het dak, heeft er een soort koepel op gestaan waardoor metingen verricht werden, die in de voormalige werkkamers in de bunkers verrekend werden.

Ook is er nog een melding te vinden in een ander document wat wijst op het in gebruik nemen van een 'Holländische bunker für Fluwa'. Door het BRV is het complex redelijk opgemeten. Een FluWa-tobruk werd echter (ook bij de verkenningstochten in '46) niet aangetroffen.

Tekeningetjes volgen nog voor de liefhebber.

Gr,

Paul
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Meetpost

Bericht door tim »

hoi paultje, je hebt helemaal gelijk hoor.
goed je huiswerk gedaan :D

alleen denk ik niet dat er een koepel met daaronder ''meetapparatuur'' op het dak gestaan heeft.
eerder een glazen koepeltje om de bemanning tegen weersinvloeden te beschermen.
er werden zover ik weet alleen visuele waarnemingen gedaan (m.b.v. een verrekijkert)

gr,tim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Texel”