Wat zijn dit?

De Stützpunktgruppe Texel
Plaats reactie
pauldijkstra

Wat zijn dit?

Bericht door pauldijkstra »

Beste mensen,

Op de Waffeneinsatzkarte Abschnitt Texel, staan drie rare zwarte vakjes met elk een naam (Berta, Dora, Anton). De legenda is over het algemeen wel duidelijk, maar dit geeft behoorlijk wat vraagtekens. Het lijkt mij dat dit geen bunkers zijn, aangezien er op deze plek nooit bunkers gebouwd zijn. Mijnenvelden kan ook niet, aangezien deze op de tekening oranje zijn en plaatsnamen van Duitse steden hebben.
Het zou kunnen dat het iets met radar te maken heeft, aangezien er in Den Helder een Dora is/was, Berta bij Ijmuiden en Anton bij Scheveningen. Het is maar een redenatie.

Iemand een idee (kijk ook even goed naar de bijlages)

Bedankt,

Groet,

Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Wat zijn dit?

Bericht door ducatim901 »

Ha die Paul,
Het kunnen verschillende dingen zijn;
1.) abwurfplätze, dit waren plaatsen waar ten tijde van een omsingeling voorraden gedropt konden worden om de belegerde troepen te bevoorraden.
2.) het kunnen echter ook voorbereide plaatsen zijn om vuur af te geven in case van een aanval, bij het vliegveld "de Vlijt" konden natuurlijk vliegvelden landen en deze konden dan beter bestreden worden door geschut dat al de coordinaten van de plaatsen had.
Ik zelf ga voor de eerste optie, de kaartmoet dan wel uit een relatief late periode zijn, de Duitsers zijn volgens mij pas laat (na de invasie) begonnen met het aanwijzen van deze plaatsen (in het deel van de kust zuidelijk van IJmuiden tot Katwijk op last van de SS die totde ontdekking kwam dat deze plaatsen nog niet waren voorbereid).
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
pauldijkstra

Re: Wat zijn dit?

Bericht door pauldijkstra »

Hoi Jack,

Dat zou heel goed kunnen, alleen ik ben van mening dat de kaart nog uit '44 dateerd. Dat is niet echt heel laat. De HKB op het eiland werd voorbereid om naar HKB Ongeren overgeplaatst te worden, aangezien Ongeren pas eind '45 in gebruik genomen is. Maar toch denk ik dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben. Maar waarom dan dergelijke namen, die werden toch voornamelijk aan radar(s ) gegeven?

Gr,

Paul
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Wat zijn dit?

Bericht door Ruud »

pauldijkstra schreef:. Maar waarom dan dergelijke namen, die werden toch voornamelijk aan radar(s ) gegeven?
ook elders werden persoonsnamen aan afwerplaatsen e/o landingsstrips toegekend.
afwerpplaatsen was in de regel geen marine aangelegenheid.
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Wat zijn dit?

Bericht door ducatim901 »

Paul,
Die namen zijn gewoon de namen die aan de letters van het alfabet gegeven zijn, je komt ze overal tegen, bij geschut adolf/Bertha/Caesär/Dora etc....
Normaal kregen abwurfplätze bijnamen (Wijk aan Zee had bv "Anna").
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
jan lugtmeijer †

Re: Wat zijn dit?

Bericht door jan lugtmeijer † »

pauldijkstra schreef:....aangezien Ongeren pas eind '45 in gebruik genomen is.
Hoi Paul, toen was de oorlog al afgelopen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Wat zijn dit?

Bericht door Ruud »

ducatim901 schreef:Paul,
Die namen zijn gewoon de namen die aan de letters van het alfabet gegeven zijn, je komt ze overal tegen, bij geschut adolf/Bertha/Caesär/Dora etc....
Normaal kregen abwurfplätze bijnamen (Wijk aan Zee had bv "Anna").
Groeten Jack.
Adolf is idd wel een bekende ... :roll:
maar eehh ... regageert er nog effies iemand op mijn Langerak / Flak bttr. IJmuiden vraag 8-)
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Wat zijn dit?

Bericht door tim »

haha ruud, ik kan alleen zeggen dat ''de mijne'' deze opstellingen verder nog niet is tegengekomen in noord holland...

ze liggen wel apart iedergeval zo in een klustertje verwijderd van de rest!
misschien op axis proberen?
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Texel”