Batterie 'Hors' (Südbatterie)

De Stützpunktgruppe Texel
Goof

Re: Batterie 'Hors' (Südbatterie)

Bericht door Goof »

Uit je antwoord maak ik al op dat ik er waarschijnlijk helemaal naast zit. Maar toch:
Afbeelding

Zal wel een kippenhok zijn........
jan lugtmeijer †

Re: Batterie 'Hors' (Südbatterie)

Bericht door jan lugtmeijer † »

Hoi Paul,
Misschien heb je hier nog wat aan.
Groet, Jan
horskleur.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
pauldijkstra

Re: Batterie 'Hors' (Südbatterie)

Bericht door pauldijkstra »

jan lugtmeijer schreef:Hoi Paul,
Misschien heb je hier nog wat aan.
Groet, Jan
horskleur.jpg
Die is mooi Jan! Waar haal je ze altijd vandaan... Dank hiervoor

Gr,

Paul 8-)
jan lugtmeijer †

Re: Batterie 'Hors' (Südbatterie)

Bericht door jan lugtmeijer † »

pdijkstra schreef: Die is mooi Jan! Waar haal je ze altijd vandaan... Dank hiervoor

Gr,

Paul 8-)
Deze komt uit het NIMH :idea:
pauldijkstra

Re: Batterie 'Hors' (Südbatterie)

Bericht door pauldijkstra »

Om nog even terug te vallen op de discussie aangaande de 671 S.K. waarvan een paar mensen denken dat het om een 668 zou gaan:

- De 668 had geen Tobruk, er zijn maar 3 van de 4 opgemeten door het BRV en op de tientallen foto's van het bunkercomplex is duidelijk te zien dat deze zich in een vroege achterste duinenrij vinden. Na de storm van 1953 zijn deze uit de duinen gekomen en in '54 op het strand gedonderd. Overigens was het strand hier in de eerste instantie toen vrij breed, en lag er een tweetal flankkerende bunkers met tankmuur die als eerste in zee terecht gekomen zijn.

- Als kenmerk van één van de 3 671's S.K. was, dat er zowieso 1 was met een aangebouwde Tobruk. Dit was de middelste bunker die ook nog (her)gebruikt is als fietsenstalling. De overige 2 zijn gesloopt of al eerder door de zee op de knieën geholpen. De laatste is met opzet voor gekozen, toen bleek dat deze tenopzichte van de scheepvaart langs de kust (via Marsdiep) gunstig kwam te liggen, om de zee hem te laten nemen.
Hierdoor ontstond tenopzichte van de strekdam een stroom waardoor er uiteindelijk een knik gekomen is achter de dam waardoor de geul waar de boten doorheen gingen dieper werd uitgesneden door de golven. Overigens kwam het vaker voor dat een (flankkerende)geschutsbunker een aangebouwde Tobruk had. Die bij de Koog (de Ijscobunker) had er ook één.
Bijgaand twee foto's uit de collectie van de Historische Vereniging Texel waarop de 671 S.K. (met Tobruk) de zee in verdwijnd.

Vr. gr,

Paul Dijkstra
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
pauldijkstra

Re: Batterie 'Hors' (Südbatterie)

Bericht door pauldijkstra »

Beste iedereen,

In verband met mijn Texel-onderzoek, en het feit dat van de Noordbatterij op Texel wel foto's met geschut bezit, vroeg ik mij af of iemand (naoorlogse) foto's heeft van de 671S.K. met daarin nog het 12cm (of 15cm) geschut opgesteld. De foto uit Der Kampf im Westen ben ik net op ebay tegen gekomen, en heb een bod gedaan. Deze foto uit der Kampf im Westen is het 2cm dubbelloops dat in de 1e Batterij 12L.40 stond opgesteld. Hopelijk win ik deze keer...

Nu de vraag, is iemand dus in het bezit van een foto van een van de vier 671S.K. bunkers met daarin geschut waarvan deze persoon is overtuigd dat deze in de zuidbatterij genomen is? Er zijn geen foto's bekend omdat het terrein rond de Zuidbatterij na de oorlog nog goed afgesloten was, en daardoor niet toegankelijk. Na het verwijderen van het geschut is het terrein door Staatsbosbeheer weer 'opgeknapt' waarna er de nodige bunkers verdwenen zijn. Van de bunkers zonder geschut zijn tientallen foto's bekend, maar mét geschut geen een foto.
Als iemand in het bezit is van (originele) foto's van de genoemde locatie met geschut, zou u dan gelieve contact op willen nemen via info@pauldijkstra.nl" target="_blank ?

Hartelijke groet,

Paul Dijkstra
_Annemieke
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jun 2008, 00:44

Re: Batterie 'Hors' (Südbatterie)

Bericht door _Annemieke »

Hallo Paul,

Ik kan je niet met foto's helpen. Maar ik zat nog eens te kijken op http://maps.live.nl/ en zie ik daar nou een stuk bunker?
Of het moet een enorme bultrug zijn maar dat lijkt me sterk :lol:

Wat denk jij en de rest ervan?

Groet Annemieke
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
jan lugtmeijer †

Re: Batterie 'Hors' (Südbatterie)

Bericht door jan lugtmeijer † »

Je bedoelt deze bultrug die nu al een paar maal bij Texel gespot is? :?
Bultrugtexel.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
pauldijkstra

Re: Batterie 'Hors' (Südbatterie)

Bericht door pauldijkstra »

Hoi Annelies en Jan,

Zo te zien is dit de zuidelijkste 671S.K. met aangebouwde Tobruk die bij paal 9 nog in zee ligt (andere bunkers zijn op Texel zelfs onder water opgeblazen, zoals bij paal 12 een 501). De foto moet bij redelijk laag water genomen zijn. Zie ook de eerdere post met foto van deze bunker.

Bedankt hiervoor.

Gr,

Paul
_Annemieke
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jun 2008, 00:44

Re: Batterie 'Hors' (Südbatterie)

Bericht door _Annemieke »

Ik meende al dat het dezelfde bunker moest zijn als die van je overlay foto's. Vandaar ook mijn plaatsing.
Deze 'bultrug' zorgt er dus ook voor dat de ronde van Texel af en toe wat moeizaam verloopt ;)

btw, de naam is Annemieke. Het blijft natuurlijk lastig met al die Anne's hier op het forum. Begrijpelijk. :lol:
pauldijkstra

Re: Batterie 'Hors' (Südbatterie)

Bericht door pauldijkstra »

Excuus Annemieke, veel Anne's ineens ja ;-)
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Texel”