Batterie 'Hors' (Südbatterie)

De Stützpunktgruppe Texel
pauldijkstra

Batterie 'Hors' (Südbatterie)

Bericht door pauldijkstra »

Beste mensen,

Soms sneup je wat op internet, en vind je vanalles, wat dan ook nog eens met je hobby te maken heeft. Zo ook deze foto van een bunker in het water bij Texel. Deze bunker, een echt St'er, ligt er nog steeds. Helaas niet zo vaak zichtbaar. Deze foto (nadat ik hem bewerkt heb) laat een bunker van deze Südbatterie zien, die in menig boek over de 'Opstand der Georgiërs' beschreven is.

Groeten,

Paul

(toelichting: een voor en na de bewerking foto...)
bron: http://altijdeenmening.web-log.nl/mijn_ ... an_di.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Batterie 'Hors' (Südbatterie)

Bericht door AvB »

En wat zien we hier? Een 668je ofzo?
Nicht ärgern - Nur wundern!
pauldijkstra

Re: Batterie 'Hors' (Südbatterie)

Bericht door pauldijkstra »

Hoi Arthur,

Voor zover ik weet, is dit een 671 S.K. Misschien lijkt het onwaarschijnlijk, maar als ik een zeekaart ernaast leg, liggen er drie bunkers oprij alle drie van het type 671 S.K. voor zover bekend is bij mij. In deze bunkers was oud Frans dubbelloops geschut opgesteld.

Gr,

Paul
Klasio †

Re: Batterie 'Hors' (Südbatterie)

Bericht door Klasio † »

Hoi Paul,

Weet je wanneer dat dubbelloops Frans geschut hier gestaan heeft en wat voor type? Volgens mijn lijstje stond er wat anders, zie bijlage.

Groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Goof

Re: Batterie 'Hors' (Südbatterie)

Bericht door Goof »

Kun je aangeven waar die bunkers moeten liggen? Ik kan ze met Google Earth niet zien. Ja, ze liggen meestal onder water. Maar bij Westenschouwen kan ik wel een 134 zien liggen, en die ligt ook onder water.
Gebruikersavatar
Nathan
Berichten: 286
Lid geworden op: 12 feb 2008, 11:37
Locatie: Spijkenisse

Re: Batterie 'Hors' (Südbatterie)

Bericht door Nathan »

Bedoel je niet Walcheren Goof??
Goof

Re: Batterie 'Hors' (Südbatterie)

Bericht door Goof »

Sorry, ik bedoelde Westkapelle. Dyslect... ;)
pauldijkstra

Re: Batterie 'Hors' (Südbatterie)

Bericht door pauldijkstra »

Hoi Klaas,

Op de bijgaande foto is het geschut te zien. De foto is een propaganda foto genomen op Texel. Dit weet ik, doordat achter op de foto dit vermeld wordt.

Ook nog een tekening van de SüdBatterie 'Hors'. De Zeekaart moet ik even opzoeken. Op Google -Earth is het niet goed te zien.

Wordt vervolg!

Gr,

Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: Batterie 'Hors' (Südbatterie)

Bericht door jopaerya »

Hallo

Klaas heeft gelijk geen Franse kannonen maar Hollandse geschutten dubbelloops
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... s#p1184468

Groeten Jos
Klasio †

Re: Batterie 'Hors' (Südbatterie)

Bericht door Klasio † »

Hallo Jos,

Bedankt voor de info en de duidelijkheid over het geschut. 12 cm SKL/46 dus. In de opgave van de Duitse Gliederung (die ik van Bat Hors hierboven gepost heb) staat dus een foutje, SKL/45 i.p.v. SKL/46.

Groeten, Klaas
pauldijkstra

Re: Batterie 'Hors' (Südbatterie)

Bericht door pauldijkstra »

Ha die Jos en Klaas,

Ik heb altijd begrepen dat het oud Frans geschut was. Weer een fout in een boekje over Texel. Foutje. Dank voor de informatie! Een andere fout is, dat 'de Mok' ook van de Südbatterie genoemd werd. Dit is fout, want zoals op de tekening te zien is die ik postte hieronder, is te lezen dat de Südbatterie, ook wel batterij 'Hors' werd genoemd.

Hierbij de Zeekaart met de bunkers in zee bij Texel en een Google-Earth overlay. En de 3 van de 671 S.K. 's. Er zou ook een M262 gebouwd zijn volgens de BFK van 25-4-1945, alleen deze is op geen foto terug te vinden. Wel bestaat er nog een foto waar de bunkers op staan na de storm van 1953. Deze zit er ook bij.

Gr,

Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Robin de Goede
Berichten: 376
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:20
Locatie: STP Gruppe Scheveningen

Re: Batterie 'Hors' (Südbatterie)

Bericht door Robin de Goede »

Bij mijn exemplaar staat er Hollandischen Beute Geschutz bij de foto (c) Ebay
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
The fortification, once an object, tended to become a "subject".
jan lugtmeijer †

Re: Batterie 'Hors' (Südbatterie)

Bericht door jan lugtmeijer † »

Volgens een kaartje wat ik heb stonden er verschillende soorten geschut in de 671SK's
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Klasio †

Re: Batterie 'Hors' (Südbatterie)

Bericht door Klasio † »

Hoi Paul,

Fraaie bunker foto's!

De bunkers die je op de google maps aangeeft zijn volgens mij niet allemaal van Stp. X M Bat Hors, maar ook van de nabij gelegen 'Stp/Wn's. Zie bijgevoegde kaartuitsnede.

Oja, hoe weet je eigenlijk dat die foto, waar mee je dit topic bent begonnen, van Bat Hors is? Foto komt toch van een weblog zonder locatie aanduiding. Want er zijn op Tessel toch ook van andere Stp/Wn's de nodige bunkers in zee verdwenen?

Groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: Batterie 'Hors' (Südbatterie)

Bericht door jopaerya »

Hallo

@ Paul , mooie foto's van de 671 S.K.
@ Jan , naast de 12 cm geschutten stond er ook een 15 cm Leuchtgeschutz in een 671 S.K. ( zie je lijst )
@ Klaas , misschien is de S.K.L/45 wel van het 15 cm Leuchtgeschutz zie je lijst 4 + 1(L)

Groeten Jos
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Texel”