Karte

De Stützpunktgruppe Texel
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Karte

Bericht door Ruud »

g,Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
pauldijkstra

Re: Karte

Bericht door pauldijkstra »

Ja die Ruud ;-)
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Karte

Bericht door Ruud »

pauldijkstra schreef:Ja die Ruud ;-)
oke, hier de rest.
g,ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
pauldijkstra

Re: Karte

Bericht door pauldijkstra »

Even om verwarring te voorkomen:
De kaarten had ik al. Het ging mij dus om de bron; waar komt het vandaan.
Volgens Rolf uit het, zoals het nu heet, 'Bunkerarchief'. Ik heb ze daar nooit gezien en ook in de inventaris niet terug gevonden.
Als iemand het kan ophelderen waar ze nu te vinden zijn... Ik zou een gat in de lucht springen, dan kan ik ze tenminste voor mijn boek gebruiken. Nu met zo'n onbekende bron is het, voor mij niet het meest ideale om ze te publiceren.

Gr Paul
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Karte

Bericht door wattman »

Een oplossing voor de bron-porblematiek is zo'n kaart over te (laten) tekenen, en dan af te drukken met de verwijzing naar de oorspronkelijke bron, nl de Baufortschrittskarte zelf. Uit welk archief het hier afgebeelde exemplaar van de kaart komt lijkt me van minder belang.
Gebruikersavatar
+AW+
Berichten: 522
Lid geworden op: 03 jan 2009, 12:57
Locatie: Germany

Re: Karte

Bericht door +AW+ »

Ruud schreef:
pauldijkstra schreef:Ja die Ruud ;-)
oke, hier de rest.
g,ruud
Ruud en nu Ameland... 8-)

greetz
Alex
btw.: please feel free to write in dutch because I can read it well.
Gebruikersavatar
hnauta
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 mei 2008, 23:14
Locatie: Egmond-Binnen

Re: Karte

Bericht door hnauta »

Goede insteek, Paul!

Altijd de primaire bron noemen, zo maak je je publicatie geloofwaardig en authentiek. Een gemiddeld geïnteresseerde zal misschien niet zo letten op voet/eindnoten of bronvermeldingen, maar als een publicatie ook als naslagwerk moet dienen ontkom je er niet aan.

Sommige auteurs proberen nog wel eens hun bronnen een beetje te verhullen of te beschermen door een erg globaal te beschrijven waar materiaal vandaan komt. Het jammere is dan dat je bij kritisch lezen nooit zeker weet of bepaalde feitelijkheden inderdaad uit een primaire bron afkomstig zijn of alleen maar aannames of in het beste geval een gemotiveerde gok.
Overigens bedoel ik daar niet een specifieke schrijver mee, in het hele spectrum van (semi?)geschiedschrijving kom je dat tegen.

Ook zal een publicatie tegenwoordig een meerwaarde moeten hebben ten opzichte van de informatie op internet dat als vluchtig medium (los van de voordelen) berucht is om de vele en gemakkelijke overnamefouten.

Dit wordt al snel off-topic, dus ik laat het hier even bij.

Groet,
Hans
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Karte

Bericht door tim »

hoi paul, waarschijnlijk zijn ze ooit ''geleend'' zoals ze dat wel noemen...
ik heb ze iedergeval ook nooit gevonden in het bunkerarchief.
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Riccardo75
Berichten: 77
Lid geworden op: 19 jul 2008, 09:07

Re: Karte

Bericht door Riccardo75 »

6ebe47f32265071611e6fbdae22f4721_midi.jpg
Hallo mensen
ik Ga over twee week naar ameland, en wou even kijken als ik de sokkel van de wurzburg radar nog kon vinden., staat als goed is op een duin..
ook zal ik even rondkijken bij het hoofdkwartier, wat een jeugdherberg schijnt testaan.
wel weet ik dat er op camping nes een bunker onder de grond zit in de duinen,
heb btw mooie foto,s gevonden op
http://www.waddenindeoorlog.nl/ameland/ ... lfabetisch
veel info en locatie,s
iemand tips,
ook weet ik dat er een boog ingang achter het ostrea complex, zit bij nes., hij is tezien via google earth foto,s . het lijkt mij nederlands,
maar als iemand suggestie,s heeft. ook neem de gps mee. dus alles is welkom, zal veel op foto zetten.
btw het is dus stelling 246? die bij de vuurtoren ligt? dat is dus een stutzpunkt, dus dan hoort ameland ook ze eigen topic tekrijgen bij de stutzpunkten, ?
we kunnen hem aanvullen met de foto,s die al beschikbaar zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
pauldijkstra

Re: Karte

Bericht door pauldijkstra »

tim schreef:hoi paul, waarschijnlijk zijn ze ooit ''geleend'' zoals ze dat wel noemen...
ik heb ze iedergeval ook nooit gevonden in het bunkerarchief.
gr, tim
Hans en Tim,

Dank voor jullie reacties. Misschien is het de moeite waard dat ik de kaarten opneem in mijn boek en erbij zet: bron onbekend. Op die manier is het goed mogelijk een reactie uit te lokken bij bijv. archiefinstanties die menen het origineel te hebben. Toch een manier om te achterhalen of ze nog ergens in catacomben van de archiefinstanties als het NIMH of NA liggen, alleen verkeerd opgeslagen.
Nadeel is wel dat je dan ook best wel eens een hoge prijs moet betalen achteraf vanwege het verkeerde gebruik, maar goed.

Gr, Paul
jan lugtmeijer †

Re: Karte

Bericht door jan lugtmeijer † »

Voor zover ik weet liggen die kaarten ook gewoon in het BAMA
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Karte

Bericht door wattman »

Bron is niet onbekend, want zoals we weten is het een Bauforschrittskarte. Vindplaats van het origineel kun je echter niet verantwoorden (dankzij de digitalisering, overigens). Ik blijf erbij dat de beste oplossing is laten overtekenen door iemand die verstand heeft van kartografie (waarbij het voordeel is dat je details als die krabbels kan weglaten), met vermelding "naar de Baufortschrittskarte"). Zo ging het tenminste 30 jaar geleden.
M.b.t. een archief dat actief op zoek gaat naar zaken die in boeken gebruikt worden, die kans lijkt mij klein, getuige een (niet-bunker gerelateerd) boek dat ik recentelijk aankocht waarin 95% van de foto's werd verantwoord als "verzameling stichting XYZ", en zeer onwaarschijnlijk is dat die foto's uit een andere bron werden verkregen dan de mij bekende archieven. Om een sterk staaltje te geven, ik heb ooit voor een boek foto's uit een archief gehaald. Voorwaarden zijn dat een gebruiksvergoeding betaald moet worden bij gebruik voor boeken. Uiteindelijk een aantal in dat boek geplaatst. Reactie van de uitgever toen ik voorstelde dat e.e.a. nog financieel geregeld moet worden: "Ben je gek, ze mogen blij zijn dat ze een boek gratis krijgen".
Maar misschien dat door deze discussie en dankzij Google je een telefoontje krijgt van een archief. :D
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Karte

Bericht door AvB »

Is het niet zo dat bij het gebruik van zo'n oud document niet betaald hoeft te worden voor de gebruiksrechten maar meestal voor de administratie en verwerkingskosten die een archief maakt? In dit geval geen?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Riccardo75
Berichten: 77
Lid geworden op: 19 jul 2008, 09:07

Re: Karte

Bericht door Riccardo75 »

Over ameland, ik ben voor twee weken geleden bij iemand even op visite geweest, die een schat van informatie over ameland had en originele brv copy,s had van archief, ik heb daar met groot plezier naar lopen kijken, veel bouwtekeningen van de radars mijnenvelden kaarten. ooorlogsbuit papier, mijnenvelden kaarten. schijnen zelfs draken tanden bij de kust hebben gestaan. 2 a 3 radars. deze beste man heeft ech veel info, dingen die ik totaal niet wist. verzameling bodemvondsten en echt veel foto,s . ook de foto waar het op staat stutzpunkt 246 ameland. hij liet me ook zien dat in het bekende bunker boek ameland totaal niet vermeld staat., en er toch een 80o soldaten hebben gelegerd gezeten.
Paul dit is ech serieus werk om mee bezig tegaan. deze man heeft een schat aan informatie,zijn bedoeling is met subsidie ook een museum tebeginnen.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Karte

Bericht door Remco de Goede »

AvB schreef:Is het niet zo dat bij het gebruik van zo'n oud document niet betaald hoeft te worden voor de gebruiksrechten maar meestal voor de administratie en verwerkingskosten die een archief maakt? In dit geval geen?
Ik heb hier met Jeroen ook wel eens over gecommuniceerd, begreep dat hij het wel altijd op de "legale" manier doet dus hij kan hier vast meer over vertellen.

Als je "boek" geen commerciele doelen heeft zullen ze denk ik niet zo heel moeilijk doen.
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Texel”