Bofor 10,5

De Stützpunktgruppe Texel
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Bofor 10,5

Bericht door Ruud »

Iemand enig idee wat dit voor een geschut is?
g,Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
pauldijkstra

Re: Bofor 10,5

Bericht door pauldijkstra »

Hoi Ruud,

Van welke datum is het stuk (en mag ik, en de rest van het forum, de rest ook lezen?)? Ik vermoed dat het hier gaat om M.FL.B. De Mok of Den Hoorn. Den Hoorn is eigenlijk vrijwel uitgesloten omdat daar echt standaard 10,5cm S.K.C. L/32 stond. De Mok had een viertal 10,5cm stukken waar ik niet zeker van ben wat het geweest zou moeten zijn...

Groeten,

Paul
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Bofor 10,5

Bericht door Ruud »

pauldijkstra schreef:Van welke datum is het stuk (en mag ik, en de rest van het forum, de rest ook lezen
De datum staat bij de afbeelding, maar die zie je niet meer merk ik nu; de datum is feb. 1942.
De rest is niet relevant anders had ik dit zeker gepost.
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
pauldijkstra

Re: Bofor 10,5

Bericht door pauldijkstra »

Hoi Ruud,
Bedankt voor je snelle antwoord! Denk jij overigens dat hier een Flakbatterij betreft?
Gr, Paul
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Bofor 10,5

Bericht door Ruud »

pauldijkstra schreef:Hoi Ruud,
Bedankt voor je snelle antwoord! Denk jij overigens dat hier een Flakbatterij betreft?
Gr, Paul
Dit maak ik wel op uit bovenstaande tekst. Het is natuurlijk ook mogelijk dat de genoemde 10,5 Bofors Batterij helemaal nooit op Texel 'gebouwd' is, maar daar heb ik geen informatie over.
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
pauldijkstra

Re: Bofor 10,5

Bericht door pauldijkstra »

Dan is de enige optie (in mijn visie) dat het De Mok betreft. Ik zal eens kijken of ik iets over geschut kan vinden (wat betreft type). Het kan zijn dat het er tijdelijk geweest is uiteraard, en later weer vervangen is...
[edit]
Even een fout gemaakt. Ik dacht aanvankelijk dat het niet Den Hoorn kon betreffen. Dit heb ik echter bijgesteld. Voor hier het defintieve geschut opgesteld werd hebben er drie Zweedse Boforts van 10,5cm gestaan. Deze zijn later vervangen door vier 10,5cm S.K.C. L/32 stukken. Tenminste, die zijn op foto's waarneembaar en daaruit is duidelijk af te leiden dat het om vier 10,5cm S.K.C. L/32 stukken gaat. De Mok had ook 10,cm S.K.C.-ers

Bijgaand het stukje over de drie Boforts.

Gr, Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Bofor 10,5

Bericht door Ruud »

Dank Paul.
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Texel”