Widerstandsnest 20a H

De Stützpunktgruppe Texel
Plaats reactie
_Annemieke
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jun 2008, 00:44

Widerstandsnest 20a H

Bericht door _Annemieke »

Hallo mensen,

Wie kan mij helpen met meer informatie over deze bunkers?
Met name gebouw D1 (zie kaartje :klik).
Familie van mijn moeders kant heeft hier gewoond (Fam. Jannes).
Ik heb zelf 1 enkele foto, genomen in het museum bij het vliegveld, jammer genoeg niet scherp. Zie bijlage hiervoor.

1 van de zonen is uiteindelijk verhuisd naar Australie (en daar gestorven) en de andere broer moest het doen met maar 1 hand (ongelukje op Texel met een handgranaat) verder daar geen info over.

Ben benieuwd, ook al is het maar een duidelijkere afbeelding!

Annemieke
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
pauldijkstra

Re: Widerstandsnest 20a H

Bericht door pauldijkstra »

Hoi Annemieke,

Allereerst leuk dat je weer met iets van Texel komt. Ik heb zelf nog een aantal foto's van deze bunker, en een betere foto van de gene die jij hebt gepost. Zie hierna. De benaming van het complex is niet helemaal juist, dat moet Widerstandsnest 20a H zijn.

Bijgaand een grotere foto van de bunker. Ik meende dat ik nog een andere had, maar dat klopte (helaas) niet. Wel van twee zuidelijker gelegen bunkers, maar die behoorden tot een ander complex. Ik zal kijken of ik een betere scan kan maken, de foto die ik afgedrukt heb gekregen is ook niet denderend.

Gebouw D1 behoorde tot W.N. 20a H, niet zoals fortendenhelder.nl beweerd tot 17 H. Het kaartje van D1 heb ik bijgevoegd. Het is echt W.N. 20a H. Op 26 mei 1944 was het als volgt bewapend en belegerd:

W.N. 20a H werd bezet door de 4e compagnie van het 860 Grenadiers Regiment (803e Nord Kaukasische Infanterie Bataljon) met 2 officieren, 11 onderofficieren en 90 manschappen. Deze hadden 1 schwere M.G. (Russisch) en een 4,5cm Pantserabwehrkanone (Russisch) tot hun beschikking. Beide wapens waren beutewaffes.

Mocht je meer willen weten, vraag het gerust.

Groeten,

Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
_Annemieke
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jun 2008, 00:44

Re: Widerstandsnest 20a H

Bericht door _Annemieke »

Hey Paul !

Enorm bedankt voor de foto en het kaartje, wordt hier zeer gewaardeerd!
Ook de overige info is hier zeer welkom.

Weet jij ook wanneer D1 is gesloopt?
Zal binnenkort even bij mijn opa oude foto albums doorspitten, daar moet nog wel wat tussen zitten.
Ja Texel blijft interessant en niet alleen qua natuur maar ook door het grote verleden.

btw, Sondermeldung Texel al gezien? Na jaren zoeken is hij sinds een tijdje online te bewonderen.
Opstand der Georgiers
pauldijkstra

Re: Widerstandsnest 20a H

Bericht door pauldijkstra »

_Annemieke schreef:Hey Paul !

Enorm bedankt voor de foto en het kaartje, wordt hier zeer gewaardeerd!
Ook de overige info is hier zeer welkom.

Weet jij ook wanneer D1 is gesloopt?
Zal binnenkort even bij mijn opa oude foto albums doorspitten, daar moet nog wel wat tussen zitten.
Ja Texel blijft interessant en niet alleen qua natuur maar ook door het grote verleden.

btw, Sondermeldung Texel al gezien? Na jaren zoeken is hij sinds een tijdje online te bewonderen.
Hoi Annemieke,

Geen dank hoor! D1 zal ergens begin jaren '50 gesloopt zijn denk ik. Ik zal dit nakijken, het kan ook later zijn. Ik ben benieuwd of je nog eventueel foto's tegen komt van de bunker. Mocht er het eea van de bunker tussen zitten houd ik mij opzich wel aanbevolen voor een paar scans.

Sondermeldung Texel heb ik al gezien, opzich wel aardig maar bunkers komen weinig aan de orde, en er zitten een paar fouten in, maarja toen wist men dat nog niet. Door de komst van het internet is er immers veel meer kennis en bekend geworden over de oorlog. Verder geen commentaar hoor, een aardige documentaire.

Groeten,

Paul
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Texel”